dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:
Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door JackC » za 06 aug 2011, 19:14

Zelf gebruik ik plastic 1 1/2 liter flessen met brede hals (appelsap van Lidl,waar ik ook de suiker haal voor 65 cent), 1 kilo suiker met 0,7 liter water, even schudden en laten staan, voor gebruik nog even opnieuw schudden. Geen geknoei met emmers of jerrycans en je weet precies hoeveel je voert.

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door Schussboelie » za 06 aug 2011, 22:51

willem schreef: Als je kokend water bij suiker(sacharose) doet krijg je een warme oplossing van suiker. Er komt pas gif(HMF)vrij als je de suiker gaat splitsen(inverteren) in glucose en fructose, want daaruit bestaat suiker.
Dat inverteren gebeurd door het toevoegen van een zuur, bv enkele druppels citroenzuur.
Kan je ook uitleggen wat er dan juist gebeurt en of het vrijkomen van HMF eventueel te voorkomen valt?

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door Eugeen » za 06 aug 2011, 23:24

Zelf rij ik elke avond met een oude bidon Ambrosiusvoer, vol zelfgemengde suikersiroop 3:2, naar de bijen. Ik heb dan juist genoeg bij om de 4 volken weer een vol voerbakje te geven. Bij thuiskomst giet ik 6kg suiker in de nu lege bidon en giet er 4 liter koud water bij uit de kraan. Even krachtig schudden en elke keer als ik tijdens de volgende dag voorbij kom, schud ik ze even. Dit is echt niet lastiger dan een honingzolder tillen. 's Avonds is deze siroop altijd perfect opgelost. En trouwens na 14 dagen is deze 'zware job' al weer voorbij.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door semar » zo 07 aug 2011, 09:17

JackC schreef:kokend water????

dus niet koken!

warm voeren lokt roven uit en veroorzaak veel onnodige opwinding bij de bijen.
ik vind 40C veel te warm (ligt boven het smetpunt van was) en hoger dan de lichaamstemparatuur van bijen.
(drink jij gloeiende koffie?) de soep word nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. :wink:

suiker, water erbij en oplossen.

Tip: suiker en water in jarrycan, en dat schudden! na schudden van een aantal minuten is de suiker opgelost.
kun je direct voeren zonder te laten afkoelen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door willem » zo 07 aug 2011, 12:13

Schussboelie schreef:
willem schreef: Als je kokend water bij suiker(sacharose) doet krijg je een warme oplossing van suiker. Er komt pas gif(HMF)vrij als je de suiker gaat splitsen(inverteren) in glucose en fructose, want daaruit bestaat suiker.
Dat inverteren gebeurd door het toevoegen van een zuur, bv enkele druppels citroenzuur.
Kan je ook uitleggen wat er dan juist gebeurt en of het vrijkomen van HMF eventueel te voorkomen valt?
Niet echt, tijdens het proces mag de temperatuur niet boven de 70°C komen.
Meer weten? in "GOOGLE" intikken: "HMF gehalte"
Groeten, Willem :violin:

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door Freek » zo 07 aug 2011, 15:08

Bedankt allemaal
http://zaplog.nl/zaplog/article/vervuil ... _friesland

Mogelijk verklaart die 70 graden celcius dat ik geen problemen heb door bijv zo'n 3 - 4 liter kokend heet water uit een chocoladeketel bij 7 kg suiker te doen in een emmer (zo maken wij de bijensuiker al jarenlang aan).
Verder stop ik er geen citroenzuur in dus zal de suiker gewoon sacharose blijven en niet splitsen in glucose en fructose dus ook geen HMF.
Ik kan mij ook voorstellen dat de suiker heel snel zoveel warmte opneemt dat de temperatuur van het mengsel onder de 70 graden is.
Echter het is voor mij wel nuttig dit te weten!

M.vr.Groet,

Frederik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten