Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schutting.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schutting.

Bericht door Barbapapa »

Beste,

Om mijn buren een plezier te doen en om aan de gemeentelijke verordeningen te voldoen, heb ik een schutting moeten zetten.
Het is de bedoeling de bijen zo snel mogelijk om hoog de drijven. Ik had gedacht de vliegopening naar de schutting te zetten, zie plaatje.

Mijn vraag is: Een schutting vlak voor de opening is dat wel verstandig? (voor de bijen) en hoeveel afstand "a" zou ik minimaal moeten geven tussen de kast en de schutting?

Bedankt
Bijlagen
BijenkastSchutting.jpg
BijenkastSchutting.jpg (4.78 KiB) 4239 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Barbapapa op ma 15 aug 2011, 15:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schuttin

Bericht door Barbapapa »

Barbapapa schreef:Beste,

Om mijn buren een plezier te doen en om aan de gemeentelijke verordeningen te voldoen, heb ik een schutting moeten zetten.
Het is de bedoeling de bijen zo snel mogelijk om hoog de drijven. Ik had gedacht de vliegopening naar de schutting te zetten, zie plaatje.

Mijn vraag is: Een schutting vlak voor de opening is dat wel verstandig? (voor de bijen) en hoe veel afstand "a" zou minimaal ik moeten geven tussen de kast en de schutting?

Bedankt
even zoeken en dan vragen of is het anders om :)
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schuttin

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Barbapapa schreef:
Barbapapa schreef:Beste,

Om mijn buren een plezier te doen en om aan de gemeentelijke verordeningen te voldoen, heb ik een schutting moeten zetten.
Het is de bedoeling de bijen zo snel mogelijk om hoog de drijven. Ik had gedacht de vliegopening naar de schutting te zetten, zie plaatje.

Mijn vraag is: Een schutting vlak voor de opening is dat wel verstandig? (voor de bijen) en hoe veel afstand "a" zou minimaal ik moeten geven tussen de kast en de schutting?

Bedankt
even zoeken en dan vragen of is het anders om :)
in gesprek met jezelf? :whistle:
Ik heb een bouwnet gespannen, staat op hooguit een meter voor mijn kast, De bijen gaan er netjes overheen, of direct naar achteren over de kast heen.
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schuttin

Bericht door Barbapapa »

Ik heb ook al 2 meter ergens horen vallen, maar dat vind ik veel te ver, 50cm komt meer in de richting ik wil ook nog wat tuin over houden.
Nu staan ze met de opening naar het noorden naar een open veld. Als kogels schieten ze uit de kast, dat kan dus niet meer met een schutting op 50cm.

Groetjes
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schuttin

Bericht door AndreasH »

Bedenk dat het bijen zijn en geen helicopters :-) Mijn kasten staan met de vliegopening naar elkaar toe op 'n meter en dat vind ik eigenlijk veels te weinig. Dus wel minimaal 2 meter zou ik zo denken.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schuttin

Bericht door maartenkleijne »

Ik heb eens noodgedwongen bijen neergezet op een binnenplaats met de vliegopening 20 cm van de muur. Het was zeer onideaal maar de bijen vlogen er vrolijk op los. Ben het eens met: in principe 2M aanvliegroute; aanvliegen is belangrijker dan uitvliegen, want dan vliegen ze veel harder.
gr,
m
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schuttin

Bericht door Barbapapa »

AndreasH schreef:Bedenk dat het bijen zijn en geen helicopters :-)
Juist vandaar mijn bezorgdheid. Ik twijfel, de kasten mogen blijven staan zoals ze nu staan, het plaatsten van de schutting is voldoende voor de gemeente. Maar dan help ik de buren niet, sommige bijen taxiën dan om de schutting heen en gebruiken de tuin van de buren als startbaan, zo is dat nu en dat blijft dan.
maartenkleijne schreef:Ben het eens met: in principe 2M aanvliegroute; aanvliegen is belangrijker dan uitvliegen, want dan vliegen ze veel harder.
O dat had ik anders gedacht, ik dacht dat een belade bij minder snel en hoog vliegt. De schutting help ook tegen wind, dus makkelijker landen. Staat het aan en uitvliegen ergens beschreven?

Groetjes.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schuttin

Bericht door Oude Essink »

ze hoeven natuurlijk niet loodrecht omhoog; kunnen ook diagonaal (schuin) aanvliegen. ( omhoog vliegen zal geen probleem zijn op 50 cm); landen met pollen beladen zal meer vliegruimte vragen. De vraag is dus: hoe lang wordt die muur; zit daar speling in. Een volgende overweging is de lichtinval op de vliegplank.
Met een achterbehandelingskast zou de bijen hoger kunnen zetten .als zij hoger staan valt er meer licht op de vliegplank of zelfs een sprankeltje zon. Als je op de homepage dat bijenhuis bekijkt: 3 etages kasten: onderste bijen worden zittend behandeld; tussenetage staand ( achterbehandeling\!!); bovenste etage staand op een verhoging: met een achterbehandelings kast heb je misschien meer mogelijkheden!!

Afbeelding
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schuttin

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Een nadeel van een dichte schutting is dat je er "valwinden" achter krijgt waardoor de bijen in de wind naar beneden vallen. Als je ruimte hebt voor struiken werkt dat beter, daar gaat de wind doorheen, zodat de bijen makkelijker aan kunnen vliegen.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, afstand tussen vliegopening en schuttin

Bericht door Berend »

Vliegen de bijen met zo'n schutting voor hun neus niet gewoon de andere kant (achterkant kast) omhoog of langs de zijkanten? :hive:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 136 gasten