vlieggat verkleinen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Dirk Blanken » do 09 dec 2010, 19:37

Voor de kleinste spitsmuizen, voornamenlijk voorkomend op de de zandgronden moet de spleets 6 mm zijn en dan kan de spleet geheel open gelaten worden.
Segebergers die ik gebruik hebben een vliegspleet van ongeveer 8 á 9mm.
Ik gebruik 's winters voor de muizen een strook 1 bij 1 cm raster wat gebruikt wordt voor de hete uitlaten bij vrachtwagens.
Nooit problemen met muizen maar ik zit op de klei in Noord Groningen.
Het voordeel is dat ik in het voorjaar in de overgang naar wat hogere temperaturen(ook 's nachts) de stroken nog even kan laten zitten terwijl er overdag al zonder problemen stuifmeel binnen kan komen.
Er zijn mensen die moerroosterstroken gebruiken als muizengaas, dan moeten ze heel vroeg weg omdat anders de bijen het vroege stuifmeel verliezen als ze zich naar binnen wurmen.
Dirk
dertiende

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 18 aug 2011, 09:30

Ik heb voor mijn kast een blokje gemaakt met 2 openeningen 6 mm hoog en 10 cm breed. Kan ik die er het hele jaar in laten liggen?

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 18 aug 2011, 12:58

Lijkt me niet,
Je opening is volgens mij te klein voor darren en de koningin. Met minimaal 9mm zijn.

Jaap

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Franschman » vr 19 aug 2011, 13:47

Beste Beelievers,
De Grootte van Vlieggaten dienen mijns inziens in verhouding te zijn met:
- grootte van het volk
- de periode van het jaar
- de drachtintensiteit
- de opstelling en dus het microklimaat (o.a windsnelheden)
- de belagers ( spitsmuizen b.v.)
- andere ventilatiemogelijkheden in of aan de kast.
- aard en vorm van de vliegopening.

Conclusie: Een vliegopening die je kan veranderen van grootte is ideaal. Zo kan je gemakkelijk de boel regelen.
Toch is verkleinen zonder meer niet nodig doch moet je de vorm van het vlieggat veranderen
Je kan het vlieggat laten bestaan uit 'Boogjes' zodat muizen en groter insecten er niet in kunnen. Je kan de vlieggathoogte verstellen ( soms door omdraaien van de bodem) Bij sterke roverij is echt verkleinen van het vliegatoppervlak nodig.
In het algemeen is een wat kleiner vlieggat in de winter gewenst maar let steeds op goede ventilatie zodat rotten van de bodemhoeken en schimmelen van raten wordt voorkomen.

Het blijft dus een beetje 'machinisten' dat kan tegenwoordig met variabele plastic roosters :D

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Franschman » vr 19 aug 2011, 15:09

De grootte van vlieggaten dient.... sorry voor deze taal fout.
Nog een opmerking over vlieggaten:
Plaats van de entree binnen vliegopening !

Het Bijenhuis werkt met een vlieggatblokje met twee standen: 'klein' ,midden in het blokje, en 'groot', twee 'boogjes' op ca. een derde van de afstand.
Wie wel eens het invliegen van de bijen bekijkt kan constateren dat bijen die aankomen soms vertwijfeld in het gesloten middendeel zoeken naar een ingang. :be3:
Ik heb daarom als experiment een vlieggatblokje met drie ingangen gemaakt met een opening in het midden
De totale invliegruimte is niet significant groter maar anders geplaatst dus. Het werkt goed, probeer het maar eens :D

Dat bijen soms meer aan één zijde gebruiken zou te maken kunnen hebben met het sterker aanwezig zijn van koninginnestof.
De koningin zou dan dus aan die kant ergens zitten. Handig als je de moer moet gaan zoeken :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 152 gasten