help! slachting

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:
Re: help! slachting

Bericht door Wim Joosten » vr 26 aug 2011, 17:03

Bjorn schreef:Er zijn methodes om met een dompelpomp(inox)en met koud water grote hoeveelheden aan te maken.(er zullen nog wel verschillende andere methodes zijn ook).

grtz Bjorn
Hier staan ook een paar methoden beschreven om suikerwater te maken: http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 29&p=68771
Met vriendelijke groet,
Wim

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Bok » vr 26 aug 2011, 17:05

Bjorn schreef:
Of zie ik hier iets over het hoofd?

grtz Bjorn
Ja, wat als je veel volken hebt. Nee als je een paar volken hebt.
Overigens doe je het wel heel eenvoudig voorkomen om 3 op 2 oplossing te maken. Het is flink schudden
groet,

Peter

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Bjorn » vr 26 aug 2011, 17:13

Overigens doe je het wel heel eenvoudig voorkomen om 3 op 2 oplossing te maken. Het is flink schudden
Het is ook zeer eenvoudig tegen mijn verwachtingen in. Eerst 2 l water dan de suiker erin even schudden en wegzetten , de volgende dag is er een beetje suiker uitgezakt naar de bodem , weerom even schudden en klaar.

EN als je veel volken hebt zijn er alternatieven zoals hiervoor reeds aangegeven.

grtz Bjorn

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door beethere » vr 26 aug 2011, 19:54

Ik heb bij de bouwmarkt een mortelmixertje voor op een boormachientje gekocht voor iets van 7 euri.
perfect; gewoon even de boor vasthouden en je hebt je suiker opgelost... :)

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Bok » vr 26 aug 2011, 20:20

beethere schreef:Ik heb bij de bouwmarkt een mortelmixertje voor op een boormachientje gekocht voor iets van 7 euri.
perfect; gewoon even de boor vasthouden en je hebt je suiker opgelost... :)
Dat was mijn manier ook. Vond het maar een knoeiboel met het verdelen.
Nu gebruik ik plastic flessen. 1kg suiker met een trechter in de fles laten lopen hier 600 gram water op en schudden, schudden en nog eens schudden.

Weet je ook precies hoeveel je per volk geeft.

euhh sorry. We dwalen af
groet,

Peter

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Eugeen » vr 26 aug 2011, 22:59

Ik gebruikte vorig jaar de plastic vaatjes van de vroeger gekochte invertsuiker. Ik maakte er dagelijks 2 klaar met elk 6 kg suiker en 4 liter water. Dit levert ca. 8 liter siroop op per tonnetje na enkele malen schudden en hier kon ik dus 8 volken mee voeden. Ik heb vorige maand geprobeerd om in een honingrijper met een electrische cementmixer 50 liter tegelijk te maken en dit was reeds volledig opgelost na 1 dag en slechts 3 maal roeren. Ik heb enkele plastic vaatjes gevuld via de afsnijkraan van de honingrijper om ze zo mee te kunnen nemen naar de bijenstand. Het is me enorm bevallen en met 50 liter per dag kun je dus ook snel 25 volken voeren. Na 12 dagen hadden ze trouwens al voldoende opgenomen.
Groeten,
Eugeen

vdiesveld

Re: help! slachting

Bericht door vdiesveld » vr 09 sep 2011, 13:30

Nog even een beloofde update. Ik heb inmiddels zelf 14 kg suiker opgelost in water (3:2) en ook al ingevoerd. Geen dode bij meer sindsdien, behalve die enkeling die ik altijd al had. Ik blijf er bij dat ik slecht voer moet hebben gehad, al is dat natuurlijk niet helamml met zekerheid te zeggen. De persoon die in Wageningen had aangeklopt met hetzelfde verhaal bleek een ander batchnummer te hebben. Ik heb ook niets meer van de leverancier gehoord. Wat mij betreft is het verhaal nu uit, voor mij in ieder geval geen kant-en-klare invertsuiker meer.
Nu heb ik nog een ander vraagje. Ik heb de honingkamer niet meer nodig en ik hoor wel eens dat mensen die, met een paar klimraampjes, onder de broedkamer plaatsen voor de winter. Is dat inderdaad verstandig om te doen? Mijn kast bestaat uit 1 volledig gevulde (broed en voer) broedkamer. Probleem is dat ik wel HK raampjes heb, maar dat die nog nieuw zijn, dus nog niet uitgebouwd. En moet ik er dan 10 inhangen of een paar en moet ik in het laaste geval dan sluitblokken aan de zijkant hangen? Graag een advies.

Groet, Vincent

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Oude Essink » vr 09 sep 2011, 14:51

HaLLO Vincent,

Om het volk te beschermen tegen inwaaiend vocht, tocht en sneeuw of te vroeg inschijnend zonlicht, en om eventueel ruimtetekort op te vangen (je weet niet, wat het naseizoen in petto heeft), zou ik (en doe ik zelf altijd) een honingkamer onder de broedkamer zetten met een vijftal klimramen..Gebruik daarvoor bij voorkeur ramen waar nog broed in huist,of ramen waarin nog honing, suiker of pollen is opgeslagen; of ramen waaruit je recent honing hebt geslingerd en die nog niet zijn schoongelikt of gerepareerd. Als je dat allemaal niet meer hebt; dan bij voorkeur een aantal uitgebouwde ramen of desnoods ramen niet uitgebouwd kunstraat. In het voorjaar, als het nieuwe seizoen op gang is gekomen, vul je deze broedkamer aan met kunstraat en plaatst hem boven de broedkamer. Als de bijen inmiddels de klimramen in gebruik hebben genomen is dat dus geen probleem en voor geval het voorjaar al snel honingopslag oplevert, hebben de bijen alles wat zij nodig hebben. (n.b. sluitramen hoeft niet).

Afbeelding

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door jomme » vr 09 sep 2011, 16:13

vdiesveld schreef: De persoon die in Wageningen had aangeklopt met hetzelfde verhaal bleek een ander batchnummer te hebben. Ik heb ook niets meer van de leverancier gehoord. Wat mij betreft is het verhaal nu uit,
Wil je nu niet meer weten of je al dan niet vergif gekocht hebt?
Misschien zijn er nog andere imkers met hetzelfde probleem die naar een oplossing zoeken?
Als het probleem van de fabrikant komt dan zal hij wel gelukkig zijn, en dat je van hem niet veel hoort... tja...

vdiesveld

Re: help! slachting

Bericht door vdiesveld » vr 09 sep 2011, 16:36

Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik vergif heb gekocht. Dat is ook de reden dat ik het nooit meer kant en klaar koop, hoe klein de kans misschien ook is dat mij hetzelfde nog een keer overkomt. Het zal wel net toevallig dat ene slechte jerrycannetje geweest zijn en heb ik gewoon net pech gehad. Het is voor mij relatief goed afgelopen, omdat mijn volkje het heeft overleefd en het maar om een paar honderd dode bijen ging. Het was wat anders geweest als ik tien volken had gehad, waarvan ik er bv 8 van was kwijtgeraakt. Ik heb er gelukkig niet heel veel schade aan ondervonden.
Ik heb het hier op het forum geplaatst, en ook binnen onze vereniging bekendgemaakt, om mensen hiervoor te waarschuwen en in de hoop dat ik meer mensen zou treffen met hetzelfde probleem. Als dat zo was geweest dan was het iets structureels en zou ik wel verdere actie hebben ondernomen. Maar ik heb na plaatsing hier niemand op dit forum meer gehoord die iets soortgelijks heeft meegemaakt of die zoiets heeft gehoord in zijn of haar directe omgeving. En hier komen imkers samen uit het hele land met veel contacten. Dan valt het dus blijkbaar wel mee met de ernst en ben ik net die persoon geweest die pech heeft gehad. Net zoals je soms ook een bedorven product in de winkel koopt. Ik weet ook dat degene die het mij verkocht heeft er absoluut niets aan kan doen. Er is waarschijnlijk iets misgegaan met het verhitten of is er een bacterie ingevallen of zoiets, ik weet het niet. Maar als het een hele lading jerrycans was geweest die verkeerd waren, dan hadden er zich toch al meer imkers moeten melden?
Zo zie ik het dus op dit moment een beetje. Ik wil weer gewoon verder met mijn volkje en ze proberen zo goed mogelijk de winter in te brengen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 112 gasten