Bijen 'zien' suikerwater niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Conchita
Berichten:1
Lid geworden op:wo 31 aug 2011, 17:08
Contacteer:
Bijen 'zien' suikerwater niet

Bericht door Conchita » wo 31 aug 2011, 17:19

Hallo allemaal,

Wij zijn vorige week begonnen met inwinteren. Eerst 4 dagen mierenzuur, daarna bijvoeren met suikerwater (1,5 kilo suiker op 1 liter water). Twee van de vijf volken maken goed gebruik van het suikerwater, maar drie van hen lijken het voer nog niet te hebben ontdekt!

Ik heb al wat druppeltjes suikerwater vanuit de voerbak op de raampjes laten druppelen, maar tot nu toe lijkt het er niet op dat ze de hint begrijpen. Het is niet zo dat de raten tjokvol honing zitten.

Wie weet wat er aan de hand is, wat we kunnen doen, of moeten we gewoon geduld hebben?

Dank alvast voor het meedenken, groetjes,
Conchita

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen 'zien' suikerwater niet

Bericht door jawi » do 01 sep 2011, 05:58

Drupje honing erdoor misschien?
Jan-Willem

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Bijen 'zien' suikerwater niet

Bericht door Barbapapa » do 01 sep 2011, 11:49

jawi schreef:Drupje honing erdoor misschien?
of een kopje kamillethee.

Maar ik heb ongeveer het zelfde probleem, ik heb nu een bak vol honing (geslingerd uit open raat) er op staan tijdens een mierenzuur behandeling.
De bijen hebben de honing niet ontdekt, zelfs een schuitje honing via het voorgat brengt ze niet in de verleiding. Ik denk dat het wel goed komt na de mierenzuur behandeling.

Gr.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Bijen 'zien' suikerwater niet

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 02 sep 2011, 15:13

Barbapapa schreef:
jawi schreef:Drupje honing erdoor misschien?
of een kopje kamillethee.

Maar ik heb ongeveer het zelfde probleem, ik heb nu een bak vol honing (geslingerd uit open raat) er op staan tijdens een mierenzuur behandeling.
De bijen hebben de honing niet ontdekt, zelfs een schuitje honing via het voorgat brengt ze niet in de verleiding. Ik denk dat het wel goed komt na de mierenzuur behandeling.

Gr.
Dat heb ik ook gehad, ze gaan niet boven de mierenzuurverdamper en nemen daardoor geen voer op.

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Bijen 'zien' suikerwater niet

Bericht door wilgenroosje » vr 02 sep 2011, 19:58

Een theelepeltje honing bovenop het tussenschotje van de voerbak geurt naar mijn ervaring voldoende om de bijen naar boven te lokken. De keren dat ik dat heb gedaan hebben ze dan ook altijd meteen het suikerwater gevonden. Meestal hoef je dat maar 1 keer te doen; bijen leren snel en de volgende dag zitten ze meestal al te wachten op een nieuwe lading voer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten