Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:
Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door Luuk » ma 03 okt 2011, 15:57

Hallo, ik mag een bijenstal neerzetten op grond die direct grenst aan een bessenteler en even verderop zit een appelboer. Is het wijs om de bijen zo dichtbij fruittelers te zetten? Voor de honing is het wel lekker (die mensen willen helaas geen bijen huren :wink: ), maar ik maak me zorgen over het spuiten. Er zit wel een haag tussen, de afstand tussen de bessenstruiken en mijn bijenstand zou een meter of 30 zijn.

Graag jullie mening.

Groet, Luuk

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door Bok » ma 03 okt 2011, 16:30

Ik zou onafhankelijk van de buren beslissen of je hier je bijen neer wilt zetten. (ik neem aan dat je ze er jaarrond wilt laten staan)

Wat is er jaarrond voor de dames te halen. Is het vandalisme bestendig, dicht bij huis e.d.

Fruit en bessen lijkt mij nou niet de reden om hier je volken neer te zetten. Hooguit een pluspunt.
Spuiten, ja daar kun je last van hebben, als de landbouwer het fout doet, maar dat heb je ook als je volken 1 km verderop staan. Dat is voor mij geen zaak.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door marc » ma 03 okt 2011, 20:26

De keuze van een vaste bijenstand hangt van veel meer af dan van fruitbloei alleen. Er moet een jaar rond wat te halen zijn. Je moet daarbij vooral de 2-km straal bekijken.
Het is een pluspunt in het voorjaar om je bijen kort bij de fruitbloesems staan te hebben. Elk zichzelf respecterend fruitteler spuit op dat moment bijen-bewuster (aangepaste producten, niet bij volle vliegweer op open bloem enz...). Maar... je wil niet weten wat ze buiten bloesemtijd nog allemaal op de bodem of op de nog niet geopende knoppen of op het rijpend fruit spuiten. Dat komt met de minste wind rechtstreeks op je kasten terecht. Een minimale afstand van 100 m (afhankelijk van de windrichting en de windsterkte daar) zou ik toch zeker respecteren.
Ieder fruitteler betaalt om bijen in zijn fruitgaarden te hebben. Van hun kant dus logisch dat ze je graag (gratis) zien komen. Ik ken dat gevoel ook bij mijn thuisstanden maar daar staat hier wel wat tegenover. De fruittelers zijn allen ook landbewerkers en veel van die landen staan nu vol phacelia op mijn verzoek. Misschien kan je in die zin ook wat regelen.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door buzzer » ma 03 okt 2011, 22:21

Soms is het de omgekeerde wereld. Op het www vond ik een adv. van een fruitteler die plaatsen aanbood voor €40 per maand om kasten te plaatsen.... :naughty:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door marc » ma 03 okt 2011, 22:24

Betalen voor bestuivingsdiensten is zoals het hoort, gratis is de omgekeerde wereld. Hier op de kersen ook 40-50€ per maand.
De schaarse 'gekken' die voor de honing gratis op de kers gingen staan, zijn de wereld uit.
Maar nu hebben we het dus over reizen, het ging hier om een vaste stand. Als die toevallig midden in een fruitstreek staat, wordt er altijd van je geprofiteerd.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door buzzer » di 04 okt 2011, 09:13

marc schreef:Betalen voor bestuivingsdiensten is zoals het hoort, gratis is de omgekeerde wereld. Hier op de kersen ook 40-50€ per maand.
De schaarse 'gekken' die voor de honing gratis op de kers gingen staan, zijn de wereld uit.
Maar nu hebben we het dus over reizen, het ging hier om een vaste stand. Als die toevallig midden in een fruitstreek staat, wordt er altijd van je geprofiteerd.
Ik bedoelde dat je moet betalen aan de fruitteler om je kast bij hem te mogen plaatsen......
Ik woon 400 meter van een fruitteler en ik denk niet of ik hem kan vragen of hij wil betalen.... Ik weet zijn antwoord al en hij heeft gelijk!
Alle begin is (bij) zonder honing.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 04 okt 2011, 10:49

Ik heb mijn bijenstand op een fruitbedrijf.
Ik mag daar gratis staan, het hele jaar door op voorwaarde dat ik tijdens de kersenbloei er een aantal volken laat staan.
Hij heeft twee percelen. Een ligt 100 m achter de stal en een op 80 voor de stal.
Ze kunnen dus volop op de kersen vliegen.
Toch valt het mij op dat als ik volken in de boomgaard plaats deze meer halen dan op de stal. Deze kasten zet ik eerst op de wilg of komen van een andere overwinteringsplek, en dan als de kers bloeid in de boomgaard.
Mijn vermoeden is dat ze dan meer doen in de kersen dan de volken die de omgeving vanaf het inwinteren al kennen. Rondom de stal staat ook redelijk veel wilg. Ik heb het vermoeden dat de 'stal bijen' meer op andere dracht blijven vliegen in een grotere straal om de kast heen.
Een andere reden kan zijn dat de kasten in de boomgaard meer beschut staan tegen de wind en zodoende eerder en meer vliegen.
Na het fruit is het wel zo'n beetje gebeurd (Er staan nog wel aardbeien, frambosen en bramen) en moet ik elders de kasten neerzetten om honing te krijgen. Natuurlijk halen ze wel wat maar gewoon in de tuin bij huis, incusief spoorbaan met veel braam en andere bloemen, doen ze het beter.

Blijft eigenlijk de vraag openstaan of het een voordeel is om je stal op een plek te hebben waar kortstondig, eenzijdig een goede dracht is, of is het een nadeel?
Voor mij is het een voordeel dat het redelijk dicht bij is, ik geen last heb met buren en mijn vrouw niet steeds zegt dat er zoveel bijen in de tuin zitten.

Jaap

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door Luuk » do 06 okt 2011, 12:37

OK ik begrijp dat spuitschade niet echt een issue is en dat was mijn voornaamste vraag.

In dit geval ligt mijn bijenstal én naast de bessenteler én aan de andere kant een natuurgebied met wilg, linde. Dus de bijen hebben jaarrond te eten.

Ik zal eens een aantal volken er neerzetten en zien of het goed gaat volgend jaar.

Bedankt voor alle reacties!

Groeten, Luuk

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door Dirk Blanken » vr 07 okt 2011, 18:35

Ja alleen spuitschade Luuk is dat alles wat telt,
Je wilt daar honing winnen.
En in die honing zit gerandeerd wat waarmee gespoten wordt ondanks dat de bijen er niet direct aan dood gaan.
Ik heb één keer bij een appelboomgaard gestaan en merkte al gauw dat er meerdere keren per week gespoten wordt met o.a fungiciden etc.
Deze honing wil ik niet zelf eten en niet verkopen aan gezinnen met jonge kinderen als een zuiver product.
De appels etc. ook niet, beter zelf bomen te planten.
Zolang er bijen in de buurt staan die honing winnen mag er niet gespoten worden.
En anders maar niet

Mijn advies is niet doen.

Bijensterfte is belangrijk bij het ontdekken van verkeerd bezig zijn.
Imkers zijn hierbij belangrijk

Dirk
dertiende

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Bijenstand naast fruitteler: spuitschade?

Bericht door Bok » vr 07 okt 2011, 20:22

Dirk Blanken schreef:Ja alleen spuitschade Luuk is dat alles wat telt,
Je wilt daar honing winnen.
En in die honing zit gerandeerd wat waarmee gespoten wordt ondanks dat de bijen er niet direct aan dood gaan.
Ik heb één keer bij een appelboomgaard gestaan en merkte al gauw dat er meerdere keren per week gespoten wordt met o.a fungiciden etc.
Deze honing wil ik niet zelf eten en niet verkopen aan gezinnen met jonge kinderen als een zuiver product.
De appels etc. ook niet, beter zelf bomen te planten.
Zolang er bijen in de buurt staan die honing winnen mag er niet gespoten worden.
En anders maar niet

Mijn advies is niet doen.

Bijensterfte is belangrijk bij het ontdekken van verkeerd bezig zijn.
Imkers zijn hierbij belangrijk

Dirk
Helemaal waar maar wat overtrokken.
Natuurlijk wordt er gespoten in een boomgaard zoals bijna overal in ons landje. Meerder keren per week tegen fungiciden spuiten is klinklare onzin.

Waar je bijen ook staan ze zullen met bestrijdingsmiddelen in aanraking komen. Overigens doen de eindgebruikers van de producten dit ook.
groet,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 153 gasten