Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door marc »

Ik heb hier geen tabellen bij de hand, maar inderdaad is dat ook de reden dat zelfs in volle zomertijd condens kan optreden gedurende de nacht. Dit speelt geen grote rol op dat moment en wordt dikwijls niet opgemerkt wanneer er een droge zonnige dag op volgt met een grotere droging dan de condens die 's nachts kon gevormd worden. Volgt er een koele dag op, dan kan je het in veel kasten wel waarnemen aan de randen onder de afdekplaat of plastiekfolie.
Vergelijk je voorbeeld met de eerste minuten dat je een douche neemt met water van 40°C in een lokaal van 20°C (en dus ook de glazen douchewand), het glas zal bewasemen. Verwarm je lokaal tot 25°C en er zal geen wasem komen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door marc »

Na het toevoegen van de grafiek, 2 antwoorden terug, zie ik dat je het punt zoekt tot waar de temperatuur in de kern van het volk zou moeten dalen om DAAR condens te krijgen. Een beetje zinloos natuurlijk want een gezond volk laat dat nooit gebeuren. Het zinnigste dat je kan leren uit metingen in de kern is dat de bijen voor hun broed blijkbaar niet alleen een hogere temperatuur maar ook meer vocht nodig hebben (g/kg lucht). Dat ze in de winter die kern liever een stuk droger houden, is ook logisch want een vochtiger kern zou ook meer verdamping en daarmee meer afkoeling voor de kern betekenen, wat ze op dat moment zeker willen vermijden.
Bijen richten zich dus niet het jaar rond naar 1 RV van om en bij de 42%, maar werken naar 2 verschillende vochtbehoeften toe op 2 verschillende tijdstippen (broed/geen broed). Bijen hebben geen besef van RV, een fysische rekengrootheid die wij in het leven riepen. Dat die, met of zonder broed, in hetzelfde gebied ligt is puur toeval.
De vochtigheid in de kast buiten de kern is afhankelijk van de buitenvochtigheid, de buitentemperatuur, de temperatuurgraduatie van tros naar wand, de transpiratie van de bijen (ademen, omzetting voedsel), opdrogingsfactoren (bezonning en daarmee ook de buitenkleur van een kast met weinig isolerende wanden, kast in de wind of beschut, ventilatie, mogelijkheid tot afvoer van vochtige lucht naar boven) en de opbouw van de kast (koudebruggen, geïsoleerde of koude open bodems) enz...
Zoals Gerard zegt een hele 'boel', zeker om daar in detail allemaal cijfers op te plakken. Gelukkig meten we het totaal vochtgehalte dat er heerst en daar gaat het hem om voor de condensberekening. Maar het mag hiermee duidelijk wezen hoe belangrijk bv. het materiaal en het concept van de kast is of de grootte van het volk.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door alfa vulgaris »

Meer en meer word me duidelijk.

Dode holle bomen met een doorsnede van 40 cm en wanddikte van 18 mm zijn schaars. :lol:
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door alfa vulgaris »

Heerlijk even kraken :think:.
Het houd me wel bezig.

Natuurlijk veel te simpel gedacht:

1 kg suiker,producent zegt dat er 17 MJ in zit.
Bij of gasturbine volgens mij maken ze er allebei warmte,water en kooldioxide van :lol:

Misschien zie ik straks bomen in het bos :clap:
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door alfa vulgaris »

42% relatieve vochtigheid?

Ik had een vermoeden dat het aan de droge kant zou zijn.

Dit filmpje bevestigd mijn vermoeden,

http://www.youtube.com/watch?v=cPsUtUVd ... re=related

Het opvoeden van bijen met de hand.
De metamorfose is echt geweldig in beeld gebracht!
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door Oude Essink »

Mooi instructief filmpje; in een paar minuten van ei tot bij; even naar kijken!

hennie oes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 161 gasten