bijenkasten keuze

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:
bijenkasten keuze

Bericht door Paul67 » do 10 nov 2011, 12:23

hallo lezers,

aangezien dit mijn eerste bericht is op dit forum zal ik me eerst even voorstellen: Mijn naam is Paul, 44 jaar,afkomstig uit Limburg (NL) en ik ben geinteresseerd om in de toekomst te gaan imkeren. Inmiddels heb ik kontakt gelegd met imkervereniging Mergelland (Ulestraten) en waarschijnlijk ga ik in januari 2012 een beginnerscursus volgen.

Uiteraard ben ik zoveel mogelijk informatie aan het lezen over bijen en alles wat daarbij komt kijken. Het leek me dan ook handig om lid te worden van dit forum om te kijken of hier nog meer informatie te halen valt.

Omdat ik straks moet gaan beslissen wat voor een soort bijenkast ik ga aanschaffen, las ik de beginnersvragen eens door.
Ik kwam hierbij tot de conclusie dat er niet echt veel informatie is over de soorten (types) bijenkasten, de belangrijkste verschillen, en vooral de motivatie om juist voor dit of dat type of merk te kiezen.

Mijn vraag is dus: vertel eens welke kast(en) je zelf hebt, wat er de voor- en nadelen van zijn volgens jezelf en misschien is het ook wel leuk om een foto erbij te plaatsen(geen idee of dat hier kan).

Verder wil ik graag eens informeren of er op dit forum imkers zijn (beginners/gevorderden) die uit de buurt van Elsloo (L) komen. Het lijkt me leuk en leerzaam om kontakten te leggen namelijk.

Hartelijk dank voor de reakties:)
Paul

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 10 nov 2011, 12:46

Paul,

Welkom op het forum! Zeker doen die beginnerscursus, is enorm leerzaam en leuk! Ik heb hem dit jaar gedaan en krijg a.s. woensdag mijn diploma uitgereikt.

Zelf gebruik ik houten spaarkasten (2 volken). Voor Buckfast-bijen schijnt ook vaak Dadant gebruikt te worden. Het nadeel van Dadant is dat de ramen groter zijn en een vol raam zodoende zwaar kan zijn. Zeker in het begin met bijen die over je handen lopen lijkt me dat een nadeel.

Het voordeel van kunststof kasten is het lichte gewicht (reizen), een dadeel is dat het niet ademt. Vooral muizen en spechten schijnen kunststof kasten makkelijk kapot te maken. Maar daar kunnen kunststofimkers vast meer over vertellen.

Ik heb zelf dus hout (geen multiplex) omdat dat gewoon een beter gevoel geeft en wellicht wat minder snel beschadigd. Nadeel is natuurlijk wel het gewicht: 200 meter lopen met alleen een gevulde broedkamer, bodem en dak valt al niet mee...

Kijk vooral wat de imkers in je buurt gebruiken zodat het eenvoudiger is om raampjes (volken) uit te wisselen.

Heel veel bijenplezier!!!!

Gebruikersavatar
Mieke
Berichten:18
Lid geworden op:za 13 aug 2011, 20:56
Locatie:Heerde
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Mieke » do 10 nov 2011, 12:49

Dag Paul,

Welkom op het forum! Ik hoop dat je ook veel plezier uit je nieuwe hobby gaat halen.

Ik heb gekozen voor de Segeberger (kunststof)kast, omdat hij licht is en goed isoleert. Vooral als je volle honingbakken hebt vind ik het anders best zwaar tillen, hoe fijn het ook is om veel honing te hebben. Toen ik ze zag staan de eerste keer vond ik ze foeilelijk, tot ik erachter kwam dat je ze ook kon verven :o . Bijkomend voordeel vind ik de goede bodem en andere extra's die je erbij kunt kopen. Nadeel: niets voor de doe-het-zelver, kan beschadigen (maar goed bij te werken). De raammaat is hetzelfde als bij de spaarkast, dus prima uit te wisselen.
Foto's erbij kan prima, maar niet als je fototoestel het niet doet...

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Schussboelie » do 10 nov 2011, 13:35

Hoi Paul,

Ik heb, als beginner, gekozen voor Dadant Blatt om twee redenen.
De meeste Dadant Blatt kasten hebben een vierkant formaat, wat maakt dat je makkelijk je opstelling van koude naar warme bouw kan aanpassen.
Door de afmetingen van de ramen zouden de bijen naar verluid ook makkelijker in een bol kunnen zitten/broeden, dit in tegenstelling tot kleinere formaten waar je steeds twee broedramen boven elkaar hebt.
In hoeverre dit werkelijk speelt voor het welzijn van de bijen? Geen idee.

De twee reden is dat mijn "Peter" op dit formaat werkt.
Achteraf bekeken maakte dat eigenlijk niet uit want bijen doorgeven op raam wordt hier stilaan toch als not-done beschouwd.

Verder heb ik de kasten zelf gemaakt van cederhout.
Dat moet niet behandeld worden en vind ik zelf bijzonder mooi en er "natuurlijk" uitzien.
De kasten zijn wel behoorlijk zwaar, ik ben eens benieuwd wat dat gaat geven na volgend voorjaar...

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Jeroenvt » do 10 nov 2011, 13:48

Ik denk dat meer dan 90% van de imkers in NL met de spaarkast werkt of in ieder geval met ramen op simplex formaat (spaarkast werkt met simplex ramen). Als je van plan bent veel uit te wisselen kun je daar rekening mee houden. Dadant VS of Dadant blatt heeft als voordeel maar één broedkamer te doorlopen bij controle (bij spaarkast zijn dit er vaak twee), maar komt dus niet zo veel voor (in NL, in andere landen, bijv. Frankrijk, is dat anders). Voor kunststof of hout heb ik nog geen finale eindconclusie gezien, wel veel discussie, als je zelf je kasten wil maken is hout natuurlijk handiger, als je veel reist het lichtere kunststof. Wat de bijen ervan vinden, ik denk niet zo veel.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door buzzer » do 10 nov 2011, 19:43

Wat je ook koest, je moet er volgens mij niet voor kiezen ramen uit te wisselen met collega's. Met de ramen ruil je ook ziekten en dat moet je niet willen. :geek:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 10 nov 2011, 21:54

buzzer schreef:Wat je ook koest, je moet er volgens mij niet voor kiezen ramen uit te wisselen met collega's. Met de ramen ruil je ook ziekten en dat moet je niet willen. :geek:
Zomaar ramen uitwisselen doe je natuurlijk niet, maar zeker als beginner start je toch met een zwerm of gekregen volk. Dan is het wel handig dat je het volk met de raampjes van de andere imker over kan nemen. Hoeft niet uiteraard, je kunt als het goed is ook met een "kaal" volk beginnen.

Zelf ben ik begonnen met een zwerm die een andere imker geschept had en in een zesramer had zitten. Mijn tweede volk heb ik van de cursus gekregen. Beiden de raampjes met bijen.
Koop niet te snel kasten, soms kan je via de cursus aan tweedehandsmateriaal komen. Dat kan je veel geld schelen, je moet eerst immers ontdekken of bijenhouden wel echt je ding is. Overigens heb ik eerlijk gezegd wel ervaren dat het overnemen van tweedehands materiaal tegen kan vallen, zodat je wel een flinke begininvestering moet doen. €500 ben je zo kwijt voor de cursus, gereedschap, kast(en), raampjes e.d.

Nog iets om in je keuze mee te nemen: wil je de ramen op 35 mm (natuurlijke bijenruimte) of 38,5 mm, wat de door ons bedachte ruimte is. Op 35 mm zou je minder last van varroa moeten hebben. Vooral bij kunststofkasten kan je niet altijd de afstand aanpassen. Een spaarkast op 11 ramen is 35 mm, op 10 ramen 38,5.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door willem » do 10 nov 2011, 22:12

buzzer schreef:Wat je ook kiest, je moet er volgens mij niet voor kiezen ramen uit te wisselen met collega's. Met de ramen ruil je ook ziekten en dat moet je niet willen.
Dat -terecht- gezegd zijnde, ik kocht mijn eerste spaarkast zo'n 25 jaar geleden, van watervast multiplex in de kwaliteit WBP is 20 jaar meegegaan, de losse bodem had een aanzienlijk kortere levensduur. De kunsttofkast die ik een jaar later kocht is nu nog in goede staat (Combi-Beute van v.h. Warnholz) Op de verenigingsschans werken we o.a. met redceder spaarkasten, dat is een stuk aangenamer.
In de loop der jaren heb ik van alles uitgeprobeerd, Simplex, duitsnormaal, zander, zander-Flach. dadand-modified, en dadant-blatt, met kasten van hout , EPS, hard kunststof(Nicot) en polyurethaan. Mijn keuze is uiteindelijk dadant-blatt geworden, ik heb daarvan nu 2 kasten, een in vol formaat (435 x 300 mm) en een in flach formaat (435 x 160mm). Het ziet er wel naar uit dat de laatse (dadant-blatt flach) mijn definitieve keuze wordt. Voor het woord "flach" moet eigenlijk nog een mooie/nette nederlandse/vlaamse naam verzonnen worden.
Mijn kasten komen hiervandaan: BEE-Plus kast
Over achtegronden kun je hier terecht: Forum
En nee, ik heb geen aandelen. :D
Groeten, Willem :violin:

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Paul67 » do 10 nov 2011, 22:14

hallo allemaal,

alvast hartelijk dank voor de reakties!

Wellicht snappen jullie dat ik als beginner straks gewoon een fatsoenlijke kast wil aanschaffen. Wat er voor een vereisten zijn daar heb ik weinig kaas van gegeten.
Ik stel me zo voor dat de kast degelijk moet zijn en dat losse onderdelen (ramen e.d.) eenvoudig te kopen zijn.
Gewicht maakt in feite niet zo veel uit; ik ga er niet veel mee verhuizen.
Het lijkt me inderdaad ook dat ramen uitwisselen i.v.m. ziekten niet handig is dus dat ga ik ook maar niet doen.

Nog wat vragen:

1)Ik heb ergens gelezen dat een spaarkast enkelwandig is en een simplex dubbelwandig.
Wat is daar het nut of voordeel/nadeel aan?
2)Wat is warm en koud broed? Is het ene beter dan het andere?

Kun je trouwens ergens zien of er forumleden uit Limburg komen? Of is er een gebruikerslijst o.i.d. ?

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Paul67 » do 10 nov 2011, 22:18

En dan nog dit:
Nog iets om in je keuze mee te nemen: wil je de ramen op 35 mm (natuurlijke bijenruimte) of 38,5 mm, wat de door ons bedachte ruimte is. Op 35 mm zou je minder last van varroa moeten hebben. Vooral bij kunststofkasten kan je niet altijd de afstand aanpassen. Een spaarkast op 11 ramen is 35 mm, op 10 ramen 38,5.
Vraag 1)Is dit de ruimte tussen de ramen?
2)35 mm = minder last van varroa 38,5 = ??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten