Nog meer vragen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:
Re: Nog meer vragen...

Bericht door TubaLeoVoet » vr 11 nov 2011, 11:01

Santtu Pikkarainen schreef:... En je kunt ook proberen je aflegger te verkopen... :whistle:
...of gratis wegschenken aan een nieuwe imker. zo doen wij dat in (Belgisch) Limburg. Na jou komen er hopelijk ook nog nieuwe beginners, die op hun beurt ondervinden dat hun eerste gekregen volken plots verdubbelen,... en zo kunnen we hopelijk nog vele generaties doorgaan.

Helaas moeten we meer en meer die afleggers ook gebruiken om volken te vervangen die de winter niet hebben overleefd.
Wees dus maar niet bang dat je binnen een paar jaar met 128 volken in je tuin zit of zo... :be2: :hive:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 11 nov 2011, 11:28

TubaLeoVoet schreef: Helaas moeten we meer en meer die afleggers ook gebruiken om volken te vervangen die de winter niet hebben overleefd.
De belangrijkste reden om het niet bij 1 volk te houden, maar minimaal 2.
Overigens zullen imkers je grinnikend aankijken als je zegt het bij 2 volken te willen houden :lol:

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Paul67 » vr 11 nov 2011, 11:50

Wat is er mis met 2 volken en niet meer willen? Voor een beginner lijkt me 2 werk zat.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 11 nov 2011, 11:57

Paul67 schreef:Wat is er mis met 2 volken en niet meer willen? Voor een beginner lijkt me 2 werk zat.
Helemaal niets! Ik wil ook maar 2 volken, maar het bijenvirus schijnt vrij hardnekkig te zijn waardoor je moeite krijgt het bij 2 volken te houden en niet meer.

De eerste keer dat je bij +25 graden in een pak je kasten gaat doorwerken ben je blij dat je geen 20 kasten hoeft te doen...
Laatst gewijzigd door Santtu Pikkarainen op vr 11 nov 2011, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door LWPisa » vr 11 nov 2011, 13:13

Als je bijen het goed doen verdubbel of vertrippel je ieder jaar. Ik ben in 1998 met 1 zwerm begonnen en winter er nu 22 in. Ik verkoop meestal de helft van mijn volken in het voorjaar. Meer volken aanhouden is gunstig, je hebt reserves en vergelijkingsmateriaal.

Lennard

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door semar » vr 11 nov 2011, 15:42

en de prijs is in het voorjaar beter (ivm winterverliezen) dan in het najaar.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Luuk » di 15 nov 2011, 11:08

Paul67 schreef:Vandaar dus nogmaals de vraag:
Je hebt 1 kast. De koningin gaat zwermen. Je maakt een aflegger. Dan heb je dus opeens 2 kasten/volken.
Twee lijkt me nog wel te overzien. Maar als je niets doet worden dat er dus 4?
Wat moet je doen om er 1 te houden? Of maximaal 2?
Waar moet je met die zwermvolken heen?
Volgens mij moet je minimaal plaats/kastmateriaal hebben voor 2 volken. Elk volk zwermt wel eens, zelfs als je nauwkeurig nakijkt. Ook kan je dan evt wintersterfte of verlies van een koningin in het ene volk opvangen. Ik heb altijd een of enkele lege kasten voor het geval dat.

Als je niet wilt dat een volk zwermt moet je goed nakijken, veel ruimte geven en tijdig splitsen. Maar er is geen 100% succesgarantie.

Je kan ook een zwerm gewoon laten gaan. Dat overkomt mij (ongewild) regelmatig. Maar als hij in je tuin zit (of die van je buren) dan moet je 'm gewoon vangen. Dat hoort m.i. bij het imker zijn.

Als je dan twee kasten hebt, kan je relatief eenvoudig de ene met de andere verenigen (wel even nalezen hoe dat moet). Dan krijg je i.h.a. wel een hoge kast, maar met veel werkkracht. Je kan ook de tweede verkopen of weggeven. In het algemeen is daar wel belangstelling voor.

Kortom ik zou gewoon beginnen evt met een mentor die je kan bellen als je het ff niet meer weet. Succes!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Oude Essink » di 15 nov 2011, 11:47

Technisch gezien kun je een imkermethode kiezen, waarbij je in de zwermtijd slechts één dochtervolk per volk toestaat; je verdubbelt dan je aantal volken, die je na de zwermperiode weer verenigt. In principe ga je zo altijd met hetzelfde aantal de winter in. verstandig minimum daarbij is 2 volken, zodat je een ongelukje met één volk met het andere kunt opvangen. Dat verdubbelen in de zwermtijd doe je niet met een aflegger (je zou dan de oude moer verhinderen te zwermen, hetgeen al te onnatuurlijk is) maar met een veger (een kunstzwerm met de oude moer).

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten