beginnerscursus

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: beginnerscursus

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 24 jan 2012, 16:08

Maak de kasten wel goed schoon (afbranden) voordat je je volk erin zet. Gratis kasten is altijd mooi natuurlijk!

Wat je stand betreft: let erop dat er genoeg dracht in de buurt is, een weiland levert meestal niet veel dracht.

Wodan
Berichten:3
Lid geworden op:wo 23 nov 2011, 09:06
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Wodan » di 24 jan 2012, 17:59

Paul67 schreef:beste mensen,

Omdat er tijdens deze les (ruim 3 uur) nogal met getallen werd gegooid, vroeg ik me af of het gangbaar is dat bij het examen daar exacte vragen over komen? Of zijn het meer algemene vragen?

Daarnaast vraag ik me zowieso af hoe het examen in elkaar zit: open vragen, multiple choice? Zijn het veel vragen?
Kortom: wat kan ik verwachten als het zover is?

groet, Paul
Dag Paul,

Iedereen die aan een cursus of opleiding begint weet niet wat hem op het examen staat te wachten. Dat kan kloppen, want anders hoefde je de cursus niet te volgen. Sommige mensen (en dat zijn vooral de perfectionisten) worden een beetje anstig aan het begin omdat ze de boel niet kunnen overzien. Als je met dezelfde enthousiasme de cursus blijft volgen, dan kan het helemaal niet fout gaan qua theorie en zul je het best gaan halen. Dus al die vragen waar je het antwoord niet op weet stellen aan de cursusleider en dan komt het zeker goed!

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Fay » di 24 jan 2012, 20:48

Gratis kasten en een standplaats, je moet je maar beseffen dat je veel geluk hebt! :)

Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft. Je zal inderdaad nog wel ontdekken dat imkeren echt geen exacte wetenschap is. Hoewel die getallen de eerste les dat misschien wel deden vermoeden. Imkeren kan op ontelbaar veel manieren en daarom durven veel mensen je niet 1 methode voor te schrijven.

Ik las eens iets van iemand die het had over makkelijk bijen houden. Met instructies zoals, neem spaarkasten, carnica/buckfast (makkelijke) bijen, ergens waar water in de buurt is.... helaas heb ik geen idee meer waar ik dat heb gelezen. Als ik het nog kan vinden zal ik het hier zeker posten. (sorry voor weer een vaag antwoord)
Misschien kan je, wanneer je weer zo'n vervelend antwoord krijgt, benadrukken dat je gewoon de meest eenvoudige/gebruikelijke/makkelijke manier wil horen.Die lastige/exotische/bijzondere/experimentele methoden komen later wel. Daar ben ik voorlopig ook nog lang niet aan toe. Dus daar verdiep ik me me liever ook pas later in. Hoewel het wel fijn is om alvast te weten dat je er nog een leven mee zoet kan zijn als je dat wil.

Bij onze cursus kregen we een aantal A4tjes met open vragen mee naar huis. Daar kregen we rustig een week de tijd voor. De antwoorden die we hadden opgeschreven en het gevoel van de leraar dat we allemaal wel genoeg enthousiasme hadden zorgde ervoor dat iedereen een diploma kreeg.

Succes!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Hans van der Post. » wo 25 jan 2012, 11:34

Sinds de privatisering (1986) is er geen landelijk toezicht meer wat voor lesmateriaal en hoe dit wordt gegeven.
Nu kan elke lesgever zijn "stokpaartje" bereiden.
Dat toezicht hield in dat de lesstof vooraf kenbaar gegeven werd aan de toenmalige directeur van de Stichting Ambrosiushoeve proefstation van de bijenteelt te Hilvarenbeek. De lesstof werd gegeven uit: "Bijenhouden met succes" geschreven door H.J.van Gool, assistent van het proefstation.

Paul schreef: Ik ga het dus nog maar eens proberen:
Wat kan ik verwachten van het examen? Komen er gerichte vragen over cijfers of worden er meer vragen gesteld in algemene zin? Hoeveel vragen kan ik verwachten en zijn de vragen ingedeeld qua lessen wat je hebt gehad? Zijn er misschien voorbeelden van zo'n examen? Noem maar op..........


Ok Paul als bijlage het "examen" van ondergetekende.
Heb lesgegeven tussen 1975 en 1984. Dit "eindexamen" was een "kastkaart" van imker Karel pechvogel.
Daarin schreef hij handelingen en opmerkingen op. Hier staan 23 fouten of aanmerkingen in.
Alles goed betekende dat je doorhad hoe te kijken naar en behandelen van een bijenvolk.
Getallen en cijfers? - nee - daar kom je in de loop van tijd achter.
Ontwikkeling van ei tot bij, dar en moer, MOET je uit je hoofd weten.

Opmerking: de data die in de "kastkaart" genoemd worden zijn gebaseerd op het westen van Nederland en voor de temperatuursprong in 1989.
Bijlagen
het jaar van imker Karel pechvogel.zip
(4.14KiB)398 keer gedownload
!Hans.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Arnold » wo 25 jan 2012, 11:45

Hallo paul,

vorig jaar heb ik ook de beginnerscursus gedaan, wat ik net gelezen heb is dat het erg verschillend is hoe de examens hiervoor worden afgenomen. daarom denk ik net als wat je zelf al zegt het beste aan de leraar of misschien wel de cursusleider kan vragen wat je van het examen kan verwachten. ik heb misschien 2 of 3 praktijklessen gemist, dit heeft voor mij geen effect gehad op het examen.

Nu heb ik voor jou nog een vraag, heb je van je cursusleider ook een soort van instructie gekregen met wat je tijdens de praktijk lessen aan moet hebben?(mocht je die niet hebben dan wil ik deze wel naar je toe mailen, stuur me dan je e-mail adres even in een privé berichtje) Dit zijn ongeveer de dingen die je nodig bent tijdens en na de beginnerscursus. waarschijnlijk zullen ze je tijdens de theorielessen zeggen dat je met blote handen moet beginnen(zeiden ze bij mij wel namelijk) maar heb ook ik niet gedaan omdat ik voor mezelf al wist dat dat niet goed zou komen. natuurlijk kun je het wel een keer proberen zonder handschoenen, als de bijen het willen prikken ze zelfs door de handschoen heen. laat dit alles je niet afschrikken. ik heb nu 3 jaar bijen, bij mij zijn ze jammer genoeg 2 jaar achter elkaar niet de winter doorgekomen. tot op heden leven ze nog en hoop ik ze dit voorjaar weer te verwelkomen. Ik had tijdens de cursus al 3 volken, dat gaf voor mij weer een mooie gelegenheid om wat ik tijdens de praktijkles heb geleerd nog een keer te oefenen bij een van mijn eigen volken. waar je ook veel van kan leren is meegaan met een collega-imker van je vereniging als hij met zijn bijen bezig gaat, gewoon meekijken is ook leuk. heb ik gedaan voordat ik met bijenhouden begon, toen keek ik met mijn vader mee. ik wens jou veel plezier met de cursus en met het bijenhouden in de toekomst :be9: mocht er iets niet duidelijk zijn opmerkingen zijn welkom :D.

Groeten,
Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Oude Essink » wo 25 jan 2012, 17:45

Ik voor mij vind het niet verstandig met allerlei adviezen en voorstellen een leraar voor de voeten te lopen, die zojuist op een beginnerscursus met zijn cursusprogram begonnen is. Over nagenoeg alle onderdelen van het imkeren bestaan verschillende visies en meningsverschillen, vaak afhankelijk van plaats, ras en vele andere omstandigheden. Het is niet slim een beginnend imker te confronteren met elkaar tegensprekende methoden en ideeën over rassen en materialen; de beginnende imker immers heeft geen eigen argumenten om keuzes te maken. Het is nu juist zo nuttig middels een cursus wegwijs te geraken in de materie en al doende tot eigen overwogen keuzes te komen.
Het is voor een docent niet werkbaar in zijn groep een stel "wijsneuzen" te hebben die ieder woord dat hij spreekt al bij voorbaat bekritiseren met argumenten van verder onbekende "forumdeskundigen", die goedbedoeld overigens hun best doen hun eigen ideeën als beste te propageren: boeiend en leerzaam voor wie zich zelf al een oordeel kan vormen, maar verwarrend voor wie de kennis over imkeren nog een blanco papiertje is. Als het een vervolgcursus betreft liggen de zaken uiteraard anders; daar is alle reden om tot discussies over te gaan.
Ik voor mij schaar mij derhalve achter degenen die adviseren in eerste instantie bij de cursusleider te rade te gaan en erop te vertrouwen, dat deze de goede wegen kent om de beginner vertrouwd te maken met het functioneren van een bijenvolk en welke hulpmiddelen en methoden daartoe het beste aangewend worden om gewoon "het ambacht" (want dat is imkeren in eerste instantie) onder de knie te krijgen. Differentiatie komt daarna.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 150 gasten