Voorjaars perikelen (darrenbroed of toch gewoon)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Voorjaars perikelen (darrenbroed of toch gewoon)

Bericht door AndreasH »

Besten,

Vandaag leek me een uitgesproken mooie dag om eens de eerste controle van m'n bijenvolkjes te gaan uitvoeren. Het ziet er zowaar helemaal niet zo ernstig uit als ik wel had verwacht na die kwakkelwinter en dan die twee weken goeie kou.

Een 20 ramer heb ik terug gezet op 6 ramen omdat het volk veels te klein was. Er zat nog meer dan voldoende voer in zowel de onderste als de bovenste bak maar de onderste was aan het gisten geslagen. Daarbij kwam ik ook nog poepstrepen tegen. Dus dat is er allemaal uitgehaald.
Een andere 10 ramer is redelijk van grootte maar heeft darrencellen. Tussen het werksterbroed. Het zal alles bij elkaar zo'n 5% van het werksterbroed zijn wat groter is dan normaal en ik zag ook al een dar met z'n koppie wriemelen om d'ruit gehaald te worden. Deze moer is van afgelopen jaar.... Geen leggende werkster overigens want ik heb het raam zeer goed bekeken (met het vergrootglas wat ik altijd bij me heb voor dit soort situaties)...

Kan het zijn dat de moer zich vergist heeft en wat darrecellen heeft 'gemaakt' door ze te beleggen met een onbevrucht eitje? Of is dit volk ten dode opgeschreven. En dan nog, wat moet ik ermee?? Afslaan voor de kast en ervoor zorgen dat ze bij 'n andere kast naar binnen gaan vliegen? Dat zou dan in dat 6-ramertje zijn overigens... Die staan naast elkaar....

Nou jah... Zoiets dus.... Back to you people :-) Please advise :D

Groeten,

Andreas - heeft de lente in de bol - Heijdendael
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Voorjaars perikelen (darrenbroed of toch gewoon)

Bericht door jasper-k »

Hoi Andreas,
mijn idee, wellicht volledig de plank mis of misschien de spijker op zijn kop, sluit aan bij jou eerste suggestie.

Een bijenkoning die net uit de winter komt en een tijd geen eieren heeft gelegd, moet net als een jonge koningin eerst even fatsoenlijk aan de leg geraken. Het simpele feit dat er 5% mogelijk darrenbroed in zit zegt ook dat 95% wel goed is toch? Dus ik zeg niks afkloppen en kijken hoe het volk zich ontwikkeld. Als de ontwikkeling goed is en bij een volgende controle over een week of twee is het probleem minder of niet meer aanwezig case closed :whistle:

is het probleem er nog steeds, of wordt het erger, moer zo snel mogelijk vervangen als het weer het toelaat, blijkbaar is er dan iets mis met haarzelf of d'r voorraadje zaadcellen.

Ik wil graag weten wat de ervaren rotten suggereren.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Voorjaars perikelen (darrenbroed of toch gewoon)

Bericht door semar »

het is mij niet helemaal duidelijk,
zit het darrebroed in werkstercellen of in darrecellen?

als ze in darrecellen zitten is er niets aan de hand, als je darrecellen ertussen hebt zal ELKE moer zodra die cellen worden gepoets daar dan ook darreeitjes in deponeren, welke tijd van het jaar dan ook.

is het darrebroed in werkster cellen dan KAN er iets ernstigers aan de hand zijn.

gezien je er voorlopig toch niets aan kunt doen en het meerendeel van het broed gewoon is, niks doen en afwachten.
(wel in de gaten blijven houden)
mocht opoe niet in orde zijn zal ze worden gewisseld zodra er weer geslachtsrijpe darren rondvliegen.


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] en 131 gasten