waar vind ik bijenvolkjes?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:
waar vind ik bijenvolkjes?

Bericht door roosje2012 » za 17 mar 2012, 17:42

Maar waar vind je ze toch, de bijenvolkjes. Ik ben al een aantal dagen aan het zoeken waar ik er een paar volkjes kan vinden, maar ze lijken allemaal uitverkocht. Misschien moet ik toch maar wachten tot ze ons bij de opleiding volkjes geven. maar dat duurt weer een hele tijd en ik heb nog twee horizontale TBH die klaar zijn om volkjes te ontvangen en een derde in een nieuwe simplex kast. Is het in Nederland ook zo moeilijk om er aan te geraken? Je vindt ze bij ons wel op bijenmarkten, maar ze vragen er toch wel onwaarschijnlijk veel geld voor. Ach, ik denk dat ik toch maar wat meer geduld moet hebben. :be5:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: waar vind ik bijenvolkjes?

Bericht door Oude Essink » za 17 mar 2012, 18:00

Met de TBH 's zou ik wachten tot er zwermen beschikbaar zijn; een stevige voorzwerm is het mooiste begin. Een spaarkast volk haal je bij mentor of iemand van de vereniging; als dat er niet in zit ga je op advertenties af in de vraag/aanbod rubriek of in de bijenblaadjes. Voor een goed volk betaal je zo vlak na de uitwintering een volle prijs; wacht beter het zwermseizoen af.

Afbeelding

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: waar vind ik bijenvolkjes?

Bericht door buzzer » za 17 mar 2012, 18:01

Als je je woonplaats vermeld bij je naam reageren er misschien wel imkers in je omgeving. We weten niet of je in Valkenburg (L) of in Den Helder imkert....... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: waar vind ik bijenvolkjes?

Bericht door roosje2012 » za 17 mar 2012, 18:43

Ik imker in Kontich in België, maar als ik carnica volkjes kan krijgen van iemand ben ik best bereid om er wat kilometertjes voor te rijden. Ik had net een dame op gmail die mij er eentje aanbood voor 95 euro. Indien ik er 4 wil voor mijn 4 kasten, dan is dat een hele investering. Mijn man begint dat imkeren ook te zien zitten en ziet het wel zitten om op het balkon van zijn buroke een kastje te zetten midden in de stad als experiment. Dat zijn er dan 5 x 100 euro: kan ik me spijtig genoeg niet permitteren. Vorig jaar ging ik een bijenmarkt bezoeken, waar ze tot 200euro voor een volk vroegen. Pfff....zo rijk ben ik niet... Ik heb ondertussen al gelezen dat je pakken bijen kunt kopen en dat koninginnen per post kunnen gestuurd worden. Ik weet niet juist wat dat kost, ik zal eens informeren, misschien is het wel al te laat en is alles gereserveerd. En bovendien lijkt het me ook wat eng voor de diertjes. Heeft daar iemand al ervaring mee?

Wodan
Berichten:3
Lid geworden op:wo 23 nov 2011, 09:06
Contacteer:

Re: waar vind ik bijenvolkjes?

Bericht door Wodan » zo 18 mar 2012, 14:22

Ja, ken het. Ik wil ook graag eigen volkjes en wil eigenlijk niet wachten tot eind april.... Heb hier ook al een advertentie geplaatst, maar nog geen reactie.

Ik wacht dus gewoon nog maar effe rustig af....

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: waar vind ik bijenvolkjes?

Bericht door semar » zo 18 mar 2012, 19:46

mensen toch....

les 1 in imkeren GEDULD! :wink:

in het zwerm seizoen zijn er weer legio mensen die niet weten waar ze hun zwermen moeten laten :lol:

en dat je nu een flinke mep betaald is toch logisch, iemand heeft de kosten/risico van het overwinteren gedragen.
bovendien hebben veel imkers flinke verliezen geleden.
wet van vraag en aanbod, een volkje is het goedkoopst vlak voor de inwinteren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 165 gasten