koningin zoek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: koningin zoek

Bericht door alfa vulgaris » za 17 mar 2012, 22:17

meer ervaring lijkt me logisch.

Hehe,domme pech is meestal niet logisch.

Ach ja,een aanvaard risico.

Ik zou het zelf later doen als de bijen een kans hebben om uit een redcel nog een moer te krijgen die ook kans heeft om nog vruchtbaar op bruidsvlucht te gaan en er dan ook genoeg darren zijn.
Ik zie dat zelf over 3 weken nog niet zo zitten of vergis ik me daarin?
Dan moeten er nu al mensen met veel gesloten darrenbroed zijn anders wordt het niks schat ik in.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door Jaap v.Popering » za 17 mar 2012, 22:45

alfa vulgaris schreef:
Ik zou het zelf later doen als de bijen een kans hebben om uit een redcel nog een moer te krijgen die ook kans heeft om nog vruchtbaar op bruidsvlucht te gaan en er dan ook genoeg darren zijn.
.
Je kan toch ook gewoon zeker van je zelf zijn , dan heb je dat alles niet nodig :wink:


Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: koningin zoek

Bericht door alfa vulgaris » zo 18 mar 2012, 09:47

Hmm,een vaktrauma aan mijn zijde?
Naast de doorgaans bekende natuurwetten,tracht ik altijd rekening to houden met Murphy's law:

If there's more than one way to do a job and one of those ways will end in disaster, then somebody will do it that way

Je zal maar somebody heten!

Als ik 1 of 2 koninginnen had, was voor mij het risico te groot om deze te vangen voor er grote platen verzegeld darrenbroed in de kast te zien zijn en zou ik wachten totdat dat wel zo was,ook zou ik de darren pas wegsnijden als de koningin geknipt en gemerkt was.
Hahah...daar kan je ook behoorlijk zelfverzekerd in zijn :D

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 mar 2012, 11:22

gerda schreef:Beste collega's imker,

Ik heb een vervelend probleem, ik kan de koningin van vorig jaar niet vinden, ik heb vandaag voor de eerste keer mijn kast opengedaan, maar ik heb ze niet gevonden, er was wel voldoende broed aanwezig, er is er dus alleszins een aanwezig, ik had ze verleden jaar niet kunnen merken, het is een koningin die ze zelf gekweekt hebben, mijn andere gemerkte koningin heeft gezwermd en heeft een deel van het volk meegenomen. Nu wil ik graag de nieuwe koningin merken, omdat ik bang ben als ik controle doe, dat ik ze zou kunnen kwetsen; bestaat er een methode om deze koningin terug te vinden, of moet ik ze gewoon laten doen , het wordt ook tijd om mijn 6ramer onderin te hangen, maar als ik de koningin niet vind, wordt dat moeilijk, met mogelijk 2 koninginnen in een bak. Is er iemand die mij kan helpen ?
Hartelijk dank bij voorbaat ! :? :doh:
Om even terug te keren naar de vraag. :be2:
Als je het niet uitmaakt welke moer er overblijft verenig je de zesramer en het "hoofdvolk".
De moeren vechten het dan uit er blijft een moer over.

Wil je wel dat jou keuze moer overblijft maar je wilt nu vereningen?
- zet de zesramer in een grote bak (tienraams?)
- leg daarop een moerrooster liefst een ingelijste - houten rand
- op de bak en een enkele krant - droog - op het rooster.
- vervolgend de bak waar het andere volk in zit.
- doe dit bij voorkeur na de vliegperiode van die dag.

Je heb nu een kast met twee bakken die gescheiden zijn met een moerrooster.
Na een week kun je nu op je gemak eerst de onderbak nakijken - kijk ook of je daar eitjes vind -.
De bovenbak laat die op een omgkeerd dak staan en zoek daar naar de moer.
Wat je dan met de vonden moeren wilt doen is natuurlijk aan jou.

Persoonlijk zou ik je aanraden om het zo simpel te houden verenig de volken en laat het de moeren zelf uitmaken wie over het volk gaat regeren.
!Hans.

gerda
Berichten:29
Lid geworden op:zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door gerda » ma 19 mar 2012, 20:05

Goede avond collega-imkers,

Ik wil liever de moer kunnen merken en later verenigen met een nieuwe moer die ik verleden jaar zelf gekweekt heb van een raszuivere carnicamoer. Deze moet uit het volk om een nieuwe moer te kunnen plaatsen.
De moer die zoek is, is een moer die de bijtjes zelf hebben gemaakt na zwermen met mijn rasmoer. Ik wil graag verder werken met raszuivere F1 moeren, maar als ik ze niet vind, kan ik mijn nieuwe moer er niet bijplaatsen , de moer zou mijn raszuivere F1 moer kunnen doodsteken. Als het weer deze week meezit , ga ik nog eens zoeken. Bedankt voor de goede raad :hive:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door Hans van der Post. » di 20 mar 2012, 00:36

Begin in het midden van de kast. Haal voorzichtig het midden raam uit de kast bekijk deze zet het raam in een leeg kastje ga dan of eerst links van het midden naar de kant van de kast. Is die helft bekeken dan vanuit het midden de rechter helft van de kast. Je hebt nu zeker de moer gevonden. :be2:
Als je met het midden raam begint en die er uit laat zorg je voor een blokade zodat de moer niet voor je uit loopt en die pas vind op het laatste raam :!:

Gerda je leest de krant :) je ogen gaan per regel van links naar rechts.
Als je nu zonder dat je het weet je achternaam in de tekst staat blijven je ogen "haken" aan je naam in de tekst.
Zo ook moet je "zoeken" naar de moer op de raat vol bijen.
Niet in het wilde weg zoeken naar de moer maar de raat lezen van links naar rechts.
"Regel voor regel".

Zo zoek ik de moer als ik haar moet hebben.
Maar ja heb al enige leerjaren achter de rug.
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door semar » di 20 mar 2012, 18:36

gerda schreef:Goede avond collega-imkers,

Ik wil liever de moer kunnen merken en later verenigen met een nieuwe moer die ik verleden jaar zelf gekweekt heb van een raszuivere carnicamoer. Deze moet uit het volk om een nieuwe moer te kunnen plaatsen.
De moer die zoek is, is een moer die de bijtjes zelf hebben gemaakt na zwermen met mijn rasmoer. Ik wil graag verder werken met raszuivere F1 moeren, maar als ik ze niet vind, kan ik mijn nieuwe moer er niet bijplaatsen , de moer zou mijn raszuivere F1 moer kunnen doodsteken. Als het weer deze week meezit , ga ik nog eens zoeken. Bedankt voor de goede raad :hive:

Gerda, als ik je goed begrijp is de huidige moer de dochter van een raszuivere moer (opgekweekt toen het volk had gezwermd)?
dan hoeft je haar niet te vervangen door een f1 moer, want de dochter van een raszuiver-bevruchte moer ís al een f1.
een f1 moer is dus niet raszuiver.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten