Splitsen van volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miles
Berichten:57
Lid geworden op:wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:40
Locatie:Frankrijk
Contacteer:
Splitsen van volk

Bericht door Miles » wo 21 mar 2012, 18:35

Ik lees telkens dat als je een volk gaat splitsen, je de volken minimaal 3km van de originele standplaats moet brengen zodra je ze gesplitst hebt. Zodat de bijen niet weer teruggaan naar hun oorspronkelijke plek. Maar is dit echt nodig?

Want stel dat je een volk splitst en je zet de twee kasten naast elkaar (of gewoon in de buurt, doet er even niet toe), stel kast A en B. Kast A laat je op de originele plaats staan, kast B gaat ergens anders in de buurt. De haalbijen van kast B zullen dan natuurlijk naar kast A gaan. Dan heb je kast B die dan geen haalbijen heeft, maar dat komen dan wel weer snel als de bijtjes gepromoveerd worden. Als dan ook nog eens in kast B de koningin zit, dan weet je zeker dat dit allemaal wel goed komt. Kast A maakt dan wel weer een koninginnetje bij.

Of zit ik hier helemaal fout?

Graag jullie gedachtes hierover!

Groet

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Splitsen van volk

Bericht door buzzer » wo 21 mar 2012, 19:11

Lees je lesboekje maar eens goed na........ :be9:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Miles
Berichten:57
Lid geworden op:wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:40
Locatie:Frankrijk
Contacteer:

Re: Splitsen van volk

Bericht door Miles » wo 21 mar 2012, 19:57

Heb ik niet.. :wink:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Splitsen van volk

Bericht door maartenkleijne » wo 21 mar 2012, 20:01

Je beschrijft het zoals ik het geleerd heb, en dat werkt heel goed...
gr,
m

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: Splitsen van volk

Bericht door kbrnld » wo 21 mar 2012, 20:11

Zoek in Imkerpedia maar op veger, vlieger en Aalster methode. Dat scheelt reizen.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Gebruikersavatar
Miles
Berichten:57
Lid geworden op:wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:40
Locatie:Frankrijk
Contacteer:

Re: Splitsen van volk

Bericht door Miles » wo 21 mar 2012, 21:22

Ah, haha, het is dus ook gewoon een toegepaste methode. Mooi zo. Ik had het in ieder geval nog nergens gevonden, en het leek mij wel logisch. Wat ik niet snap is dat je de doppen moet breken..? Waarom zouden ze gaan zwermen?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Splitsen van volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 22 mar 2012, 08:13

Dit is inderdaad de manier hoe ik het dit jaar ook moet gaan doen, ik heb maar 1 standplaats.

Het breken van doppen: 13 dagen nadat je de veger gemaakt hebt, loop je 's avonds door het volk dat je moerloos hebt gemaakt. En zoek je ALLE doppen op. De rijpe doppen (hebben een randje) breek je weg op 1 of 2 na, doe je dat niet dan krijg loopt de eerste moer uit (de tuter) gaat ze er met een deel van het volk vandoor waarna de kwakers ook uitlopen en wegzwermen totdat het volk bijna te klein geworden is. Door 's avonds te werken en maar 1 of 2 doppen over te laten komen deze koninginnen uit en maken ze samen uit wie overblijft (een wordt doorgestoken), bovendien is de kans op zwermen dan erg klein mocht je per ongeluk toch een dop over het hoofd gezien hebben.

Tip: doe een beginnerscursus, echt heel erg leerzaam en nuttig en vooral enorm leuk! En ook na de cursus heb je nog 100-en vragen, daar is dit forum voor. En ook dan zul je merken dat imkeren alles behalve een exacte wetenschap is, iedere imker doet het weer een beetje anders. Dit moet je echt met ervaring van jaren gaan leren.
Ik heb zelf vorig jaar de cursus gedaan, dit is mijn eerste jaar als zelfstandig imker. Dus ik zal nog heel wat fouten gaan maken... Het zou me alles meevallen als ik dit jaar geen zwerm heb :whistle:

Gebruikersavatar
Miles
Berichten:57
Lid geworden op:wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:40
Locatie:Frankrijk
Contacteer:

Re: Splitsen van volk

Bericht door Miles » do 22 mar 2012, 11:28

Bedankt voor je reactie.

Ik heb vorig jaar een beginnerscursus gedaan in het Frans. 5 volle dagen, echt fantastisch. Helaas kon ik toen geen volken krijgen, dit jaar daarentegen heb ik er 13. Hehe. Maar een cursusboekje hadden we niet (vandaar mijn eerste reactie). Daarnaast heb ik ook een week stage gelopen bij een imker met 2.000 volken, maarja daar gaat het er heel anders aan toe..

Ik snap gewoon niet waarom de bijen zo nodig plots moeten gaan zwermen.. Dat wil dus zeggen dat telkens dat je een weesvolk hebt, dat je als je er niks aan doet sowieso een deel van je volk kwijtraakt aan zwermen? Nou heb ik er niet zoveel over te zeggen hoe het in de natuur moet gaan, maar het voelt gewoon tegenstrijdig. Ik begrijp heel goed dat als een volk gaat zwermen omdat de kast te klein is, of puur gewoon omdat het in hun genen zit en hun overlevingskansen te vergroten. Maar dat ze sowieso gaan zwermen als ze van weesvolk naar niet-weesvolk gaan slaat gewoon nergens op, vind ik. Maar ik denk dat ik dan bij mama-natuur moet zijn om hier tegen te protesteren, hehe.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Splitsen van volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 22 mar 2012, 11:35

Zwermen is de natuurlijke voortplanting van bijen.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Splitsen van volk

Bericht door buzzer » do 22 mar 2012, 17:32

Ik ging er van uit dat je eenles en een lesboekje had. Dat je meteen de goede methode beschreef is een teken dat je het goed in de vingers hebt..... Veel succes. :be3:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten