Wat kunnen we nu doen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Wat kunnen we nu doen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 10 apr 2012, 15:04

Hopelijk een niet al te domme vraag...

Gisteren heb ik een tweede broedkamer gegeven aan een van mijn volken (onder de andere geplaatst), zodat ze in ieder geval genoeg ruimte hebben. Ik zou echter graag in de kast willen kijken, hoe gaat het en moet ik al darrenraat uitsnijden. Ik heb bouwramen geplaatst, dus wat te doen? Ondanks de te lage temperatuur toch de kast openen, eventueel met doeken erover en indien nodig darrenraat snijden, of toch maar wachten en darren geboren laten worden? Volgens weer.nl wordt het voorlopig ook nog geen beter weer, dus wat te doen? Wachten? Wat doen jullie nu?

De honingkamer heb ik gezien de temperatuur nog steeds niet durven plaatsen. Wat moet ik hiermee? Ook wachten, of toch al plaatsen? Wat doen imkers doe naar het fruit gaan? HK erop of niet? Ik heb genoeg fruitbomen in de buurt staan, dat is het probleem niet.

Toen ik zondag de stal aan het bouwen was vlogen ze gezien de temperatuur van een graad of 10 rond 14:00 uur toch boven verwachting.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Wat kunnen we nu doen?

Bericht door Bok » di 10 apr 2012, 16:37

Stelregel is niet beneden de 14 graden in de bijen werken. Ik hou me daar aan. Ze vliegen wel maar het broed vind het niet lekker in de kou.

Een HK zetten is afhankelijk van je volk. Als je denkt dat het kan gewoon doen. Ik zie het afkoelprobleem (door het bijplaatsen van een HK) op dit moment in het seizoen niet.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Wat kunnen we nu doen?

Bericht door Fay » wo 11 apr 2012, 11:27

Santtu, ik voel met je mee.

Ik heb 24 maart darren-kunstraat geplaatst toen het heel mooi weer was. 2 April was het weer heel mooi weer en heb ik een broedkamer erop geplaatst met 4 ramen kunstraat en 6 sluitblokken. Toen ik dat deed was ik stomverbaasd (1ste jaar imkeren hè :wink: ) om van bovenaf te zien hoe de darrenraat al volledig was uitgebouwd en er bovenin allemaal voer zat.

Nu zit ik me toch een partij druk te maken om al die darren cellen, vol met varroa, die straks allemaal massaal gaan uitlopen voordat ik de kans heb gehad ze weg te halen!!! Mijn volk is echt mooi sterk en weinig last van varroa. Maar als ik niet op tijd ben met de twee ramen darrenraat weghalen kweek ik volgens mij een varroa explosie!! En daarnaast, die 6 sluitblokken mogen er ook onderhand wel uit denk ik. Als ze net zo snel bouwen als bij de darrenraat...

Als ik nu naar buiten kijk zie ik voor het eerst sinds lange tijd zon. Maar nu kan ik niet naar de bijen toe :doh:
En het was zo'n rustgevende bezigheid dat imkeren :lol: dat is zeker vanaf het tweede jaar dan hihi

Zelf heb ik dus wel al een inspectie gedaan bij mooi weer. Ik heb zoveel mogelijk direct afgedekt met theedoeken. Ik heb bij de inspectie de buitenste ramen bekeken tot ik het broed tegen kwam. Genoeg informatie om te weten dat alles goed gaat en hoeveel ramen met broed er zijn. Verder heb ik ze met rust gelaten. Misschien kan jij dat ook doen wanneer het weer even warm is. Als het goed is zit de darrenraat toch aan de buitenkant van het broednest....
Een honingkamer plaats ik pas als in de bovenste broedkamer een aantal cm honing zit. Dan heb je geen koninginnen rooster nodig.

Ik denk dat je niet zoveel haast hoeft te maken met die honing kamer. Je hebt een extra broedkamer geplaatst dus de ruimte hebben ze wel. Ze kunnen de honing die binnenkomt opslaan. Als je er later een honingkamer op plaatst verplaatsen ze de honing toch naar boven. Tenminste... dat is mijn onervaren idee. Ik denk niet dat je honing gaat mislopen als je je honingkamer er wat later op zet. Het lijkt me nu nog heel vroeg zeker nadat je net een 2de broedkamer hebt geplaatst....Maar ik heb nog geen ervaring :wink:

Een tip waar ik zelf blij mee ben. Ik heb ipv een dekplank een stuk doorzichtig kunstof geplaatst. Van dat dikke transparante tafelkleed dat je per meter kunt kopen. Daarop heb ik een stuk vloerbedekking voor isolatie en tegen het licht. Als ik nu heel erg graag even wil kijken haal ik het deksel van de kast en schuif de vloerbedekking even opzij. Ik verstoor niets maar kan toch even kijken of alles er van boven nog goed uitziet. De eerste paar cm van de raat kan je wel zien (als het niet vol zit met bijen). Wellicht is dat ook wat voor jou?

Ik ben lekker aan het typen zo... ik lig ziek op bed met mijn gedachten bij de bijtjes... met laptop en dit forum toch nog een beetje bezig :shifty:

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Wat kunnen we nu doen?

Bericht door willem » wo 11 apr 2012, 16:06

Fay schreef: Nu zit ik me toch een partij druk te maken om al die darren cellen, vol met varroa, die straks allemaal massaal gaan uitlopen voordat ik de kans heb gehad ze weg te halen!!! Mijn volk is echt mooi sterk en weinig last van varroa. Maar als ik niet op tijd ben met de twee ramen darrenraat weghalen kweek ik volgens mij een varroa explosie!!
Voordat je dat darrenraat wegdoet of smelt eerst een paar plukjes van bv 10 cellen openmaken, zie je "hoeveel" varroa's er inzitten
En het was zo'n rustgevende bezigheid dat imkeren :lol: dat is zeker vanaf het tweede jaar dan hihi
Niet bang zij, na zo'n 8 jaar keert het tij :) , maar niet altijd :lol:
Een tip waar ik zelf blij mee ben. Ik heb ipv een dekplank een stuk doorzichtig kunstof geplaatst. Van dat dikke transparante tafelkleed dat je per meter kunt kopen. Daarop heb ik een stuk vloerbedekking voor isolatie en tegen het licht. Als ik nu heel erg graag even wil kijken haal ik het deksel van de kast en schuif de vloerbedekking even opzij.
Zo'n stuk vloerbedekking trekt vocht en ongedierte aan. Door de warmte in de kast verdampt dat vocht weer en onttrekt zo de door de bijen geproduceerde warmte. Beter is een piepschuim plaat, 2 a 3 cm dik.
Ik ben lekker aan het typen zo... ik lig ziek op bed met mijn gedachten bij de bijtjes... met laptop en dit forum toch nog een beetje bezig :shifty:
Beterschap
Groeten, Willem :violin:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Wat kunnen we nu doen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 11 apr 2012, 16:16

Op mijn cursus hadden de mentoren ook plasticfolie en vloerbedekking. Ik heb zelf op het voergat van mijn dekplank een stukje plexiglas liggen en zit er aan te denken nog een extra kijkgat te maken, zodat in ik een oog opslag de voor en achterkant van de kast gezien heb. Afgelopen winter heb ik wel een paar keer via het plexiglas in de kast gegluurd.
Als isolatie zijn mijn daken voorzien van dikke isolatieplaten die ik ook voor de muren van mijn huis heb gebruikt. Ook dat hadden de mentoren van de cursus.

Misschien ergens de komende dagen met doeken afdekken en toch even darrenraat snijden.

@Fay: beterschap!

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Wat kunnen we nu doen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 12 apr 2012, 07:51

Gisteren overlegd met mijn cursusleider: darrenraat uitsnijden kan wel, daarvoor hoef je niet het broednest overhoop te halen. Ik dacht dat de dekplank er al niet af mocht, maar da's geen probleem.
Honingkamer plaatsen kan dus ook.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Wat kunnen we nu doen?

Bericht door Fay » do 12 apr 2012, 10:27

Bedankt voor alle beterschappen!

Ik ga denk ik ook even dit weekend kijken of ik naar de bijen kan en dan in een moment met flink zon en geen wind de kast even open om ramen bij te plaatsen en darrenraat te checken. Honingkamer wacht ik nog even mee. Met nieuwe raat hebben ze weer even wat te doen, en als het weer echt mooi weer is ga ik toch alles controleren. (want dan beginnen de zorgen om zwerm neigingen! help! :wink: ) Dan kan er meteen een honing kamer op.

Ben benieuwd wat je aantreft Santtu. Ik was in elk geval zeer aangenaam verrast door mijn superbijtjes toen ik de kast open deed! Laat even weten hoe het ging.

Ik vind het wel slim om even te kijken hoe erg de besmetting is van de darren. Zou je ze dan weer terug plaatsen als er 10 darren zonder varroa in de cel zitten? Ik vind het niet fijn om die darren weg te halen... zeker als het niet nodig is. De gedachte om er 10 uit te halen vind ik ook al niet zo fijn eigenlijk maar daar moet ik maar aan wennen. Uiteindelijk is de bedoeling goed.

Het stuk tapijt dat ik er op heb liggen is overigens een bijzonder soort tapijt. Aan elkaar gesmolten losse vezels, dus zonder een dichte laag erin. Heel licht en ademend. Tot nu toe geen problemen mee gehad. Maar misschien met een conventioneel stuk tapijt wel. Voorlopig hou ik het zo. Wellicht ga ik ooit over op een plaat omdat die wat langer mee gaan denk ik.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Wat kunnen we nu doen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 12 apr 2012, 13:42

Zojuist in de kast gekeken: bouwramen waren nog niet uitgebouwd, wel darrenraat in de gewone ramen en een enkel speeldopje gezien (heel snel gekeken, niet de hele kast overhoop gehaald). Het volk dat eerst het snelst leek te gaan en als eerste de extra BK had gekregen was nog niet naar beneden getrokken. Het andere volk lijkt ze qua aantal bijen een beetje ingehaald te hebben en had al wel bijen in de onderste BK (die er pas sinds afgelopen weeken op staat).

Bij een volk zat het broednest erg ver naar rechts, dus 1 raampje naar links verplaatst waarbij ik een raam voer van links naar rechts heb verplaatst.

Ze vlogen volop, gebruik makend van het zonnetje. En ze zijn aan hun nieuwe stal gewend : :be8:

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Wat kunnen we nu doen?

Bericht door Nicolas Jacob » do 12 apr 2012, 16:33

hallo,

het verwondert me dat veel imkers hun kasten nog niet grondig bekeken hebben, nochtans is het uiterst noodzakelijk om dit al reeds een aantal keer gedaan te hebben.
bij ons (in België) maar in Nederland waarschijnlijk ook was het in maart al heel goed weer om controles uit te voeren. Het is belangrijk dat het overtollige voedsel is weggehaald,
een 4 à 5 volle suikerramen is ruim voldoende en daarnaast moet zwart,schimmelt raat vervangen worden door kunstraat, het hangt natuurlijk van volk tot volk af maar bij mij is er al 3 weken een honingzolder op. Voor het moment is het in België echt rotweer, dan kan een imker zich bezighouden met bv. ramen maken, kasten schilderen,... normaal binnen een week of 2-3 kunnen we afleggers maken dit is heel belangrijk tegen zwerm stemming en heeft een grote garantie voor volkbehoud het jaar erop. de nieuwe afleggers met mierenzuur behandelen en je beschikt over kersverse volken. :)

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Wat kunnen we nu doen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 12 apr 2012, 19:09

De voorjaarscontrole heb ik al lang gedaan hoor, toen het mooi weer was. Ik heb twee keer goed in mijn bijen kunnen kijken en toen werd het te koud. Nu is het dus afwachten op beter weer. En morgen nog wat ramen kopen om te maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten