Lezen van de bodemplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

montywag
Berichten:15
Lid geworden op:ma 22 aug 2011, 13:48
Contacteer:
Lezen van de bodemplank

Bericht door montywag » vr 20 apr 2012, 19:21

Vol enthousiasme bkijk ik met regelmaat de bodemplank onder mijn kast. Ik zie daar van alles, maar kan nog niet alle info "lezen". Varoamijten snap ik, plaats van het gevallen spul snap ik wel, veel andere zaken niet.

Wat zien jullie op de bodemplank liggen, en belangrijker nog, wat leert julie dat?

Mvg montywag

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Lezen van de bodemplank

Bericht door Bok » vr 20 apr 2012, 20:34

o.a. Klompjes stuifmeel. Moet je eens proeven. Vinger nat maken en ze plakken prima.
groet,

Peter

kaptijn
Berichten:8
Lid geworden op:ma 29 nov 2010, 21:07
Contacteer:

Re: Lezen van de bodemplank

Bericht door kaptijn » vr 20 apr 2012, 21:28

montywag schreef:Vol enthousiasme bkijk ik met regelmaat de bodemplank onder mijn kast. Ik zie daar van alles, maar kan nog niet alle info "lezen". Varoamijten snap ik, plaats van het gevallen spul snap ik wel, veel andere zaken niet.

Wat zien jullie op de bodemplank liggen, en belangrijker nog, wat leert julie dat?

Mvg montywag
Hallo

Hier is een mooi boekje van, de titel :Bij het vlieggat
het is door H.storch geschreven
als je even aan google vraag kom je het wel tegen
dit kun je ook als pdf donwloaden

groeten jelle

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Lezen van de bodemplank

Bericht door Arnold » vr 20 apr 2012, 22:12

kaptijn schreef:
montywag schreef:Vol enthousiasme bkijk ik met regelmaat de bodemplank onder mijn kast. Ik zie daar van alles, maar kan nog niet alle info "lezen". Varoamijten snap ik, plaats van het gevallen spul snap ik wel, veel andere zaken niet.

Wat zien jullie op de bodemplank liggen, en belangrijker nog, wat leert julie dat?

Mvg montywag
Hallo

Hier is een mooi boekje van, de titel :Bij het vlieggat
het is door H.storch geschreven
als je even aan google vraag kom je het wel tegen
dit kun je ook als pdf donwloaden

groeten jelle
klopt is een goed boekje : bij het vlieggat van H. storch, heb em zelf ook raadpleeg em zelf jammer genoeg te weinig terwijl je zo verschrikkelijk veel kan aflezen wat er bij het vlieggat gebeurd.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
Wiwi
Berichten:18
Lid geworden op:ma 14 feb 2011, 20:39
Contacteer:

Re: Lezen van de bodemplank

Bericht door Wiwi » za 21 apr 2012, 08:05

montywag schreef: Wat zien jullie op de bodemplank liggen, en belangrijker nog, wat leert julie dat?
kaptijn schreef: Hier is een mooi boekje van, de titel :Bij het vlieggat...
???
"… das Imkern lässt sich nicht erlernen, man muss es leben, mit seinen Partnern, den Biens."
" Bienen sind Tiere. Experimente mit Tieren sind Tierversuche. Tierversuche sind Scheiße."

Citaten van enkele van mijn voorbeeldimkers.

montywag
Berichten:15
Lid geworden op:ma 22 aug 2011, 13:48
Contacteer:

Re: Lezen van de bodemplank

Bericht door montywag » zo 22 apr 2012, 08:45

Het boekje geeft info over het vlieggat en ook een beetje over de bodemplank. Maar ik zie op mijn plank zaken die niet beschreven worden (en dat geldt ook voor jullie kasten neem ik aan). Vandaar dat ik op zoek ben naar jullie kennis en ervaringen.
Voorbeeldje wat ik op mijn bodemplank zie waarvan ik niet weet wat het is of waar ze op wijzen, zijn doorzichtige (lijkt wel glas/plastic) dekseltjes. Versuikerde afsluitingen van voercellen?

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Lezen van de bodemplank

Bericht door jasper-k » zo 22 apr 2012, 09:04

Hoi Montywag,

nee hoor dat zijn waarschijnlijk wasschilfers die de bijen hebben laten vallen. De bijtjes "zweten" was uit door de klieren aan de onderkant van het lijf. Deze worden normaal gesproken opgevangen en gekauwd om er mee te bouwen. Net als met stuifmeel valt er weleens een stukje naar beneden. Zeker als je een bouwraam inhangt liggen er daar het meest, lijken net kleine glassplinters, je ziet ze glinsteren.
In het voorjaar is het een mooie indicatie dat er weer broed is in het volk want de cellen moeten gesloten worden...

Bij meer vragen fire away!
Het is makkelijk gericht iets te vragen want wat ik zie op mijn plank hoeft er bij jou niet te zijn.


Wat ik me wel afvraag, dit (wasschilfers, was bij mij standaard materiaal uit de cursus, heb je een cursus gevolgd? (niet dat het van mij moet hoor) Vraag me soms weleens af namelijk hoe groot de verschillen zijn tussen de verschillende cursussen.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

montywag
Berichten:15
Lid geworden op:ma 22 aug 2011, 13:48
Contacteer:

Re: Lezen van de bodemplank

Bericht door montywag » zo 22 apr 2012, 13:22

Dank je wel.
Heb een beginnerscursus gevolgd vorig jaar, waar veel aan bod kwam, maar niet de "spullen" op de bodemplank.
Het lijken me erg grote wasplaatjes wat de bijen zweten, ze hebben het formaat van een celdeksel. Maar die bijen verbazen me wel vaker (eigenlijk iedere dag).
Mocht ik weer een concrete vraag hebben stel ik deze zeker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten