mieren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:
Re: mieren

Bericht door Fay » za 21 apr 2012, 13:30

Bij een andere imker zag ik een keer onder het deksel op de dekplank mieren die een hele grote stapel van hun broed daar hadden gelegd. Echt een grote berg! Ik denk voor de warmte. Het zag er prachtig uit en was er zo af gekiept. Het leek niet dat de mieren daar uit waren op honing of nectar. Of ze de berg weer hebben teruggelegd op de warme dekplank weet ik niet.

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door Eugeen » za 21 apr 2012, 22:52

Zelf vind ik bij mijn volken elke week een mooi broednest van de mieren onder mijn deksel. Ze hebben hun eieren gewoon op de plastic liggen en ze zijn bijgevolg gemakkelijk weg te kieperen. Vanmiddag lagen er geen eieren, doch alleen maar mierenlarven en een gigantische hoeveelheid mieren. Ik vind trouwens nooit mieren in de kast en denk bijgevolg niet dat ze schadelijk zijn. Ze profiteren alleen maar mee van de warmte. Wel kan ik elke week enkele naaktslakken uit de broedbak halen. Wat een vieze beesten, trouwens. Ze zitten wel alleen maar tegen de buitenwanden en ik heb ze nog nooit tussen de ramen gezien. Maar waarschijnlijk zijn de slakken ook met koper te bestrijden.
Groeten,
Eugeen

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door jomme » za 21 apr 2012, 23:44

Interessant, hebben die slakken en mieren dan zo een hekel aan een beetje koper?

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door Fay » zo 22 apr 2012, 09:59

Ik had ook naaktslakken! Ze zaten lekker onder de oortjes van de ramen in de onderste bak na de winter. Zeer onaangenaam voor deze imker.
Na de winter heb ik ze niet meer in de kast gezien dus ik dacht dat ze niet meer binnen kwamen in goed bevolkte bakken. Maar Eugeen, ik begrijp dat er nog steeds kans is om lekker in een naaktslak te graaien als je bezig bent in de kast... :?

Als ik zoek lees ik dat mieren simpelweg een hekel hebben aan koper en dan slakken een kopervergiftiging kunnen krijgen (hier en daar zie ik staan dat ze een schok krijgen en elders staat weer dat dat een fabeltje is.) Echte goede info vind ik niet zo heel snel.
Of bijen van koper houden weet ik niet :wink:

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door Eugeen » zo 22 apr 2012, 22:21

Fay schreef:Of bijen van koper houden weet ik niet :wink:
Ik heb ook geen idee en gebruik het daarom ook niet in mijn kasten. In tuinhandelszaken vind je soms dunne stroken koperfolie om rond bloempotten te wikkelen. Dit zou voor de slak een barrière zijn die ze niet kunnen oversteken. Misschien een idee om de kasten op poten te zetten en deze te omwikkelen met deze folie.Het beste is wellicht om deze poten in koperen potjes te zetten en die te vullen met slaolie. Er kan dan geen slak of mier in de kast. Mijn kasten met naaktslakken staan trouwens niet op poten, maar op stenen en dus niet zo hoog.
Groeten,
Eugeen

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: mieren

Bericht door alfa vulgaris » zo 22 apr 2012, 22:58

goeienmoggel schreef: ik heb ergens gelezen dat het helpt als je een koperdraad onderlangs je kasten spant.
Dus daar waar je kasten op staan, koperdraad spannen.
Als de mieren de lucht van koperdraad niet leuk vinden zou ik wel blank koperdraad gebruiken niet zomaar draad uit een trafo of andere spoel want die zijn geïsoleerd me shellack.

Je kan eventueel de brander lichtjes op de draad zetten en wachten tot deze enigzins verkleurt dan kan je de shellack er met schuurwol of iets dergelijks zo vanaf vegen.

Slijm van slakken alleen verwijderen met tissue,want met water kan je het wel vergeten :lol:

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door RobertF » ma 23 apr 2012, 17:04

Mieren kunnen inderdaad niet tegen koper.
Als er bijvoorbeeld in je tuin een mierenstraatje te zien is, kun je de mieren omleiden, sturen.
Leg een stukje koperen leiding op hun route, ze gaan dan om het koper heen lopen.
Haal je na enkele dagen het koper weg, dan houden ze de laatste route aan (alsof het koper er nog ligt).
De verkenner(s) zetten de route uit, middels de feromonen die ze achterlaten, weet de rest welke route ze moeten volgen.
Zo kunen je een beetje spelen met de natuur.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten