voorjaarsontwikkeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:
Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Nicolas Jacob » zo 29 apr 2012, 19:31

Ik merk geen verschil in broedpatroon mijn volken beschikken over gemiddeld 10 à 14 broedramen.
Alleen geraakt het voedsel stilaan op! Beter weer nodig!

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door beethere » zo 29 apr 2012, 20:49

Twee volken een plaats verderop op de open vlakte: Redelijk wat werksterbroed(raampje of 5/6), geen darrenbroed maar wel darren; ingevlogen of al een maand geleden voor het slechte weer uitgelopen.
één volk hier op het dorp in de luwte: volop werkster en darrenboed(een raam of 10-12 totaal).
Ben benieuwd of de 2 volken op de open vlakte weer de tweede week juni willen zwermen net zoals afgelopen 3 jaar.....

Jannes

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jannes » ma 30 apr 2012, 11:23

In de kop van Overijssel ook geen superdracht.

Gisteren de grote volken bekeken. Één volk heeft één broedkamer broed, en trekt met 2 a 3 ramen nu naar onderen. Het voer is nagenoeg op, Alleen nieuw gehaalde nectar, en dat is niet erg veel!
Het 2e volk idem. Alleen iets minder broed in de 2e broedkamer.
De 3e heeft nog niets gedaan in de 2e broedkamer. Was ook uitgewinterd op 1 bak, wel veel Brias. Darrenbroed zie ik er ook, net verzegeld.
Alle Honingkamers? Leeg.

Op de thuisstand, bij de 4 andere volken, deze geuren heerlijk naar de paardebloem. Heb er geen HK op staan, wie weet vanmiddag even kijken. en plaatsen.

Al met al, geen super start dit jaar. Volken komen langzaam op sterkte. Alleen is hier na mei niet veel dracht meer.
Lijkt op zelfde situatie als overal in NL.

Reizen naar de koolzaad? Tja, dat past niet in het dagelijks patroon van werk.. Misschien over een kleine 20 jaar?

Jannes

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Oude Essink » ma 30 apr 2012, 16:47

Misschien over een kleine 20 jaar?
+2 ??

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Nicolas Jacob » ma 30 apr 2012, 18:57

Je moet heel de zwerm vangen en omdat dit een breed uitgesmeerde zwerm is neem je een grote vuilniszak om ze te scheppen.
Dan heb je alle bijen en dus ook de moer(en). anders keren ze voortdurend terug natuurlijk. je hoeft echt niet je bak onder die tak te laten staan, als je de zwerm in één keer volledig schept.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door zanna » ma 30 apr 2012, 19:10

Dat voer op de plank zou ik zo laten.
Ze hebben volgens mij hun buikje vol.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door zanna » ma 30 apr 2012, 19:35

goeienmoggel schreef:Je bedoeld dat je niet zou voeren?
Ik zou dat niet doen,
een zwerm heeft meestal, net voor vertrek, goed gegeten en komen daar z'n drie dagen mee toe.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » ma 30 apr 2012, 19:45

Goeiemoggel.

Ik schep een zwerm als deze pas laat in de avond, de tros is dan veel compacter. Eventueel sproei ik hem nog even flin k nat, hij krimpt dan nog meer. Past ie vast in een korf of bak, dan een dag en een nact in een donkere koude schuur en dan de volgende avond in een bak met schone kunstraat. Succes gegarandeerd!

Succes, en de groeten in La douce France!

Raoul.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jaap v.Popering » ma 30 apr 2012, 21:48

Ruinerweg schreef:
. Past ie vast in een korf of bak, dan een dag en een nact in een donkere koude schuur

Raoul.
Om welke reden , zie op onderstaande link .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=13035

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 mei 2012, 09:17

Gisteren eindelijk weer eens beide kasten helemaal door kunnen lopen. In de onderste broedkamers gebeurt nog steeds niet heel veel. De bijen zijn wel wat aan het bouwen, maar er zit nog geen broed in. In de bovenste BK toch wel 7 ramen werksterbroed en het bouwraam uitgebouwd en belegd. Er kwam gister zeker nectar binnen (liep zelfs uit de raat), maar de hoeveelheid voer is niet heel groot meer. Ik heb in beide volken een voerraam met kristalsuiker, hopelijk nemen ze dat bij gebrek aan voer. Bij 1 volk heb ik er in ieder geval een bij in zien zitten.
Een volk doet nog vrijwel niets in de honingkamer, het andere volk heeft wel wat gebouwd in de HK. Voorjaarshoning kunnen we waarschijnlijk wel vergeten, wat ze nu halen is voor de bijen zelf. A.s. zaterdag 11 graden, zo wordt het nooit wat... :cry:

Gelukkig nog geen zwermen, wel 1 speeldopje in het ene volk en 3 in het andere volk. Er is nog ruimte genoeg in de kasten, gaan ze dan toch zwermen?

Ze vlogen gisteren enorm. In mijn achtertuin werd de sierappel de hele dag volop bezocht door bijen, om 17:00 zoemde het nog steeds.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 137 gasten