voorjaarsontwikkeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:
Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Nicolas Jacob » di 01 mei 2012, 10:51

Bij mij het zelfde verhaal. Ik sta op een fruitplantage, dus een echt drachtveld, maar alles wat ze halen verbruiken ze dan ook direct, wat een contrast met vorig jaar dan 25 kg per volk en nu niets.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door A.A. Staals » di 01 mei 2012, 12:13

Santtu Pikkarainen schreef: Ik heb in beide volken een voerraam met kristalsuiker, hopelijk nemen ze dat bij gebrek aan voer.
Droge suiker?

ad staals

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 mei 2012, 13:13

A.A. Staals schreef:
Santtu Pikkarainen schreef: Ik heb in beide volken een voerraam met kristalsuiker, hopelijk nemen ze dat bij gebrek aan voer.
Droge suiker?

ad staals
Ja, met het idee dat ze suiker niet vermengen met honing en opnemen als ze het nodig hebben. Zoals hier bij punt 4 beschreven: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Kristalsuiker

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Primus » di 01 mei 2012, 14:54

Vroeger gingen de fruitimkers ook met kasten soms wel 100 km ver naar het fruit, dus was regelmatige kontrole niet zo evident. Deze imkers losten dit simpel op door boven het volk gewone suikerklontjes( die je in je koffie doet) bovenop de ramen te leggen. Door het opstijgende vocht werden die langzamer wat zachter en in geval van nood konden de bijen er van leven.

MVG
Primus

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door A.A. Staals » di 01 mei 2012, 15:21

Santtu Pikkarainen schreef:
A.A. Staals schreef:
Santtu Pikkarainen schreef: Ik heb in beide volken een voerraam met kristalsuiker, hopelijk nemen ze dat bij gebrek aan voer.
Droge suiker?

ad staals
Ja, met het idee dat ze suiker niet vermengen met honing en opnemen als ze het nodig hebben. Zoals hier bij punt 4 beschreven: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Kristalsuiker
Bijen kunnen niks met droge suiker en zullen dit alleen naar buiten sjouwen. (op de zelfde manier als gekristaliseerd voer) De suiker moet wat nat gemaakt worden.

ad staals

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 mei 2012, 15:59

A.A. Staals schreef: Bijen kunnen niks met droge suiker en zullen dit alleen naar buiten sjouwen. (op de zelfde manier als gekristaliseerd voer) De suiker moet wat nat gemaakt worden.

ad staals
Volgens imkerpedia ligt dat nou juist weer aan de richting van het gat in het voerraam. Van het nest af gebruiken ze en naar het nest toe slepen ze het leeg. Ik heb fijne kristalsuiker gebruikt, niet de 'standaard' suiker
Of boedoel je dat ik de suiker licht moet bevochtigen? Klopt het verhaal op imkerpedia niet?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door A.A. Staals » di 01 mei 2012, 16:54

Santtu Pikkarainen schreef: Of boedoel je dat ik de suiker licht moet bevochtigen? Klopt het verhaal op imkerpedia niet?
Inderdaad een beetje bevochtigen.

ad staals

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door jomme » di 01 mei 2012, 20:47

Vandaag een controle uitgevoerd op mijn 2 volken.
Het lijkt erop dat ze de waswafels in de honingzolders sneller hebben uitgebouwd dan ik de broedbakken...
Er zijn al een paar ramen met honing volgepropt (een paar is letterlijk te nemen) en vooe 1/3 verzegeld maar wat me opvalt is dat ze ook in de twee broedbakken veel honing hebben opgeslagen, het wintervoer is sterk verminderd.
Veel (tiental per bak) speeldoppen, ook veel darrenbroed op de ramen niettegenstaande ze ook een darrenbouwraam hebben.
Eén steek in mijn linkerwijsvinger en eentje in mijn rechterwijsvinger die ik enkel voel bij het scrollen met de muis :be5:
Morgen komt een collega niet- aangezogen doppen inhangen in de honingzolder... we weten niet of dit kan lukken, enige ervaring?
Ondanks alles blijft het toch een zeer leuke hobby dat imkeren! :be1:

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Fay » di 01 mei 2012, 21:13

Zeker een leuke hobby!

Bij mij waren ze heel druk aan het vliegen. Veel zeer mooi gekleurd (ook knal rood!) stuifmeel. Brias en veel gesloten broed. Maar geen gesloten voer meer. Vandaag vlogen ze ook goed. Mijn redenatie is, zolang ze kunnen vliegen komt er nieuw voer binnen... dus zal het wel goed gaan.
Maar als het echt weer slecht weer gaat worden moet er toch wel wat apifonda op denk ik?

Bovenste broedkamer was nog niet helemaal uitgebouwd door het slechte weer maar in het midden wel en het broednest was daar ook al uitgebreid. Dat zag er dus goed uit! Door het mooie weer waren ze ook duidelijk in een heel goed humeur. Het maakte ze niet uit dat ik even op bezoek kwam en hun hele huis heb bekeken.

Ik heb nog wel iets heel doms gedaan. Durf het bijna niet te zeggen. Maar ik moest een raam afslaan met darrenbroed en daar zat de koningin op. Achteraf denk ik dat ik haar er voorzichtig af had moeten halen en in de kast laten lopen. Op het moment dacht ik daar niet aan :o Ik hoop dat het goed is gegaan met haar!! Er kwam ook nog wat waterig voer mee bij het afslaan in de kast. Dus ook veel natte bijen. Ik hoop dat ze de zoetigheid weer van elkaar afsmikkelen.

Ik ben dus weer even in spanning tot ik de volgende keer zie dat alles goed gaat. :pray:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door semar » di 01 mei 2012, 21:27

Fay schreef: zolang ze kunnen vliegen komt er nieuw voer binnen... dus zal het wel goed gaan.
Maar als het echt weer slecht weer gaat worden moet er toch wel wat apifonda op denk ik?

:pray:
die redenatie klopt niet helemaal Fay, als er niets te halen is vliegen ze op water om het wintervoer te verdunnen voor de larven.
dus vliegen i= er kom voer binnen gaat niet op, en zeker niet of er dan ook voldoende voer binnenkomt.
nooit wachten tot er helemaal geen voer is. de moer stopt met leggen het broed wordt getrokken en leeggezogen, en ten slotte neemt het volk als HONGERZWERM de benen. zo´n zwerm is uitermate humeurig en moeilijk te vangen + dat je een volk kwijtraakt.
als er geen kantramen met voer meer zijn een pak apifonda erop.

over het afkloppen van een raam waar de moer oploopt gaat meestal goed zolang je de bijen ín de kast afslaat, doe je het er ver boven kan de moer ook naast de kast kukkelen en dan is de kans dat ze niet meer thuiskomt (zeker als ze flink aan de leg is)

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje, Bing [Bot] en 158 gasten