Wel koningin, geen eitjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ana
Berichten:12
Lid geworden op:zo 05 feb 2012, 10:59
Contacteer:
Wel koningin, geen eitjes

Bericht door Ana » do 03 mei 2012, 13:10

Beste mensen,
Bij een volk van mijn vader gaat er iets niet goed. De koningin is aanwezig maar er is geen broed. Wel veel darren. Vorig jaar legde deze koningin nog wel.
Wat is er aan de hand en hoe kunnen we dit het beste oplossen?
Arno

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Wel koningin, geen eitjes

Bericht door BBBeez » do 03 mei 2012, 13:34

Arno,

Is er helemaal geen broed of wel alleen darrebroed?

Er kunnen verschillende redenen zijn:
- Een broedpauze vanwege het aanhoudende koude weer.
- Het volk is in zwermstemming en de koningin moet afslanken om te kunnen vliegen.
- Er is iets met de koningin gebeurt (volk al gezwermd/omgekomen) en er loopt een nieuw onbevrucht moertje rond.
- Bij alleen darrebroed: de leggende koningin van vorig jaar is vorig jaar laat in het jaar gewisseld waardoor de nieuwe moer niet bevrucht kon worden en darrbroedig is geworden.

Ana
Berichten:12
Lid geworden op:zo 05 feb 2012, 10:59
Contacteer:

Re: Wel koningin, geen eitjes

Bericht door Ana » do 03 mei 2012, 13:56

Het is inderdaad alleen darrenbroed. Dus je laatste suggestie is heel goed mogelijk.
Maar wat moet ik nu doen? Is het mogelijk dat de koningin nog bevrucht wordt? Zo nee, wat moet ik doen?
Arno

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Wel koningin, geen eitjes

Bericht door BBBeez » do 03 mei 2012, 16:51

Je kunt de koningin vervangen met een bevruchte leggende koningin en alle ramen met darrebroed uit de kast halen en vervangen met kunstraat of uitgebouwde ramen. Het is de vraag of hiermee het volkje nu nog gered kan worden. Alle werksters zijn namelijk hoogbejaarde en stervende winterbijen.

Het is misschien nog makkelijker een nieuwe leggende koningin met enkele ramen broed (een veger) op te kweken tot een nieuw inwinterbaar volk en het darrebroedig volk als verloren te beschouwen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 126 gasten