argumenten wel of niet bijvoeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:
argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door belrgerbal » zo 06 mei 2012, 08:49

Ik lees steeds dat mensen aan het bijvoeren zijn om de volkontwikkeling op gang te houden, is het niet beter om de natuur zijn gang te laten gaan?? Is dit puur voor de honingopbrengst, of zijn er ook nog andere voordelen als je bijvoert bij een slechte lente zoals nu? En wat zijn eigenlijk de nadelen van bijvoeren?
?

floppie
Berichten:51
Lid geworden op:zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken:15
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door floppie » zo 06 mei 2012, 09:39

Volgens mij wordt het gedaan voor 2 redenen:
Als de bijen minder kunnen halen overdag door het slechte weer, gaat de moer minder eitjes leggen. Daardoor komt het bijenvolk trager op sterkte. Dus de eerste reden is, de ontwikkeling van het volk stimuleren.
De tweede reden is dat broed veel energie verbruikt. Er kan dus redelijk snel een tekort aan voedsel ontstaan bij een lange tijd slecht weer. Ik had na de winter wat extra voer in mijn kasten laten hangen. Twee verzegelde raten. Toen ik een dikke week mijn volken controleerde was die voorraad bijna opgebruikt. Ik heb dus het zekere voor het onzekere genomen en er een pak suikerdeeg op gelegd. Bij mij zijn ze namelijk ook nog eens raten aan het uitbouwen en dat kost ook veel voedsel.

Vanaf het goed weer wordt en ze terug zelf voldoende kunnen halen, neem ik de deeg eraf.

Groetjes,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 mei 2012, 10:13

Je stelt de vraag: [.................] is het niet beter om de natuur zijn gang te laten gaan??
Ja dat is een leuke vraag. :be2:
Het gaat niet om de honing opbrengst maar om het overleven van het bijenvolk !!!!!!
Hier in de bebouwde kom van Oegstgeest is het voor bijenvolken goed te leven maar nu even niet.
Op dit moment heeft een volk geweldig veel voedsel nodig voor het broednest en dat levert de natuur nu even niet.
De oude voorraad is op. "Natuurlijk bijenhouden" zou betekenen dat er meer volken doodgaan dan de afgelopen winter.

Ik "voer" nu droge suiker in een raampje. Als de temperatuur weer omhoog gaat vloeit er weer nectar dan houden bijen onmiddellijk op met het oplossen van de suiker en gaan soms die zelfde suikerkorrels verwijderen.

En verder belrgerbal het zou je sieren om eens een boek te lezen over de ontwikkeling van een bijenvolk het jaar door. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Fay » zo 06 mei 2012, 11:01

Om maar gelijk aan te nemen dat iemand nog geen boeken heeft gelezen....

Hier zeggen in elk geval een paar ervaren imkers precies het tegenovergestelde http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 3&start=10
Ik weet niet of die boeken hebben gelezen maar ik stel hun mening net zo veel op prijs.

En ik vind het logisch dat je twijfelt. Ik twijfel ook.
Misschien kan je in een moment van mooi weer nog snel een kijkje nemen. Als je er gewoon heen gaat met je suikerdeeg kan je ter plekke een beslissing nemen. Dat werkt voor mij het beste. Alle mogelijke spullen meenemen zodat je alle kanten op kunt. (ik neem even aan dat jouw bijen ook niet in je achtertuin staan)

Ik voel er ook veel voor om de volken zelf te laten doen. Maar ik heb nog maar 1 eerste kindje dus die vertroetel ik natuurlijk. Ik kijk naar mijn geliefde volkje, de lege raten en het weerbericht... en dan leg ik er toch een geruststellend pak suikerdeeg op.

Succes met inschatten wat je moet doen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 mei 2012, 11:29

Fay ik stel prijs op je reactie maar ook jij bent nog niet van doordrongen dat het nu op heel veel plekken "schraalhans" :be7: keukenmeester is.
Wat Hennie oude Essink en Tinus Kolsters schreven was een paar dagen geleden.
Per dag hebben bijenvolken met grote broednesten zeker een halfraam met gesloten voedsel nodig.
Wat betreft ervaring, maakte in 1962 mijn eerste bijenvoorjaar mee. :be2: (zegt overigens niet alles) :)
Het aanpassen van broednesten in slechte tijden doet de carnica.
!Hans.

vdiesveld

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door vdiesveld » zo 06 mei 2012, 13:29

Hans van der Post. schreef:Fay ik stel prijs op je reactie maar ook jij bent nog niet van doordrongen dat het nu op heel veel plekken "schraalhans" :be7: keukenmeester is.
Wat Hennie oude Essink en Tinus Kolsters schreven was een paar dagen geleden.
Volgens mij hebben ze het vandaag geschreven. Het is toch 6 mei vandaag?

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door jossmits » zo 06 mei 2012, 15:01

Fay
Als je geinteresserd bent in hoe een bijenvolk "besluit" tot het halen van stuifmeel, honing en water en hoe het volk "besluit" tot het bouwen van raat dan kan ik je het boek van Thomas Seeley 'The wisdom of the hive" aanbevelen. Een volk probeert een vooraad van ongeveer een kilo stuifmeel aan te houden (hoofdstuk 8 van dit boek). Die voorraad is, als er geen nieuwe aanvoer is, genoeg voor ongeveer een week broed.
Bijvoeren heeft m.i. alleen zin als er helemaal geen voer (suiker) meer is. Als je het broed in stand wilt houden moet je dan ook stuifmeel bijvoeren.
Het lezen van bovengenoemd boek heeft mij er toe gebracht om zo min mogelijk ingrepen te plegen. De bijen zijn zo slim, dat kunnen wij nooit verbeteren
Jos
ps: Ik ben ook een "oude" imker; derde generatie, 50 jaar geleden geleerd van mijn vader.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 mei 2012, 15:27

jossmits schreef:Fay

Bijvoeren heeft m.i. alleen zin als er helemaal geen voer (suiker) meer is. Als je het broed in stand wilt houden moet je dan ook stuifmeel bijvoeren.

.
Ik heb op dit moment nog veel volken bij het fruit staan , met minder dan één kilo voer en wat stuifmeel met élke dag te koud en te veel wind , geen vliegweer dus . Ik woon namelijk in Zeeland en niet in Frankrijk .

IK hoef deze dan volgen jou niet bij te voeren ???? gewoon dood laten gaan :oops:

Jaap v P

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door jomme » zo 06 mei 2012, 15:45

Is het ook niet zo dat wanneer je suiker bijvoert je zeker geen honing meer moet slingeren daar de suiker in de honing zal zitten?
Het gaat me niet om de honing maar over het overleven van de volken maar ik wil ook geen suiker slingeren...?

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Nicolas Jacob » zo 06 mei 2012, 17:01

Als je nu suiker voedert mag je een latere honing oogst wel vergeten.
Tenzij je nog suikerramen hebt om te geven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 145 gasten