argumenten wel of niet bijvoeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door JackC »

Bij dit weer was dat wel wat te optimistisch, bij een normale dracht is het wel verstandig. Ik werk met honingkamer ramen 2/3 simplex, die kunnen snel vol zitten en dan gaan de bijen de vrijgekomen broedcellen vullen,( de broedkamerramen slinger ik niet), dan heb je ook meer kans op zwermen wegens ruimtegebrek. Jammer genoeg is dat dit voorjaar anders, koud en nat weinig dracht bij het fruit... :hive:
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hennie,
hallo!!! Sinds vanaf eind 19e eeuw de kastimkerij zijn intrede deed, is de wijze van imkeren niet anders geweest!!
Als ik in Groenveld's 'Grote Bijenboek' en Van Gools' 'Bijenhouden met succes' lees, dan ziet de imkerij er uit die tijd heel anders uit. Eén broedkamertje + een honingkamer. :whistle:

Gerard
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door A.A. Staals »

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Hennie,
hallo!!! Sinds vanaf eind 19e eeuw de kastimkerij zijn intrede deed, is de wijze van imkeren niet anders geweest!!
Als ik in Groenveld's 'Grote Bijenboek' en Van Gools' 'Bijenhouden met succes' lees, dan ziet de imkerij er uit die tijd heel anders uit. Eén broedkamertje + een honingkamer. :whistle:

Gerard
Gerard
Klein stukje tekst blz. 197(zevende druk):Fig.P1.2 toont ons een doorsnede van de onderbak met vaste bodem. Uit fig. P1.1 blijkt dat de onder en de bovenbak van de spaarkast, ook wel broedbakken genoemd, even hoog zijn. Naast deze broedbakken wordt de honingkamer, ook halve bak genoemd, gebruikt.

ad staals
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Hans van der Post. »

Gerard blijkbaar heb je toch de verkeerde boeken in gekeken. :be2: Op alle foto's staan volken op twee broedkamers +honingkamer. In "Het grote bijenboek" staat een tekening op blz. 28 waar aangegeven wordt wat, wat is. Broed, honingkamer, dekplank, dak en bodem.
Er was een omslag einde vijftige jaren. Denk aan de Aalster daar werd de zesramer in het voorjaar met het hoofdvolk verenigd in de tweede broedbak.
In de midden jaren vijfig (1954) waren er nieuwe ideeën de "Famethaan" en de Jacobs methode met twee of drie broedbakken. Zelf heb ik van 1962 tot 1983 met twee broedbakken als broedruimte gewerkt. Nu de DU HO KA broedbak en broedramen. = DUbbele HOning KAmer.
Maar dit is een ander onderwerp. :)
!Hans.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Dirk Blanken »

jomme schreef:Plaats je dan reeds een tweede HK als de eerste half vol is?
Moet je niet wachten tot hij helemaal vol zit?
Je moet juist niet wachten totdat de 1e HK vol is, maar voor hij half vol is de 2e plaatsen, dit kan gewoon bovenop.
Maar alles is afhankelijk van een goede dracht.
Bij een goede dracht krijg je meer honing als je ruim honingkamers plaatst, bijen hebben als er veel nectar binnenkomt verdampingsoppervlak nodig.
Natuurlijk moet je dan geen kinderachtige volkjes hebben die met 6 raampjes bijen uit de winter komen die moeten eerst voor zich zelf zorgen en dan is het grootste deel van de voorjaarsdracht voorbij..
Volken die met 15 ramen de winter uitkomen kunnen de voorjaarsdracht volledig benutten en dan moet je ruim BHK.s zetten.
Maar ja het weer, dit voorjaar hebben ook grote volken amper overmaat, ik heb bij 2 volken de 2e BHK gezet maar die kwamen met tegen de 20 ramen bijen uit de winter.
Eigenlijk hebben wij een hele onhandige standaard maat raam met Dadant kan je veel meer honing halen.
Als wij 3 BHK's op het koolzaad op hebben staan heb je een trap nodig om de bovenste eraf te halen vooral als ze dan ook nog op een bankje staan van 40 cm hoog wat een gedoe om de BK.s te controleren.
De dadantkast is dan ruim een halve meter lager en zijn de HK's veel makkelijker af te nemen.
Bovendien kunnen bijen de nectar makkelijker indikken als de kast met dezelfde inhoud lager is.
Maar dit alles is afh.van goed uitwinteren, goed weer, vochtige grond, en massale dracht.
En vaak ontbreken er 1 of meer van deze factoren.
Dus moeten we een beetje aanklooien en daarover een boom opzetten.
Dirk
dertiende
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hans en Ad,

Waarschijnlijk de verkeerde boeken geciteerd. Ik heb de boeken ergens opgeslagen liggen dus ik kan ze niet raadplegen. Ik dacht mij te herinneren dat in de tekst van Groenveld over één broedbak gesproken wordt. Blijkbaar dus niet.

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat Hennie een dooddoener plaatst :doh:. Ik zou liever zien dat hij, als hij het niet met mij eens is, met mij over dit onderwerp in discussie gaat. Dan kunnen we tenminste argumenten uitwisselen :think:.

Ik dacht dat daar dit forum voor bedoeld was en een discussie tussen ons beiden over dit onderwerp zou voor de beginnend imker meer opleveren dan nu het geval is. :dance:

Nog een andere vraag aan Hans en Ad, zijn jullie het dan met Hennie eens?

Groeten.................

Gerard
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Hans van der Post. »

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Hans en Ad,

[..............]
Nog een andere vraag aan Hans en Ad, zijn jullie het dan met Hennie eens?
Groeten.................
Gerard
Heb ik een wespennest getrapt? :be9:
Ben de hele topic op nieuw gaan lezen je schrijft:
Santtu, voordat je dat gaat doen, toch even kijken naar het nieuwe bijenhouden. Honingkamer plaatsen op volken die op twee bakken overwinterd hebben, als de kersen beginnen te bloeien. Goede volken op één broedbak, tweede broedbak plaatsen als de eerste wilgen gaan bloeien. Komen de bijen veel minder snel in zwermstemming.

Hennie reageert op jou opmerking: "toch even kijken naar het nieuwe bijenhouden."

met:

hallo!!! Sinds vanaf eind 19e eeuw de kastimkerij zijn intrede deed, is de wijze van imkeren niet anders geweest!!

Met wat moet ik het mee eens zijn?

Gerard met je antwoordt aan Santtu?
Ja, zoiets heb ik met het standaard simplexbroedraam gedaan daarmee imkerde ik tot 1983
Nu met DU HO KA ramen.
Heel gemakkelijk een broedbak met ramen die de hoogte hebben van 29 cm of dit nu het nieuwe imkeren is ......... de tijd zal het leren. :be2:
!Hans.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door A.A. Staals »

Gerard
Ik ben het wel met Hennie eens. Wat is er nieuw. Veel zaken,zoals zwerm beheersing, koninginnenteelt etc., zijn in de oude boeken beschreven. Wat is volgens jouw nieuw? Ik zou maar een ding kunnen bedenken: na het intrede van de kast imkerij is de Buckfast gemaakt. Maar ongeacht het ras/kruising moet men bij het bijen houden met veel dingen letten. Vooral de sterkte van het volk (ruimte nodig voor broed} bepaald wat te doen staat in het voorjaar. Voor beginners mogelijk moeilijk te beoordelen.

ad staals
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Inderdaad, voor beginners is het moeilijk te beoordelen of het volk sterk is en wanneer het tijd wordt de 2e BK of de HK te plaatsen. Ik heb beide volken een 2e BK gegeven, waar eigenlijk nog niet veel in gebeurde. Toen ook maar een HK gegeven om voorjaarshoning niet te missen (niet wetende dat er dit jaar geen voorjaarshoning zal zijn). Afgelopen maandag heeft een ervaren imker mij geholpen met het maken van een aflegger en hij vertelde dat het kleine volkjes zijn. Ze zitten nu op 14 spaarkastramen en hebben de HK in gebruik genomen. Achteraf gezien had ik de HK nog niet moeten plaatsen, maar achteraf praten is altijd makkelijk.
Inmiddels weet ik wet dat iedere imker zijn eigen opvattingen en werkwijzen heeft, dus dat maakt het voor een beginner ook niet makkelijk om het juist te doen. Mijn eerste jaren zal er dus nog weleens wat fout gaan en kan ik alleen maar hopen op goede volken, succesvolle zermverhindering en honing.
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: argumenten wel of niet bijvoeren?

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Ad
A.A. Staals schreef:Gerard
Ik ben het wel met Hennie eens. Wat is er nieuw. Veel zaken,zoals zwerm beheersing, koninginnenteelt etc., zijn in de oude boeken beschreven. Wat is volgens jouw nieuw? Ik zou maar een ding kunnen bedenken: na het intrede van de kast imkerij is de Buckfast gemaakt. Maar ongeacht het ras/kruising moet men bij het bijen houden met veel dingen letten. Vooral de sterkte van het volk (ruimte nodig voor broed} bepaald wat te doen staat in het voorjaar. Voor beginners mogelijk moeilijk te beoordelen.ad staals
Ad: Dat schrijvende, schrijf je dus eigenlijk dat al het geld dat in onderzoek naar het houden van bijen is gestoken vanaf eind 19e eeuw, weg gegooid geld is geweest :roll: . Ik denk dat in grote lijnen de bijenhouderij wel hetzelfde is en dat juist de details het grote verschil maken! Bijvoorbeeld: in het laatste Duitse bijenblad dat ik lees heeft weer een artikel gestaan waarin twee in Duitsland veel gebruikte bedrijfsmethodes zijn vergeleken. En ook daarin lees ik opnieuw kleine aanpassingen van één van deze methoden. Deze kleine aanpassingen bestempel ik als vernieuwing.

Santtu: Ook ik heb lang moeite gehad om het juiste tijdstip voor het plaatsen van de honingkamer te bepalen. De laatste twee jaar doe ik het nu op het moment dat de kersen gaan bloeien. Zoals jij ervaren hebt, dien je dan wel met een rooster te werken omdat de koningin in het voorjaar graag bovenin de spaarkast aan het werk gaat. Ik probeer altijd met grote volken te werken dus (meestal) winteren ze groot uit (twee broedbakken) en kan ik dus die honingkamer vroeg plaatsen. Mijn ervaring in deze twee jaren is dat de volken op deze manier veel minder snel in zwermstemming komen omdat, als er nectar binnenkomt, ze dit in de aanwezige honingkamer kunnen opslaan. Hierdoor blijft er ruimte voor de koningin in het broed om eitjes te leggen. Daarnaast geef ik de volken veel kunstraat om uit te laten bouwen hetgeen ook de zwermstemming onderdrukt.

Groeten.....................

Gerard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 155 gasten