Vliegopening aflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

wmeijs
Berichten:6
Lid geworden op:ma 26 mar 2012, 14:47
Contacteer:
Vliegopening aflegger

Bericht door wmeijs » di 08 mei 2012, 21:19

Twee weken geleden heb ik voor het eerst in mijn nog jonge loopbaan als imker (3e seizoen) een aflegger gemaakt.
Conform instructies in diverse documentatie heb ik daarbij de vliegopening klein gehouden.
Vandaag zag ik echter behoorlijke file vorming bij de vliegopening.
Graag jullie advies; ingrijpen en de vliegopening vergroten of zo laten.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Vliegopening aflegger

Bericht door Nicolas Jacob » di 08 mei 2012, 23:16

Ik zie niet in waarom je de vliegopening zou versmallen.
Volledig open zou ik zeggen!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Vliegopening aflegger

Bericht door Bart de Coo » di 08 mei 2012, 23:52

En toch vind ik het erg verdacht. Als je met 'aflegger' bedoelt een veger - dus je hebt de moer verhuisd - dan is het foute boel. Dat volkje moet de vliegbijen kwijt zijn, dus filevorming bij het vlieggat is uitgesloten. Het volkje wordt waarschijnlijk leeggeroofd.

Als je met 'aflegger' bedoelt het apart gezette broed, dan is het opnieuw foute boel. Ook dit volkje moet de vliegbijen kwijt zijn, dus filevorming kan erop wijzen dat je de broedaflegger te dicht bij de vlieger met de oude moer hebt geplaatst: de bijen hebben zich geheroriënteerd op de nieuw plaats.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vliegopening aflegger

Bericht door Hans van der Post. » wo 09 mei 2012, 00:38

wmeijs schreef:Twee weken geleden heb ik voor het eerst in mijn nog jonge loopbaan als imker (3e seizoen) een aflegger gemaakt.
Conform instructies in diverse documentatie heb ik daarbij de vliegopening klein gehouden.
Vandaag zag ik echter behoorlijke file vorming bij de vliegopening.
Graag jullie advies; ingrijpen en de vliegopening vergroten of zo laten.
> de vliegopening klein gehouden
Dit is goed geweest! Nu twee weken later zijn er wachtbijen dus de aflegger kan zich nu verdedigen.
Zou nu de vliegopening wat vergroten zodanig dat er geen "filevorming" plaatsvind. :)

Een aflegger is een gemaakt "volkje" met net uitgelopen moer of met een moerdop! en met een of meer ramen met opzitten bijen en broed.
Een veger wordt gemaakt met leggende moer en zes tot acht afgeslagen ramen in een kast met kunstraat zonder broed. (varroa)
- met een verzegeld raam voedsel. (kantraam hoofdvolk)
!Hans.

wmeijs
Berichten:6
Lid geworden op:ma 26 mar 2012, 14:47
Contacteer:

Re: Vliegopening aflegger

Bericht door wmeijs » wo 09 mei 2012, 12:04

Beste Hans,

Dank voor je snelle reactie.
Ik wil nog bevestigen dat het een aflegger is; een nieuw volk met een moerdop, 2 ramen broed en 2 ramen voer.
Je advies lijkt me het meest plausibel en ik ga daarom je advies opvolgen en de vliegopening vergroten.

Bedankt!
Laatst gewijzigd door wmeijs op wo 09 mei 2012, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Vliegopening aflegger

Bericht door jomme » wo 09 mei 2012, 12:41

Hans van der Post schreef:Een veger wordt gemaakt met leggende moer en zes tot acht afgeslagen ramen in een kast met kunstraat zonder broed. (varroa)
- met een verzegeld raam voedsel. (kantraam hoofdvolk)

Hans,

Dit is nou wat ik wil gaan doen met mijn sterkste volk.
Kan ik simpelwag de nieuwe bak op eigen stand zetten, de koningin opzoeken, een raam of 8 afkloppen in een emmer, oxaal geven, daarna dat volk in een bak met bv 5 op te bouwen +1 verzegeld voerraam ramen gieten en de moer teruggeven.?

Mijn donorvolk zal zich dan weer moeten redden maar dan is dat maar zo...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vliegopening aflegger

Bericht door Hans van der Post. » wo 09 mei 2012, 22:01

Inderdaad Jomme je kunt de moer opzoeken oxaal geven en dan de moer terug in de "kunstzwerm".

Dit geeft wel stress.

Je kunt de moer zoeken in een huisje doen. Bijen in de nieuwe kast afkloppen kunstraat er bij uiteraard een raam met gesloten voedsel, vlieggat verkleinen.- vergeet niet de moer - :) Als het nieuwgemaakte volk na een paar dagen is afgevlogen heeft het geen "soldaten"!
Met deze matige dracht zijn er bijen die overal speuren naar "dracht" Als het nieuwe volk is gesetteld = moer weer aan de leg, geeft je oxaal.
Nu ja het oude volk red zich wel zet redscellen aan. Vergeet niet dertien dagen later doppen te breken!
En vergeet vooral niet op de kalender te kijken of je wel op die dag doppen kan breken. :be2:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten