Volk redelijk zwaar besmet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:
Volk redelijk zwaar besmet

Bericht door GerbenS » vr 11 mei 2012, 09:38

Beste mensen,

Ik heb 1 volk dat ik gevangen heb als nazwerm, met een zeer goede, ik vermoed Buckfast F-1 moer. Het volk is zeer zachtaardig, het zijn erg goede bouwers en er is veel broed.
Ik heb eergisteren de varroalade er weer ens onder geschoven, en wat blijkt nu, 30 mijten in 2 dagen. Volgens het boekje 'Bijenhouden, hoe doe je dat?'
kun je de honingoogst dan op je buik schrijven, maar aangezien het mijn eerste oogst zou zijn wil ik dat eigenlijk voorkomen... :wink:
De honingkamer staat er trouwens al op.
Wat moet ik doen?
Ik moet sowieso een kunstzwerm maken, en na een oxaalzuurbehandeling is die schoon. Maar dan is het moedervolk nog steeds redelijk zwaar besmet. Ik zou al het broed kunnen wegdoen en dan ook een oxaalzuurbehandeling. Maar dan gooi ik 10 ramen broed weg, dat lijkt me wel een heel groot offer.
Ik hoop daarom dat jullie ervaring en imkerwijsheid me een betere oplossing biedt.

Alvast hartelijk bedankt!

Gerben Slings

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Volk redelijk zwaar besmet

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 11 mei 2012, 10:29

Als het volk zwaar besmet is, zitten er veel mijten op de bijen, maar nog veel meer op het broed. Die komende generatie mijten zal er dan ook voor zorgen dat je volk kansloos wordt, kansloos voor de honingoogst, maar ook kansloos om gezonde winterbijen te leveren die nodig zijn om te overwinteren.
Je geeft zelf al een mogelijke oplossing, maar je hebt nog twijfels.
Verwijder tijdelijk de honingkamer, neem daarna afscheid van het broed, zet het volk op schone kunstraat. Geef een oxaalzuurbehandeling, plaats daarna de honingkamer terug. Op deze manier geef je het volk een nieuwe kans, je zult zien dat ze deze kans benutten zullen! Natuurlijk loop je de kans dat ze de honingkamer gaan plunderen, maar bij goede dracht kan dat wel eens meevallen. Je zegt tenslotte dat het goede bouwers zijn dus die hebben zo weer een flink broednest.
Trouwens, met deze werkwijze hoef je natuurlijk niet meer aan zwermverhindering te doen, want het volk maakt in haar geheel een nieuwe start.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Volk redelijk zwaar besmet

Bericht door jasper-k » vr 11 mei 2012, 12:51

Beste,
wat voor kleur zijn de mijten? Ik heb momenteel ook bijen zitten waar ik opvallend veel licht gekleurde mijten op de onderschuif heb liggen. Dit zijn niet volledig ontwikkelde mijten en ik vermoed stellig dat de bijen het geinfecteerde broed trekken en op die manier de mijten nog niet ontwikkeld uit de cel vallen, maar dat terzijde.

vwb je vraag:
Zie je tekenen van kruipers kreukelvleugels of andere tekenen van ziekten? Zo niet, dan zijn de bijen mogelijk dusdanig gezond dat je niet alles hoeft te vernietigen en kun je nog steeds de kunstzwerm kunnen maken en deze behandelen met oxaalzuur, voor de schone frisse start.
Dan het "oude" volk doppen jonge moertjes laten maken. Na het doppen breken en op bruidsvlucht geweest zijnde moertje wachten tot ze aan de leg is. Voor het broed gesloten is benevelen met oxaalzuur. Of de honing er tegen die tijd afhalen en mierenzuur verdampen.

Wel tekenen van ziekte dan toch broed vernietigen en alles in de kast zetten met kunstraat en 2 voerramen of de honingkamer. Eerst laten bouwen en voor het sluiten van het broed behandelen.

Succes
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Volk redelijk zwaar besmet

Bericht door rostohar » vr 11 mei 2012, 21:39

@ Gerben,
Je hoeft het broed niet te vernietigen maar ga als onderstaand te werk. Het is er nu een mooie tijd voor.

Deze methode wordt toegepast bij het Bijeninstituut Kirchhain in Duitsland.
Men dient dit in juli uit te voeren maar in noodgevallen kan dat ook nu.

1. Neem alle broed met enkele opzittende bijen uit de kast;
2. Laat 1 raam open broed in de kast;
3. Geef lege uitgebouwde ramen en kunstraat terug;
4. Neem alle broed mee naar huis en maak er afleggers van;

De afleggers krijgen direct een nieuwe koningin en een mierenzuur behandeling of men laat eerst alle broed uitlopen en geef een oxaalzuur behandeling.

Na 14 dagen als het open broed in het hoofdvolk is gesloten neemt men het raam broed eruit, in de diepvriezer en daarna voor de vogels. In dit raam zitten nu enorm veel mijten.

De volken en afleggers zijn nu nagenoeg vrij van mijten en uit proeven is gebleken dat zij nog beter als andere volken de winter ingaan en ook beter uit de winter komen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: Volk redelijk zwaar besmet

Bericht door GerbenS » vr 11 mei 2012, 22:15

Beste allen,

Jullie antwoorden zijn bevredigend, ik heb weer hoop! :be9:
Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen...
Hartelijk dank!

Gerben

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten