Wanneer behandelen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Wanneer behandelen?

Bericht door Ewout » di 22 mei 2012, 23:59

Vorige week hebben we een paar dagen de varroalade onder onze kast gehad, en tot onze grote schrik kwamen we tot de conclusie dat we een mijtval van bijna 20 per dag hadden. Nu zegt WUR dat mijtval op zich een slechte indicator is, maar het lijkt me toch niet onwaarschijnlijk dat het volk behoorlijk besmet is. Darrenbroed blijven we gewoon netjes systematisch verwijderen, maar aangezien er nog veel gesloten broed is zal oxaalzuur sproeien weinig zin hebben. Nu mierenzuur of thymovar zou jammer zijn omdat we dit jaar dan geen honing meer kunnen slingeren...

Wat is jullie advies? Kunnen we nog een maand of twee wachten en eerst honing oogsten? Of moeten we nu echt al gaan behandelen?

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door GerbenS » wo 23 mei 2012, 01:52

Ik ben nog maar 2 jaar imker, maar uit eigen ervaring en dat van biologen en andere bijendeskundigen weet ik dat als je keurig al je darrenraat verwijderd, dus ook de losse cellen, je over een maand een mijtval hebt van enkele mijten per dag. Je zou daarnaast nu oxaalzuur kunnen druppelen om de killing van de mijtenpopulatie wat te vergroten. Als je nu als de Honingkamer erop hebt staan moet je die er dus voor ??een week?? (Als iemand op dit gebied meer weet hoor ik het graag, dit is een pure gok) afhalen, dan kun je met een volk met een lage infectiedruk ze lekker honing laten verzameken! :wink:

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door wilgenroosje » wo 23 mei 2012, 07:47

GerbenS schreef:Je zou daarnaast nu oxaalzuur kunnen druppelen om de killing van de mijtenpopulatie wat te vergroten.
Volgens mij werkt oxaalzuur druppelen alleen goed wanneer de bijen op tros zitten. In deze periode van het jaar zal veel van de oxaalzuur gewoon direct op de onderlade vallen en wat wel op de bijen valt wordt veel minder effectief verdeeld dan in de wintertros. Bovendien hou je het probleem dat het niet werk in het broed (waar de meeste mijten zitten). Het is dus inzet van een voor bijen toch belastend middel waarvan het effect op de mijten zeer beperkt zal zijn.
GerbenS schreef:Als je nu als de Honingkamer erop hebt staan moet je die er dus voor ??een week?? (Als iemand op dit gebied meer weet hoor ik het graag, dit is een pure gok) afhalen, dan kun je met een volk met een lage infectiedruk ze lekker honing laten verzameken! :wink:
Dit heb ik ook wel eens gedaan en dat werkt goed. Ik heb de honingkamer toen afgeslagen in de broedbak (niet te wild om te voorkomen dat alle onverzegelde honing mee gaat) en de hele honingkamer (dus zonder bijen) tijdelijk bovenop een ander volk gezet. Het besmette volk behandeld met mierenzuur (ik gebruik Apidea-verdampers) en een paar dagen na het beëindigen van de behandeling en het wegnemen van de verdamper de honingkamer weer terug geplaatst (wel voor de zekerheid dus een paar dagen gewacht zodat zuurdampen echt uit de kast zijn). Heeft toen heel effectief gewerkt.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door jossmits » wo 23 mei 2012, 09:32

Volgens mij zegt WUR niets over natuurlijke mijtenval maar over de mijtenval na behandeling met een anti-varroamiddel van het volk. Om die mijten te tellen heeft inderdaad geen zin, want je weet dan niet hoeveel mijten na behandeling nog in het volk zitten.
Mijn ervaring is dat je over een langere periode de natuurlijke mijtenval moet tellen. Ik hou van enkele volken al langere tijd de natuurlijke mijten val bij en die varieert tussen 2 en 18 per dag. Ik denk dat je een gemiddelde zou moeten nemen over tenminste twee weken.
Verder bereken ik uit de natuurlijke val de varroa die nog in het volk zou moeten zitten. Ik gebruik daarvoor de formule van S Martin van de National Bee Unit. Die formule zegt dat je de dagelijkse natuurlijke mijten val in de maanden mei t/m augustus moet vermenigvuldigen met 30, in de maanden nov t/m februari met 100 en de overige maanden met 400 om aan het aantal mijten te komen dat aanwezig zou zijn in het volk.
Bij een dagelijkse val van 20 in de maand mei zouden er dan 600 mijten in het volk zitten. Of dat veel is hangt van de grootte van het volk af.

Jos

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 mei 2012, 10:04

wilgenroosje schreef: [.............] Dit heb ik ook wel eens gedaan en dat werkt goed. Ik heb de honingkamer toen afgeslagen in de broedbak (niet te wild om te voorkomen dat alle onverzegelde honing mee gaat) en de hele honingkamer (dus zonder bijen) tijdelijk bovenop een ander volk gezet.
Wel eens gehoord van een bijenuitlaat? dat geeft minder"gedoe" werkt beter als er geen darren in de honingruimte lopen. (moer-rooster gebruiken) Darren kunnen de uitlaat verstoppen zodat bijen er niet doorheen kunnen.
!Hans.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door jossmits » wo 23 mei 2012, 10:49

Hans,
Dat klopt. Het maakt wel verschil welke bijenuitlaat je gebruikt. Bij de romnde uitlaten is het risico van verstoppen groter dan bij de "losange' uitlaten. Ik heb inmiddels alle ronde uitlaten vervangen door die losange uitlaten.

Jos

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door wilgenroosje » wo 23 mei 2012, 22:06

Hans van der Post. schreef: Wel eens gehoord van een bijenuitlaat
Jazeker, en die ga ik een deze dagen gebruiken voorafgaand aan het sproeien van de broedloze volken met oxaalzuur om zo te voorkomen dat ik de honingkamers ook moet besproeien.

Die keer dat ik een extra mierenzuurbehandeling gaf en daarvoor de honingkamer verwijderde heb ik dat niet zo gedaan omdat ik opeens besloot dat het met de mijten in dat volk echt niet langer kon. In een volk met al langer een relatief hoge mijtval leek de mijtontwikkeling ineens te exploderen (ik tel van alle volken het hele jaar door mijten en ga er toch maar vanuit dat het misschien niet alles zegt, maar toch een indicatie is voor de mijtontwikkeling - als er niets in zit kan er ook niets vallen, dus als er veel valt ....). Ik had dus geen geduld om met een bijenuitlaat te werken (slecht excuus, ik weet het).

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door Ewout » do 24 mei 2012, 08:08

Dank voor alle reacties! Ik had er nog helemaal niet aan gedacht om de honingkamer even tijdelijk te verplaatsen, met de bijenuitlaat moet dat zo gepiept zijn. Ik denk wel dat ik eerst nog een weekje van dit weer mee pik, zou zonde zijn om dat niet te doen (+ ik begrijp dat hoe beter het weer, hoe lager de varroadruk)

@wilgenroosje: snij jij al die losse cellen er uit? Lijkt mij vrij ingrijpend... Momenteel haal ik alleen de ramen met darrenraat weg, denk wel dat dat zeker 90% is... Overigens blijf ik het een vreemde gedachten vinden dat al die darren niet echt nodig zijn, maar wat dat betreft moeten we oom Wageningen maar gewoon geloven :)

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door wilgenroosje » do 24 mei 2012, 19:48

Ewout schreef:wilgenroosje: snij jij al die losse cellen er uit? Lijkt mij vrij ingrijpend... Momenteel haal ik alleen de ramen met darrenraat weg, denk wel dat dat zeker 90% is... Overigens blijf ik het een vreemde gedachten vinden dat al die darren niet echt nodig zijn, maar wat dat betreft moeten we oom Wageningen maar gewoon geloven :)
Ik snij nauwelijks darrenraat. Ik vind het altijd nogal een slachting en de effectiviteit is beperkt (zie brochure WUR). Ik
(I) sproei oxaalzuur in de broedloze periode,
(II) verdamp mierenzuur na het slingeren (die keer dat ik de honingkamer weghaalde was dus een uitzondering), en
(III) druppel oxaalzuur in de winter.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door Ewout » do 24 mei 2012, 22:05

Ah, ik zie dat ik in de war was, 't was GerbenS die zei dat hij ook de losse cellen weghaalt. Ik had uit de instructies juist begrepen dat het wel uitmaakt, maar nu ik het opnieuw heb gelezen zie ik dat ze zichzelf tegenspreken.

In de inleiding:
Het verwijderen van 4 volledig gesloten darrenraten heeft een effectiviteit van 20-30%. Dit betekent dat 70 tot 80% van de mijten in het volk achterblijft. Het verwijderen van darrenraat is niet genoeg om varroa te bestrijden en het wordt daarom geadviseerd als aanvullende maatregel.
maar later:
Het laten hangen van een darrenraat betekent dat er meer mijten geproduceerd worden en is funest voor een bijenvolk!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten