Wanneer behandelen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: Wanneer behandelen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 25 mei 2012, 08:51

Zelf snij ik alleen de bouwramen uit en eventueel een groot vlak op een raam met werksterbroed. De hoekjes e.d. zeker niet, want we hebben de darren ook hard nodig. Het voelt wel altijd nogal tegenstrijdig om te doen: je wilt bijenhouden uit liefde voor die beetsjes en gaat dan een groot aantal vermoorden.... Het is kiezen uit twee kwaden.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door JackC » vr 25 mei 2012, 10:08

Hallo Ewout,
jij zegt dat de voorschriften met darrenraat elkaar tegenspreken, dat is volgens mij niet zo. Als je niets doet heb je 20 tot 30 % meer mijten. Hang je bouwramen in dan zullen de mijten zich daar vooral concentreren; als je ze dan niet snijdt zal die concentratie leiden tot een explosie van mijten. Dus als er darrenraat in je kast hangt MOET je ze ook uitsnijden als ze gesloten zijn.
Wat mij dit jaar opvalt is dat de bijen slecht bouwen; vorig jaar om deze tijd had ik al heel wat darrenraat gesneden, nu zijn pas in één kast de eerste cellen gesloten; in mijn andere (kleinere) volk wordt eigenlijk niet gebouwd, wel darrencellen tussen het werksterbroed.

Jack

floppie
Berichten:51
Lid geworden op:zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken:15
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Re: Wanneer behandelen?

Bericht door floppie » vr 25 mei 2012, 13:12

Beste,

Ik heb vorige week mijn kasten gecontroleerd en in mijn productiekast hadden de bijen veel darrenraat gebouwd tussen de 2 hoogsels in, ik heb deze weggehaald, en geen enkele mijt in gezien. Voor de rest bouwen mijn bijen de laatste week als een trein. Gelukkig want ze hebben wat achterstand in te halen!

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten