Aflegger inspecteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Imker MIJM
Berichten:14
Lid geworden op:wo 27 jul 2011, 17:12
Contacteer:
Aflegger inspecteren

Bericht door Imker MIJM » zo 27 mei 2012, 20:53

Misschien een domme beginners vraag:
Ik heb vorige week voor de eerste keer een broedaflegger gemaakt.
Een raam broed, een raam voer en een raam kunstraat.
Ik ben echter niet zeker of er wel eitjes van de goede leeftijd (1 tot 3 dagen als ik het goed heb) bijzitten om redcellen aan te maken.
Mag ik de kast openen en controleren of er redcellen zijn aangemaakt of is dit NOT DONE?
Bij voorbaat dank voor advies.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Aflegger inspecteren

Bericht door Ruinerweg » zo 27 mei 2012, 21:45

Domme vragen zijn er niet.
Wat zie je aan het afleggertje bij het vlieggat? Komen ze terug met stuifmeel?
Zijn ze vervelend?

Voorzichtig openmaken zodat je eventuele doppen niet beschadigt kan natuurlijk altijd.
Had je er een raam met broed in alle stadia in gehangen? De eitjes zijn heel klein, zijn slecht te zien bij zonlicht, ik leg raampje meestal vlak op tafel onder een tl-lamp.

Succes,

Roel

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Aflegger inspecteren

Bericht door belrgerbal » ma 28 mei 2012, 09:13

als ze terugkomen met stuifmeel, betekent dit dat de moer er in zit?. Ik ben bij mijn aflegger ook wel benieuwd, maar ik wil hem eigenlijk niet openmaken als het niet echt nodig is!

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Aflegger inspecteren

Bericht door semar » ma 28 mei 2012, 11:40

Imker MIJM schreef:Ik ben echter niet zeker of er wel eitjes van de goede leeftijd (1 tot 3 dagen als ik het goed heb) bijzitten om redcellen aan te maken.
Mag ik de kast openen en controleren of er redcellen zijn aangemaakt of is dit NOT DONE?
Bij voorbaat dank voor advies.
eitjes hebben altijd de goede leeftijd, het omslagpunt is; 3e dag larve stadium, na die tijd kunnen de bijen er geen meoer meer van maken.
in de teelt gebruikt men het liefst 1 dags larvjes.

je kunt even spieken, hoeveel bijen heb je in de aflegger gedaan? 2 ramen bijen is wel erg weinig om een goede moer te telen, zeker als ze dan ook nog voor de rest van het broed moeten zorgen. de kans bestaat dat je minderwaardige moertjes kweekt, moeren moeten ´zwemmen´in het voer letterlijk, krijgen ze te weinig kun je kleine moeren met kleinere eierstokken krijgen (grotere zwermkans).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aflegger inspecteren

Bericht door Dirk Blanken » ma 28 mei 2012, 20:54

Hallo,
Ik maak veel broedafleggers met twee oud broed( 8 á 9 dagen oud) en 4 ramen bijen en doe daar één of twee rijpe doppen bij(11 dagen oud).
Natuurlijk moet je dan eerst koninginnenteelt doen etc.
Meestal zet ik deze kleine volkjes dan eerst gesloten op een koele plek en laat ze dan twee of drie dagen harmoniseren dan wel water meegeven.
Daarna zet ik ze tegen de avond op de gewenste plek en maak ze open.

Als je een broedaflegger maakt zonder rijpe doppen zou ik één raam met Brias(broed in alle stadia) nemen en daarbij 3 extra ramen met broedkamer bijen slaan.
Blijven de bijen op de zelfde stand dan ongeveer 8 ramen bijen bijslaan want meer dan de helft vliegt naar de oude kast terug.
Vlieggat verkleinen tot 2cm.
Om te voorkomen dat de bijen een koningin optrekken op een oudere larve kan je na 4 liever 5 dagen alleen de gesloten doppen breken, dan weet je zeker dat de moer komt uit een jonge larve.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten