propolis

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:
Re: propolis

Bericht door JackC » za 26 mei 2012, 13:30

Dankjewel Ewout voor het plaatsen, het was me inderdaad wel gelukt om ze te uploaden, maar daar was ik weer blijven steken. Zoals de situatie op de foto's is is hij nu nog min of meer: één éénbij gaatje en het ander iets groter: geen filevorming zoals bij mijn zesramerbroedaflegger met maar één gaatje. Blijkbaar vinden ze dit de beste oplossing. Ik ben heel benieuwd wat ik binnen zal aantreffen; als het goed is zit er een jonge koningin in en is die nu op bruidsvlucht geweest, het weer was er goed genoeg voor. Ik wil nog enkele dagen wachten met openen om inballen te voorkomen. Erg spannend zo'n "black box"; het was maar een klein zwermpje.

Jomme bedankt voor de tip, ik ga het uitproberen.

Jack

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door JackC » di 29 mei 2012, 11:35

Alle nieuwe volkjes open gehad waaronder 2 broedafleggers die gezwermd hadden, het resultaat hiervan is dat ik nu 4 piepkleine volkjes heb met leggende koninginnen, de afleggers zelf en de zwermpjes hiervan. Nu is het al dagenlang prachtig weer en redden zij zich wel, maar wat moet ik na donderdag doen met nachttemperaturen van 4 graden. De volkjes worden de komende 3 weken natuurlijk alleen maar kleiner, pas daarna komen er nieuwe bijen bij.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door semar » di 29 mei 2012, 13:09

als je geen ander doel hebt voor de kleine volkjes,
een paar samenvoegen?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Arnold » di 29 mei 2012, 13:29

semar schreef:als je geen ander doel hebt voor de kleine volkjes,
een paar samenvoegen?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
persoonlijk zou ik ze proberen op te kweken gedurende het seizoen en als 6ramer inwinteren. jaar daarop is dat volk zo een 10ramer. zonde van die koninginen om te samenvoegen vindt ik.
kortom JackC doe wat jou het beste lijkt. zijn zat opties die je kunt doen :)

Gr Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door apiario » di 29 mei 2012, 15:00

Afbeelding

Hoi Jack,

Ben wel wat laat met de foto,maaar beter laat........
De geafrikaniseerde bij doet het op zijn manier. Sommige delen van Brasil zijn er imkers die niets anders doen dan propolis verzamelen
het breng heel wat meer op dan honing.
Je kan er specialen kasten voor kopen en die op de volken plaatsen. En zoals je zelf ook al heb waargenomen doe ze dat met 1 gaatje wordt het volke groter
dan komen er steeds meer bij Het volkje zou erg geschikt zijn om het eens te proberen "Nederlandspropolis" volk.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door JackC » di 29 mei 2012, 15:56

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb geen grote plannen met die volkjes, Semar, maar evenals Arnold vind ik het jammer leggende jonge koninginnen te verwijderen en dat zal toch moeten als ik ze samenvoeg. Maar als ze weinig kans maken deze periode door te komen is het misschien toch de beste oplossing. Hoeveel bijen schatten jullie dat er nodig zijn om 3 weken te overbruggen?
prachtige foto, Apiario, ik had ooit een foto van iets dergelijks gezien maar dan alleen over de breedte van de vliegspleet, dat werd een soort gewelfd viaduct, maar dit is ook heel bijzonder.

groet,

Jack

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door A.A. Staals » di 29 mei 2012, 17:58

JackC
Uit hoeveel bijen bestaan die kleine volkjes?
Foto?
ad staals

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door JackC » do 31 mei 2012, 10:29

Hallo Ad,

Het kleinste zojuist even open gehad: alles bij elkaar een simplex raampje aan één kant bezet schat ik. Aan 2 kanten broed, niet veel maar het wordt blijkbaar verzorgd. Een mooie grote koningin. Nu heb ik ook nog vanaf vrijdag een aflegger staan van een volk in zwermstemming, daarin zat slechts één dop die niet gesloten was (wat toch wel had gemoeten). Is het verstandig deze twee te verenigen? En hoe pak ik dat het beste aan?

Groet,

Jack

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door A.A. Staals » do 31 mei 2012, 11:36

Jack
Als je een moer goed volk hebt, zoek dan daarvan de koningin op en zet die even terzijde. Daarna zoek je een mooi raam broed dat aan het uitlopen is en hang dat met opzittende bijen bij dat kleine volkje. (Opm over het algemeen maakt men afleggertjes veel te klein, zeker wanneer deze ook nog zelf doppen moeten trekken.)

ad staals

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door JackC » do 31 mei 2012, 11:59

Dank je Ad,
je stelt dus voor de opzittende bijen mee te nemen?
Ik denk niet dat deze aflegger te klein was, eerder te groot, het betreft hier een zwerm uit een aflegger, die meteen vertrokken is de dag nadat ik een tuter gehoord had. Omdat er maar 2 doppen waren ging ik ervan uit dat de sterkste moer zou overblijven die nacht (dus niet). Dit zwermpje hing aan de deksel van de zesramer met aflegger en heb ik in een drieramer geveegd. De zesramer lijkt ondanks de zwerm nog groot genoeg. Maar nu de zwerm het heeft overleefd, en nu een leggende moer heeft wil ik proberen ook die aan de gang te krijgen.
Ik heb nog zo'n geval, maar daar hing de zwerm hoog in een boom; hier is nu de zwerm sterker dan de oorspronkelijke aflegger, maar weigert de aangeboden kunstraat: er hangen 2 mooie natuurbouwraten aan het afdekplastic. Ze hebben nog voer genoeg, en halen ook dus die laat ik voorlopig maar met rust.

vriendelijke groet,

Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 125 gasten