luie bijen op vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:
luie bijen op vliegplank

Bericht door hermani » ma 28 mei 2012, 12:26

Beste imkervrienden,
Reeds enkele dagen merk ik op de vliegplank bijen die zomaar wat rondscharrelen terwijl anderen eel actief aan en afvliegen, ook met stuifmeel.
Ik heb de kast geinspecteerd en zie geen broed....enkel een kwart raam darrenbroed dat ik uitgesneden heb ..en ja.. de varroa was er aanwezig.
Ik zie ook heel weinig darre uitvliegen.
Zijn dat symptomen van zwermgedrag of wat kan de reden zijn van zo weinig enthiousiasme ?
er is wel honing in de kast maar niet van die aard om geslingerd te worden.
Ik zie ook geen verminkte bijen.
Wat zou er anders nog aan de hand kunnen zijn ?

m.v.g.
herman(i)

jan o.
Berichten:37
Lid geworden op:do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door jan o. » ma 28 mei 2012, 14:24

Hoe is het met de koningin ?

gr Jan

Inca

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door Inca » ma 28 mei 2012, 14:30

Als ik het zo lees, heeft naar mijn bescheiden mening het zwermen bij jou al plaatsgevonden.
Kijk inderdaad maar eens naar je volk in de kast, of je A: een koningin vind en B: of je misschien open of gesloten moerdoppen vind.

En vooral, kijk maar eens om je heen of je in de buurt van je kast een zwerm ziet zitten.
Het kan natuurlijk van alles zijn, maar dit is het eerste waar ik aan denk.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door Fay » di 29 mei 2012, 20:51

Is er helemaal geen broed? Zie je ook nergens (uitgelopen) moerdoppen?
Zonder moerdoppen geen zwermen dacht ik. Of ruimen ze de doppen weer op na gebruik?

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door Arnold » di 29 mei 2012, 22:52

@ herman

geen broed in de zin van helemaal geen broed of geen brias.
misschien raampje met broed in dit volkje hangen.
zwermgedrag kun je onder andere herkennen
dat de bijen naar beneden lopen op de ramen als je een raampje bij beide oortjes vastpakt,
vervolgens zullen ze als kleine trosjes aan het raampje gaan hangen
als dit het geval is dan is er een grote kans dat ze willen zwermen

ik zou ze de honing nu ook niet afpakken als ze geen broed hebben. denk dat ze dit goed kunnen gebruiken.

@ fay

met uitgelopen moerdoppen doen ze niks. die laten ze gewoon zitten. meestal haal ik die weg als de koningin is uitgelopen. kunnen ze dat weer opbouwen om broed in te leggen of stuifmeel.

Gr
Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 mei 2012, 11:50

hermani schreef:Beste imkervrienden,
Reeds enkele dagen merk ik op de vliegplank bijen die zomaar wat rondscharrelen terwijl anderen eel actief aan en afvliegen, ook met stuifmeel.
Ik heb de kast geinspecteerd en zie geen broed....enkel een kwart raam darrenbroed dat ik uitgesneden heb ..en ja.. de varroa was er aanwezig.
Ik zie ook heel weinig darre uitvliegen.
Zijn dat symptomen van zwermgedrag of wat kan de reden zijn van zo weinig enthiousiasme ?
er is wel honing in de kast maar niet van die aard om geslingerd te worden.
Ik zie ook geen verminkte bijen.
Wat zou er anders nog aan de hand kunnen zijn ?

m.v.g.
herman(i)
1- wanneer heb je doppen gebroken?
2 - een maand na dit werkje heb je op zijn minst eitjes en vaak beginnend het eerste gesloten broed van de nieuwe moer.
3 - hang een raat in waar op brias= broed in alle stadia kijk dan over vijf dagen of er doppen zijn aangezet.
!Hans.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door hermani » do 31 mei 2012, 18:13

Beste imkervrienden ,
Dank voor de racties en ik heb er heel wat van opgestoken...maar...mijn verhaal was niet volledig waarvoor mijn excuses..
Mijn volk staat op 2 broedbakken en had enkel de bovenste bak geinspecteerd in de waan (??!!) dat de onderste leeg was en ik gezien had dat de bovenste bak die oorspronkelijk enkel uit waswafels bestond volledig uitgebouwd was met een groot broednest dat nu leeg is met uitzondering van een stuk darrenbroed dat ik uitgesneden heb en de zijramen met wat honing.
Ik heb nu de bovenste bak afgenomen om er de onderste van onder te halen...en wat zag ik ...die bak zat tjokvol bijen en heb enkel de kans gezien de eerste 3 ramen te inspecteren en dat waren 3 ramen met gesloten broed...
Volgens mijn normen vloog het ganse volk p en ik dacht dat ik met killer bees te maken had zoals ze tekeer gingen.
Ik heb de zaak dan maar weer gesloten want dat was echt niet te doen...van luie bijen gesproken..
Op de vliegplank verandert niets...
Het is wel zo dat de juffers heel nijdig zijn en mij vanop een afstand van een viertal meter al tegemoet komen en het is niet om gedag te zeggen..
Ik heb begrepen dat een volk niet zwermt zolang er nog broed aanwezig is....kan ik niet best nu trachten een kunstzwerm te maken en 2 nieuwe moeren invoeren ?
Wat is de eenvoudigste en beste manier volgens uw ondervindingen ?
Wat kan de reden zijn dat de bijen zich nu zo agressief gedragen ?..ik zou zeggen de geur maar zelfs na een bad zie ik geen verschil..
m.v.g.
Herman(i)

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door Fay » do 31 mei 2012, 18:58

Was het slecht weer of werd het slecht weer? Voor onweersbuien kunnen ze ook agressief worden.
(als ik bezig ben met mijn bijen kunnen ze enorme moodswings hebben onder invloed van 'zon verdwenen' of zuchtje wind... hoewel, echt agressief zijn ze nooit)
Was het wel goed weer, komen ze dan iets te kort? Geen honing/dracht? Geen koningin?
Van koolzaad schijnen ze ook agressiever te worden...
Als het normaal vriendelijke bijen zijn die nu ineens agressief reageren en het heeft niet met het weer te maken... lijkt het me dat er iets niet goed is. Of in elk geval niet naar wens van de dames.

Zwermen doen ze gewoon als er een nieuwe koningin op komst is. Dan is er nog steeds broed. Dat je broed ziet wil niet zeggen dat er geen moerdoppen zijn en er gezwermd kan worden.

Kunstzwermen zou ik me even in verdiepen op imkerpedia, een boek of op dit forum. Er zijn zoveel manieren en veel informatie. En je kan ze zelf een nieuwe koningin laten maken of eentje invoeren. Ik ga de afzuiger/zuigeling methode proberen en ze zelf een nieuwe koningin laten opkweken. Maar wat jij wil doen moet je zelf uitkiezen... iedereen zijn eigen voorkeur. (overigens krijg/neem je 1 nieuwe koningin... tenzij je volk zo groot is dat je twee kunstzwermen maakt of je de oude koningin per se wil vervangen)

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door hermani » di 05 jun 2012, 17:15

Beste imkervrienden,

Op 31 mei heb ik mijn volk geinspecteerd in de mate van het mogelijke en dat heb ik zojuist nog eens gedaan met als gevolg een steek in mijn wang niettegenstaande mijn beschermkledij..
Het is werkelijk een heel agressief volkje dat in massa ten aanval trekt tegen zijn belagers !!!
Bij de eerste inspectie op 21 mei waarop ik enkel de bovenste broedbak kon bekijken en vaststelde dat er behalve een paar ringen honing rond een leeg broednest zie ik nu dat de honing er nog is (mssn wel nieuwe) maar ook dat het leeg broednest nu mooi aaneengesloten gesloten werksterbroed bevat en een weinig darrenbroed...toch de eerste 4 ramen want het was werkelijk niet meer te harden..
Als ik gisteravond op de kast tikte hoorde ik dat het luide gezoen wel langer aanhield dan normaal wat mij deed denken dat ze mssn wel moerloos waren.
ik zag vandag wel geen open broed of eitjes.
Heeft iemand ervaring met deze toestanden ?
Hoe vang ik die moer af zonder mijzelf te laten afmaken ?
Groetjes uit Oost-Vlaanderen

Herman(i)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: luie bijen op vliegplank

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 jun 2012, 10:37

tip 1- Dus je hebt F16 bijen? zie dat je de moer er uitwipt. Negen dagen later ALLE doppen breken en bij je imker buur - die rustige bijen heeft - een raam met open broed inhangen doppen laten optrekken en dertien dagen later breken.

tip 2- Of volk splitsen - tweede broedbak op een bodem zetten - negen dagen later kijken waar de moer zich bevind. De andere - moerloze deel(bak) zitten doppen in deze breken en daar een raat met broed van je buurimker in hangen.

Nu nog de bak met steek moer (bijen) moer weghalen en daar ook een nieuwe moer van rustig volk laten kweken.

Waarom geen moer invoeren? Ja dat kan, maar dan met een volkje met eigen bijen van de rustige moer.
Moet wel uit zes ramen met opzittende bijen bestaan! Anders wordt ze toch belaagt door de F16 bijen.

Nog een tip voor het volgend jaar: kweek geen jonge moeren van dit volk maar herhaal mijn eerste tip.

Die F16 eigenschappen zijn nog aanwezig in het sperma van die gekweekte moer (2012) die ongetwijfeld van darren van het F16 volk is tegen gekomen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten