Waneer leggen na bruidsvlucht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Haveka59
Berichten:22
Lid geworden op:ma 11 jul 2011, 20:44
Contacteer:
Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door Haveka59 » do 07 jun 2012, 12:30

Is er eigenlijk een vast moment waarop de koningin na een bruidsvlucht gaat leggen? Is dat meteen of moeten er (om welke reden dan ook) een aantal dagen verstrijken. (logisch lijkt me dat niet, maar ach...)

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door Schussboelie » do 07 jun 2012, 12:53

Wat ik er van weet is dat sowieso al het broed van de vorige koningin uitgelopen moet zijn alvorens de nieuwe aan de leg gaat.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door Albert Stoter » do 07 jun 2012, 14:28

Haveka59 schreef:Is er eigenlijk een vast moment waarop de koningin na een bruidsvlucht gaat leggen? Is dat meteen of moeten er (om welke reden dan ook) een aantal dagen verstrijken. (logisch lijkt me dat niet, maar ach...)
Bij het paren komt het sperma (van meerder darren) eerst in de eileiders terecht. Pas na alle paringen wordt een gedeelte van dat sperma naar de spermatheca getransporteerd. Dat duurt tot zo'n 40 uur. Daarna kan de koningin pas beginnen met leggen. Zie ook het onderwerp 'Paren' op Imkerpedia.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door JackC » do 07 jun 2012, 16:33

14 dagen of 40 uur is nogal een verschil, maar een bij is ook geen mens. De vrucht ontwikkeld zich in de cel buiten het lichaam van de koningin, die dus ook niet zwanger is.
Mijn op 17 mei uitgelopen koninginnen hebben al volop gesloten broed. Volgens de theorie (Dr. Aumeier) worden de eerste jonge bijen al geboren 28 dagen na de geboorte van de koningin. Zij begint dus al een dag (40 uur=bijna 2 dagen) na de bevruchting te leggen.
Wel is belangrijk wanneer de koningin is bevrucht, dat kan vanaf dag 7, maar is sterk afhankelijk van gunstig weer. Bij redcelkoninginnen lopen de laatste werkstereitjes zo'n 8 dagen na de koningin uit dus dat zal nauwelijks meer van invloed zijn.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door Albert Stoter » do 07 jun 2012, 17:00

JackC schreef:14 dagen of 40 uur is nogal een verschil, maar een bij is ook geen mens.
Ik snap niet zo goed waar deze opmerking een reactie op is.
Zij begint dus al een dag (40 uur=bijna 2 dagen) na de bevruchting te leggen.
Ik maak liever een verschil tussen paren en bevruchten. Paren gebeurt uiteraard met de darren. Het (al dan niet) bevruchten gebeurt pas zodra de koningin een eitje legt. Ze verbruikt daarbij per eitje gemiddeld zo'n 3 spermacellen waarvan er uiteindelijk maar 1 de "winnaar" is.
De door mij genoemde "tot zo'n 40 uur" start na de laatste paring, en is gebaseerd op resultaten uit meerdere onderzoeken.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door JackC » do 07 jun 2012, 17:40

Hallo Albert,
Je hebt helemaal gelijk over die bevruchting, die gebeurt inderdaad pas als het eitje gelegd wordt. Ik bestrijd die 40 uur absoluut niet, de vorige reactie (goeienmoggel) noemde die 14 dagen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door Jaap v.Popering » do 07 jun 2012, 19:20

JackC schreef:. Bij redcelkoninginnen lopen de laatste werkstereitjes zo'n 8 dagen na de koningin uit dus dat zal nauwelijks meer van invloed zijn.
En de darren 11 dagen :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Haveka59
Berichten:22
Lid geworden op:ma 11 jul 2011, 20:44
Contacteer:

Re: Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door Haveka59 » vr 08 jun 2012, 00:15

Toch el aardig die uiteenlopende reacties. ik probeer maar logisch te denken.
Een koningin is voorzien van eieren
na de bruidslucht heeft ze sperma
er is dan weinig reden om te wachten met leggen, da's slecht voor het volk, zo'n dag vertraging vind ik begrijpelijk.
enne...ja ik zei "na de bruidsvlucht"dieheb ik dus waargenomen (en die was vijf dagen na geboorte koningin)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door semar » vr 08 jun 2012, 07:54

het heeft vooral te maken met de toestand van het volk,
een nieuwe moer in een bestaand volk heeft een broednest waar hier en daar nog broed zit.
meestal wordt dan gewacht tot het oude broed is uitgelopen.

echter heb mijn bevruchtingskastjes (= dus leeg, geen broed) in de achtertuin en heb meermalen waargenomen dat een moer
de dag na een bruidsvlucht al begingt met leggen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Re: Waneer leggen na bruidsvlucht

Bericht door O Peatey » vr 08 jun 2012, 08:53

Ik had op Koninginnedag 2 broedafleggertjes gemaakt in 3-ramers. Op 13 mei hebben de nieuwe koninginnen moeten uitlopen. Bij controle op 30 mei hadden beide kastjes al gesloten broed. Ze was dus in 2 1/2 week geslachtsrijp geworden, op bruidsvlucht geweest en al volop aan de leg.
Pieter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 146 gasten