wie snapt het?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
wie snapt het?

Bericht door DE BIEZEN » ma 11 jun 2012, 14:31

Beste collega-imkers. Ik snap het niet.
Op 14 mei van 8 kasten een veger gemaakt. In enkele kasten een tuter gehoord en ernaar gehandeld. De rest de 13e dag doppen gebroken. Van de beste kasten 7 3-ramers met een koningin apart opgezet.
Inmiddels wordt in alle kasten stuifmeel binnengebracht dus ik was ervan overtuigd dat overal broed zou zijn.
Vandaag gekeken en in alle 8 kasten geen broed gevonden. In een kast liep een mooie jonge koningin.
In de 7 3-ramertjes bij alle 7 mooi brias aanwezig.
Hoe zou dit te verkalren zijn??

Gerard

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: wie snapt het?

Bericht door Primus » ma 11 jun 2012, 15:57

Beste,

De moeren gaan pas aan de leg zodra alle broed van de vorige moer is uitgelopen, dus geen paniek pas na ongeveer een maand zijn die aan de leg. Zelfs als er veel volk op je kasten zit durven die nog langer wachten om aan de leg te gaan.
MVG

phina
Berichten:48
Lid geworden op:di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: wie snapt het?

Bericht door phina » ma 11 jun 2012, 18:34

Even mee-rekenen: op 14 mei vegers gemaakt, op 27 mei werden de koninginnen geboren. Bruidsvlucht is dan rondom 2 juni (6 dagen later). Het laatste broed dat uitloopt is darrenbroed, dat is 24 dagen na 14 mei, op 7 juni kunnen de koninginnen aan de leg zijn. Er zijn dan nu alleen eitjes te zien, soms lastig waarneembaar.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wie snapt het?

Bericht door Dirk Blanken » ma 11 jun 2012, 19:04

Zo eenvoudig als Primus het voorstelt is het echter niet.
Natuurlijk het klopt met de boekenregels maar in de praktijk is het vaak anders.
Waarschijnlijk heb je de drieramers geen broed meegegeven.
Ik geef de drieramers en grotere afleggers vaak een raam met broed mee of twee van 9 dagen oud( doel veel jonge bijen voor het broed) en dan duurt het nog max 12 of 15 dagen voordat het broed is uitgelopen.
De koninginnen waren 6 dagen oud toen de lange mooie dagen begonnen.
De eerste koninginnen waren toen na 4 dagen aan de leg, na 18 dagen na uitlopen was de helft van de 40 stuks nog niet aan de leg.
Ik heb gewacht tot de 22e dag en toen nog eens alles bekeken, er bleken toen een aantal koninginnen groter te zijn de koninginnen met een nog steeds klein achterlijf heb ik geknoerd en het volkje verenigd met een goed volkje.
Het probleem is als er wat met de koningin niet klopt heb je op den duur toch eierleggende werksters terwijl er een jonge koningin in het volkje loopt.
Ik heb er zelfs één met een dikke leggende koningin en eierleggende werksters, kijken hoe dat afloopt???
Inmiddels leggen de koninginnen die groeiden behalve ééntje maar de bijen beginnen het voer te verplaatsen wat eerst op alle ramen overal zat dus dat komt ook wel goed.
Boekenregels kloppen lang niet altijd en misschien was dat vroeger met de zwarte bij anders nu hebben we een allegaartje en moeten maar afwachten of het klopt.
De meest egale resultaten krijg je met kleine volkjes opgezet zonder broed en 4 á 7 dagen opgesloten op een koele plaats met voldoende vocht (harmoniseren)
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: wie snapt het?

Bericht door martin b » di 12 jun 2012, 21:00

De moeren gaan pas aan de leg zodra alle broed van de vorige moer is uitgelopen..ja ja dat dacht ik ook altijd, tot afgelopen zondag . Met een van mij leerlingen effe een kast na kijken of de koniging aan de leg was, eindelijk wat te vroeg maar ik had nog wat mini volkjes ( dus konigingen ) over, die een besteming nodig hadden.

Een raampje uit het midden opgetilt, en volop broed, nog net niet gesloten.genoeg bewijs dat de jonge koniging aan de leg was.

Na de vlieger de ramen zo heringedeeld dat de oude ramen aan de buitenkant kwamen zodat ze vervangen konden worden.
Nieuw broed in het midden, oude ramen leeg en vervang baar. niet dus buitenste 3 ramen uitlopende broed aanwezig, en niet een paar cellen, maar hele ramen.

Jonge koniging aan de leg voor dat al het oude uit gelopen was, ik heb dat nog nooit gezien, maar weet ook dat de bijen elk jaar weer me versteld doen staan, met iets wat niet volgens het boekje hoord. maja het boekje is geschreven door mensen en niet door bijen.
met een groet van martin

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: wie snapt het?

Bericht door DE BIEZEN » wo 20 jun 2012, 17:38

Vandaag nog even de volken nagekeken en inderdaad is er nu volop gesloten broed.

Allen bedankt voor de reacties

Gerard

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wie snapt het?

Bericht door Dirk Blanken » wo 20 jun 2012, 18:22

Gerard hallo,
Als je na 9 dagen(11 juni) " volop "gesloten broed hebt dan zat er 11 juni ook al broed is eitjes en larven.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten