dathepijp te kort

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:
dathepijp te kort

Bericht door Paul67 » ma 18 jun 2012, 10:13

hallo,

ik heb pasgeleden een dathepijp gekocht maar nu kom ik er achter dat ik met mijn mond helemaal niet aan dat witte mondstukje kom
als ik dat ding door de kapruin steek. Hebben meer mensen dit probleem gehad? Hoe opgelost?
Zijn er verlengstukjes te krijgen?

Ik heb dus wel een kapruin waar ik zelf een gaatje in heb gemaakt, maar dat maakt volgens mij niets uit...

groet, Paul

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dathepijp te kort

Bericht door semar » ma 18 jun 2012, 11:12

meeste hoed met sluier etc heeft een ingenaaid stukje leer in het vizier.
gewoon aan weerszijden een vierkantje leer opnaaien.
in dit leer doe je een kruisje met een mes door steken.
en je steekt het mondstuk erdoor.
als je hem niet in je mond hebt blijft de pijp zo hangen,
heb je hem weer even nodig steek je het mondstuk in je mond en blaast! :wink:
zolang je hem in je mond houd heb je evt handen vrij en kunt tegelijk rook afgeven,
laat je hem ´bungelen´ dan kun je ondertussen je handen voor andere dingen gebruiken.
maak het doorgestoken kruisje dan ook niet te groot anders valt de pijp er steeds uit.
aleen aan te raden met een stevig gebid (ik zou het nu niet meer kunnen gebruiken) :lol:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: dathepijp te kort

Bericht door Paul67 » ma 18 jun 2012, 12:16

Ok, dat is duidelijk, bedankt.

Resteert de vraag: wat te doen met dat rode rubberen ringetje?
Dat krijg je namelijk niet door dat gaatje geduwd lijkt me.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: dathepijp te kort

Bericht door Arnold » ma 18 jun 2012, 12:23

welk rode rubberen ringetje? als in rubberen ring van grolsch beugel fles? die kun je gewoon om het stuk heen doen waar je in blaast
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: dathepijp te kort

Bericht door Paul67 » ma 18 jun 2012, 12:31

Dát rode ringetje ja :lol:

Maar dat komt dan toch aan de buitenkant van je sluier of kapruin te zitten of niet??


En buiten dat: ik zou het toch handiger hebben gevonden als er aan dat witte mondstuk (dat dus tevens dient om de pijp achter het leertje te laten
hangen) nog een stukje pijp had gezeten...

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: dathepijp te kort

Bericht door Arnold » ma 18 jun 2012, 12:43

zelf heb ik een kap maar principe werkt het zelfde. buis door het gaatje van de kap/sluier en dan rode ringetje erop, dan doet het niet zo zeer aan je tanden als je lange tijd de pijp in je mond hebt. kun je misschien een foto'tje maken van jou dathepijp?

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: dathepijp te kort

Bericht door Paul67 » ma 18 jun 2012, 15:27

Een foto krijg ik niet geupload hier...

Hoe dan ook: dit is dezelfde pijp als ik heb: http://imkershop.nl/berokers/433-dathe-pijp-groot.html

En ik wist trouwens niet dat het rode ringetje dient als bescherming voor de tanden. Ik dacht dat dat een andere funktie had, welke..geen idee.

Nog even over dat gat in de kapruin maken met leer:
Moet er leer aan de binnenkant en aan de buitenkant van het gaas genaaid worden of volstaat 1 lapje aan 1 kant?
Eénmaal erop genaaid en een gat er in....als je de pijp er dan uithaalt, blijft dan niet een gaatje open staan waar bijen doorheen naar binnen kunnen?

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: dathepijp te kort

Bericht door Arnold » ma 18 jun 2012, 15:30

dat is dezelfde pijp als ik heb. dat rooie dingetje zat er bij mij niet bij heb ik ooit eens van een bierflesje afgeplukt.
ik zou zo niet weten of ik aan 1 of twee kanten een leertje heb.. dacht aan twee kanten. misschien dat semar of een ander het weet. of ze naar binnenvliegen dat neem ik aan van niet want je hebt de pijp door dat gaatje heen zodat jij kan beroken en de bijen lekker buiten blijven :):)
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: dathepijp te kort

Bericht door Paul67 » ma 18 jun 2012, 15:46

Ik vraag of de bijen naar binnen kunnen vliegen als je de pijp UIT HET LEER hebt gehaald?
(bijv. omdat je hem niet meer nodig hebt of omdat je hem helemaal niet nodig hebt gehad)

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: dathepijp te kort

Bericht door Arnold » ma 18 jun 2012, 15:47

Paul67 schreef:Ik vraag of de bijen naar binnen kunnen vliegen als je de pijp UIT HET LEER hebt gehaald?
(bijv. omdat je hem niet meer nodig hebt of omdat je hem helemaal niet nodig hebt gehad)
dan kunnen ze eventueel wel naar binnen maar dan kun je er altijd iets over heen plakken of je draait de tabakhouder van de pijp af.
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje en 187 gasten