Nieuwe koningin invoeren ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bas1974
Berichten: 39
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Nieuwe koningin invoeren ?

Bericht door Bas1974 »

Wat ik vandaag toch aan mijn fiets had hangen......geen bijenzwerm in ieder geval,
Een week of zeven geleden twee broedafleggers gemaakt,
4 weken terug nog geen gesloten broed, wel twee prachtig uitgelopen koninginnedoppen...in beide kasten.
vanmiddag wederom even gekeken, en nog steeds geen gesloten broed..sterker nog...lekker veel bultbroed waarneembaar dus wss zijn de werksters aan de leg gegaan......kan ook geen koningin vinden.....
das toch eigenaardig ?
Afijn, mijn vraag, wordt het nu tijd 2 koninginnen te bestellen ?
worden die nog aangenomen als de werksters aan de leg zijn welke mijn vermoeden is ?

Mvg

bas
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Nieuwe koningin invoeren ?

Bericht door Bok »

Nee dat gaat niet lukken.

Alle bijen afslaan een paar meter voor de kast. Kast terug zetten met een raampje brias.

Ze zullen terug vliegen en doppen aanzetten. Natuurlijk ben je weer een aantal weken verder voordat de nieuwe moer aan de leg is.
De vraag is wat er dan nog over is van de werksters.

Of het ook werkt zonder brias maar met een moer in een kluisje weet ik niet.
groet,

Peter
Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe koningin invoeren ?

Bericht door rostohar »

Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe koningin invoeren ?

Bericht door semar »

er is nog een optie,

als het nog een groot bvolk is,
geef ze 1-2 ramen jong open broed, de koninginegelei gaat nu in het jonge broed en niet meer naar de legende werksters,
hun eierstokken verdrogen weer na negen/tien dagen doppen breken en samenvoegen met een bevruchtingsvolkje.
het is handig meteen het darrebroed te koppen.
flike stoot voer geven en met rust laten.

heb dit zelf enige malen toegepast, werkt niet altijd wel vaak.
een truuk uit de oude schotman bijbel.
heeft natuurlijk alleen zin bij nog sterke volken gezien de leeftijd en de hoeveelheid werksters,
als de volkjes te verzwakt zijn beter opheffen of de boven gemelde truk toespassen?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe koningin invoeren ?

Bericht door Willem de Jong »

De hierboven beschreven methodes om een werkster leggend volk weer in het gareel te krijgen kloppen stuk voor stuk. Maar een waarschuwing wil ik wel geven, het gaat vaker fout dan goed. En wat is dan het resultaat? Goed geraden, twee volken verloren. Ik heb ook met dit soort zaken te maken gehad in het verleden en mijn oplossing voor dit geval is het volk afzwavelen en als verloren te beschouwen. Een feilloze oplossing hiervoor bestaat nog niet.
Willem de Jong
www.bijendans.nl
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe koningin invoeren ?

Bericht door A.A. Staals »

Drie of vier grote ramen uitlopend/gesloten broed inhangen. Na 10 dagen de eventueel aangezette doppen breken en leggende koningin invoeren. De jonge bijen nemen een koningin aan. Je hoeft niks af te kloppenen ook niks af te zwavelen. Bultbroed verdwijnt vanzelf.
Ook verenigen van moer goed volkje ( bv veger) door een krant te gebruiken werkt ook altijd. Afkloppen niet nodig, krant op het volk me leggende werkster en daarop het goede volkje.

ad staals
Bas1974
Berichten: 39
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Re: Nieuwe koningin invoeren ?

Bericht door Bas1974 »

Allemaal bedankt voor de reacties. ik zal gaan voor de optie broed/open broed inhangen, de doppen breken na 10 dagen en een leggende moer invoeren.
is er iemand die nog een moertje over heeft ( liefst buckfast ) tegen die tijd. hoor ik het graag.....omg tilburg.
Jullie horen nog hoe het afgelopen is,.. :violin:

gr
bas
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten