honing in broedbak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gerda
Berichten:29
Lid geworden op:zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:
honing in broedbak

Bericht door gerda » di 10 jul 2012, 22:56

Beste imkervrienden,

Bij nazicht vandaag in alletwee mijn volken heb ik gezien dat er veel honing in de broedbak wordt gestoken, nochtans staat er een honingzolder op. Hoe komt het dat onze bijtjes liever de honing in de broedbak steken, zo heeft de koningin niet veel plaats meer om te leggen. Ik heb een 4 tal honingramen naar boven gestoken en wat lege ramen in de plaats gehangen zodat de moer verder kan leggen. Die moeren , die laten zich niet vinden, maar ik ben er gerust in, ze legt goed, er is heel wat broed, maar niet genoeg, door al die honing, hoe krijg ik de bijen in de honingzolder .
hopelijk wordt het wat zonniger,
regenachtige groeten uit België :be5:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honing in broedbak

Bericht door Oude Essink » wo 11 jul 2012, 10:09

Hallo Gerda,
De ideale indeling van het nest, uiteraard vanuit de bij gezien,: centraal het broednest in balvorm; daarom heen een krans van pollen, daarom heen de krans met nectar. Pas als in de broedkamer de pollenkrans of het broednest zelf tot aan de bovenrand van de broedramen komt, gaan de dames de honingkamer die erop staat, in gebruik nemen. Dit zal in een periode van goede dracht en goed vliegweer snel het geval zijn. Is de dracht minder, dan loopt de activiteit van de moer snel terug en beperkt het nest zich tot de broedkamer. Als je honingopslag in de honingkamer wilt forceren in tijden van mindere dracht, zul je moeten zorgen dat het broednest tot in de middelste ramen van de honingkamer doorloopt; de bijen zullen dan opslag plegen in de ramen ernaast.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 150 gasten