darrenraam geven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: darrenraam geven?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 13 jul 2012, 08:46

Klopt Paul (inhoudelijk), vragen waar wij als beginners tegen aanlopen zijn voor de oude rotten vaak zo vanzelf sprekend dat ze zich waarschijnlijk afvragen hoe we het kunnen vragen. Ik ben zelf ook regelmatig erg onzeker of ik het wel goed doe. Ik heb de beginnercursus gevolgd en gelukkig een zeer ervaren mentor in de buurt, maar dan nog is lang niet alles duidelijk. Bovendien komt het vaak voor dat verschillende mensen verschillende dingen zeggen, waardoor het voor beginners helemaal moeilijk wordt de juiste beslissingen te nemen. En dan heb je ook nog eens vaak 5 verschillende oplossingen voor een probleem... In het imkeren moet je denk ik toch wel deels door schade en schande je eigen weg vinden.
Ik weet dat de mensen die hier de moeite nemen te reageren het altijd wel goed bedoelen. Ze weten al zo veel van de bijen, terwijl wij beginners nog maar zo weinig weten.
Laatst gewijzigd door Santtu Pikkarainen op vr 13 jul 2012, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenraam geven?

Bericht door Oude Essink » vr 13 jul 2012, 09:04

Wat Santtu naar voren brengt is een pleidooi voor het volgen van een cursus, waarin je systematisch leert hoe een bijenvolk functioneert (op het forum kom je daar maar "te hooi en te gras" achter); dit zal altijd de basis moeten zijn voor beslissingen over hoe te handelen in de eindeloos diverse situaties, die zich met een bijenvolk voordoen. Daarnaast is het hebben van een mentor, die een vaste lijn volgt, een goede hulp om het handwerk in de vingers te krijgen, voordat je je eigen weg zoekt in ons ambachtelijke hobby.

Hennie oes iPad

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: darrenraam geven?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 13 jul 2012, 09:22

Juist Hennie! Zonder beginnerscursus is het zeker gedoemd tot mislukken. Bij onze cursus vertelde men ook direct dat ons "een manier werd aangeleerd om een bijenvolk te houden". En daarbij dus ook dat er vele manieren zijn. Tevens vertelde men bij de eerste les dat je niet alleen kunt imkeren. Een ervaren mentor is een must!
Het gevaar van dit forum is dat er veel imkers zijn die hun eigen manier hebben ontwikkeld en die kan nogal eens verschillen van elkaar. Haal er de dingen uit die voor jou het beste zijn.

En dan nog blijven er zoveel dingen over die je moet leren. Over 10 jaar zullen we vast lachend terugdenken aan de vragen die we nu stellen...

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: darrenraam geven?

Bericht door Paul67 » vr 13 jul 2012, 10:56

Paul,

Ik denk dat Ad Staals en Cor v Pelt gelijk hebben.
De toon die je nu aanslaat is zeer ongepast en gaat je zeker niet verder helpen met je leuke hobby, integendeel!!

Ik begrijp overigens wel wat je bedoeld over lezen, dat dit niet zaligmakend is.
Maarrrrrrrrrrrrrr, Paul, het is de toon die de muziek maakt!! En soms moet je dus gewoon je mond houden als ervaren rakkers je iets uit proberen te leggen, en je daarbij een naar jou idee onjuist, maar goed bedoeld advies geven.

LexSkype: Goeienmoggel
goeienmoggel
Beste Lex: Zeer ongepast??? Wat een onzin!
Beantwoord me de volgende vraag: Als ik op het forum vraag wat ik met een darrenraam moet doen en ik krijg dan als antwoord: "Wat denk je zelf???" Is dat dan een antwoord van iemand die me probeert iets uit te leggen zoals jij dat noemt?? Of is het een antwoord waar je als beginner (die vol vragen zit en nu eenmaal niet alles meteen begrijpt) helemaal niets aan hebt??
Ik weet zeker dat optie 2 de enige juiste is!

En beantwoord dan ook even vraag 2: Wat heb je er aan als je een beginner bent, die een vraag stelt op een forum omdat hij/zij verlegen zit om een antwoord waar hij/zij iets mee kan... en een ervaren rakker (om met jou woorden te spreken) met de opmerking komt: "je moet eens wat boeken gaan lezen"...??
Is dat een beginner helpen?? Sorry maar ik vind van niet!

Ik denk dat ik niet alleen namens mezelf spreek als ik hier zeg: Als beginner (onervaren, vol vragen, onkundig) wil je op dit forum eigenlijk maar 3 dingen:
Duidelijke antwoorden op je vragen, het begrip van de ervaren imkers dat jij niet ervaren bent, en wat geduld als je als beginner misschien meerdere keren dezelfde vraag stelt. Hoe moeilijk is dat nou?

Paul

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: darrenraam geven?

Bericht door Paul67 » vr 13 jul 2012, 10:59

Oh, en nog even in het algemeen een opmerking:

Ik heb de beginnerscursus gevolgd en ben daarvoor geslaagd.
Dat wil echter totaal niet zeggen dat ik alles begrijp en geen vragen meer heb.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: darrenraam geven?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 13 jul 2012, 11:29

Paul67 schreef:Oh, en nog even in het algemeen een opmerking:

Ik heb de beginnerscursus gevolgd en ben daarvoor geslaagd.
Dat wil echter totaal niet zeggen dat ik alles begrijp en geen vragen meer heb.
Dat gevoel ken ik helemaal!!!! Zeker in het eerste jaar alleen (dit jaar) heb ik heel veel vragen. En het lijkt wel of ieder antwoord nog meer vragen oproept.... Daarbij de onzekerheid dat je geen domme dingen doet die je bijen schade brengen. Eigenlijk zou een beginnerscursus 3 jaar moeten duren: 1e jaar met eenvolk van de cursus, 2e jaar met een eigen volk maar altijd onder begeleiding en het 3e jaar alleen met een mentor die over je schouder meekijkt. En dan nog.... een mensenleven is te kort om alles van bijen te snappen!

Maarre... Niet voor niets bestaat de uitdrukking "domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel" (al twijfel ik daar wel eens aan sinds ik kinderen heb.... :lol: )

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: darrenraam geven?

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 13 jul 2012, 11:39

Paul, ik wil je even een hart onder riem steken. Ik lees wel eens vaker dingen op het forum waarvan ik denk: "moet dat nou zo?". Zelf heb ik al ruim 30 jaar bijen, maar ik leer nog elke dag bij. Dus het is geen schande om als beginner vragen te stellen, waarvan de doorgewinterde imker al direct het antwoord klaar heeft. Dat moet geen reden zijn om op een "afkattende" manier antwoord te geven. Steeds moet voorop staan dat iemand iets wil weten, en dat er op het forum vast wel iemand zal zijn die een passend antwoord heeft.
Het "afkattende" antwoord van een oude rot komt soms, doordat die van mening is dat er sprake is van basiskennis, en die basiskennis zou je dan op een cursus moeten hebben opgedaan of via een mentor.
Maar ik realiseer me dat er op zo'n cursus zoveel informatie op je afkomt, dat het moeilijk is om alles op de juiste wijze te interpreteren. Blijf gerust vragen, als er antwoorden zijn, dan zul je die krijgen!

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: darrenraam geven?

Bericht door Paul67 » vr 13 jul 2012, 12:03

@Santtu en @Eddy:

Hartelijk dank voor de reakties> Blijkbaar zijn er toch mensen die mijn frustratie over antwoorden op gestelde vragen begrijpen.

@Eddy:
Wat ik nog even wil melden is dit:
Op de cursus is met geen woord gerept over wat je te doen staat met een darrenraam als de bijen zo'n raam niet meer willen gaan uitbouwen.
Ook heb ik dat via lezen in een boek of op internet niet kunnen vinden.

Dat is de reden dus dat ik het op dit forum vraag.

Buiten dat: al is dat basiuskennis die zogenaamd "iedereen zou moeten weten", dan nog kun je als ervaren imker gewoon even het antwoord geven in plaats
van iemand af te snauwen. Dat is althans mijn bescheiden mening...

Vriendelijke groet,
Paul

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: darrenraam geven?

Bericht door A.A. Staals » vr 13 jul 2012, 13:31

Paul67 schreef: Dan is zeer duidelijke uitleg en wat geduld met beginners essentieel dunkt me.
Het zou handig zijn als mensen als Cor en ook Ad Staals, die blijkbaar overlopen van kennis, zich eens verplaatsen in de beginnende imker in plaats
van met opmerkingen te komen als "wat denk je nou zélf??" (als je een vraag stelt op het daarvoor bedoelde forum) of "ik denk dat Paul eens een boek zou moeten lezen".
Daarmee help je in mijn ogen een beginner niet...

Groet, Paul
Geduld volop.Maar als je de vragen die je stelt en de antwoorden goed leest staat er alles in. Je leest blijkbaar alleen de eerste 5 woorden.


ad staals

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: darrenraam geven?

Bericht door Paul67 » vr 13 jul 2012, 13:53

@Ad Staals:
Nee ik lees niet alleen de eerste vijf woorden!
Je eerste "antwoord" op de door mij gestelde vraag is geen antwoord op de vraag. Je hebt nergens geschreven: "haal het darrenraam er maar uit en hang er een nieuw wasraam in". Dat staat helemaal nergens. Maar dat was wel het antwoord geweest waar ik om gevraagd heb.

Buiten dat: je reaktie:"wat denk je zelf??" komt behoorlijk lullig en bot over. Als je dat het helpen van een beginner noemt, nou...

En nu hou ik er over op!


Paul

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten