moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar hive?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

annepan
Berichten:7
Lid geworden op:ma 23 jul 2012, 11:08
Contacteer:
moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar hive?

Bericht door annepan » ma 23 jul 2012, 11:19

Dit jaar voor ben ik het eerst aan het imkeren. Ik kreeg twee volkjes (hoofdvolk plus veger) van een verenigingsgenoot. Afgelopen vrijdag schepte ik een zwerm uit een boom. Ik heb 3 volken dus, dat is nog eens boffen!

De zwerm die ik schepte, vermoed ik van moerloosheid. Nadat ik zwerm schepte, heb ik de bijen in een top bar hive gezet. Overgebleven bijen aan de tak, heb ik nogmaals afgeshud en toegevoegd. De tak bleef leeg. Bovendien waren de bijtjes druk aan het stertselen, dus ik dacht dat er wel een koningin tussen zou zitten. Er was al wat raat aangezet aan de tak, die heb ik aan een lat van mijn TBH gebonden.

Twee dagen later bedenk ik me opeens dat het darrenraat is, er is alléén gesloten darrenbroed. Ook zijn er open cellen met, zo het lijkt, meerdere eitjes.

Daar moet ik open broed bij zetten uit een andere kast. Geen punt, op zich, ware het niet dat mijn andere volken op spaarkasten zitten. Zomaar een raampje overhangen lukt natuurlijk niet.
Ik snap dat ik wat kan gaan snijden en knippen in een raam met broed uit mijn spaarkast, maar misschien heeft iemand wel een truc?
Oja, miscchin is het nog handig te vermelden dat ik mijn tbh 'compatible' heb gemaakt om spaarkastonderdelen er bovenop te plaatsen.

Groet!

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar h

Bericht door Schussboelie » ma 23 jul 2012, 11:29

Het lijkt me vooral toch stug dat ze zouden gaan zwermen zonder koningin.

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar h

Bericht door beethere » ma 23 jul 2012, 11:37

Schussboelie schreef:Het lijkt me vooral toch stug dat ze zouden gaan zwermen zonder koningin.
misschien gaan zwermen met een jonge koningin, deze is dan niet teruggekomen van de bruidsvlucht??

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar h

Bericht door Schussboelie » ma 23 jul 2012, 11:39

Zou de zwerm dan nog zo mooi in een tros samenblijven?

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar h

Bericht door beethere » ma 23 jul 2012, 11:44

weet niet of ze veel keus hebben als ze al een aantal dagen eerder van huis vertrokken zijn.
georiënteerd op de plaats waar de zwerm hangt komen ze nooit meer terug naar hun oude kast.

annepan
Berichten:7
Lid geworden op:ma 23 jul 2012, 11:08
Contacteer:

Re: moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar h

Bericht door annepan » ma 23 jul 2012, 12:08

Maar dan nog... Waarom zouden ze alleen darrenraat aanmaken? Het is toch raar.

Ondertussen met de imkerdocent gebeld, ik moet ze maar even met rust laten. Gewoon laten bouwen aan hun nieuwe huis en afwachten, zegt hij. Niet voeren, geen gedoe.

Dat scheelt kunst- en vliegwerk. Maar stel nou dat er geen moer is, dan zwermen ze misschien zo weer uit?

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar h

Bericht door dree » wo 25 jul 2012, 23:03

Dag Annepan,

In een TBH bouwen bijen natuurraat en maken wat ze zelf nodig vinden, terwijl ze daarvoor (neem ik aan) wastafels hebben uitgebouwd. Wastafels zijn altijd in werksterraat, en als ze darrenraat bouwen wordt het meestal ook nog weggesneden. Darren zijn kortom niet zo welkom bij imkers die op opbrengst gericht zijn. Misschien zijn je bijen dat aan het compenseren en daar hoor je wel vaker van.

Andreas

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar h

Bericht door semar » do 26 jul 2012, 09:07

annepan schreef:Maar dan nog... Waarom zouden ze alleen darrenraat aanmaken? Het is toch raar.

Ondertussen met de imkerdocent gebeld, ik moet ze maar even met rust laten. Gewoon laten bouwen aan hun nieuwe huis en afwachten, zegt hij. Niet voeren, geen gedoe.

Dat scheelt kunst- en vliegwerk. Maar stel nou dat er geen moer is, dan zwermen ze misschien zo weer uit?
als er geen moer is kunnen ze niet zwermen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

annepan
Berichten:7
Lid geworden op:ma 23 jul 2012, 11:08
Contacteer:

Re: moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar h

Bericht door annepan » do 26 jul 2012, 22:12

semar schreef:
annepan schreef:Maar dan nog... Waarom zouden ze alleen darrenraat aanmaken? Het is toch raar.

Ondertussen met de imkerdocent gebeld, ik moet ze maar even met rust laten. Gewoon laten bouwen aan hun nieuwe huis en afwachten, zegt hij. Niet voeren, geen gedoe.

Dat scheelt kunst- en vliegwerk. Maar stel nou dat er geen moer is, dan zwermen ze misschien zo weer uit?
als er geen moer is kunnen ze niet zwermen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Een zwerm kan toch moerloze zijn? Al was het maar door een ongelukje?

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: moerloze zwerm/ hoe zet ik broed over naar een top bar h

Bericht door petro » do 26 jul 2012, 22:37

Een afgekomen zwerm bezit altijd een moer,als de zwerm zich ergens setteld(of wordt gesetteld)kan die moer iets overkomen waardoor het moerloos achterblijft.
De zwerm die ondertussen gesetteld is moet je dan niet meer zien(of behandelen) als zwerm,maar als een op zich zelf staand volk.
Het zal niet meer uitzwermen(heeft geen moer)maar elke gelegenheid aanpakken om als volk te overleven.
Dat is hetgene dan ook wat Semar bedoelt met; als er geen moer is kunnen ze niet zwermen.

Petro
Een zwerm kan toch moerloze zijn? Al was het maar door een ongelukje?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten