Zwermt een nieuwe koningin?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:
Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Schussboelie » vr 27 jul 2012, 21:38

jvanveldhuisen schreef:
Schussboelie schreef:Ik heb van twee kasten samen ondertussen al 60 kilo geslingerd.
Mijn derde kast, een natuurlijke zwerm van eind mei uit één van de andere twee kasten, heeft gisteren bij het prachtige weer gezwermd, ik vermoed door voedseltekort!
Knap hoor, 60 kg slingeren van 2 kasten. :clap:
Wat apart zeg, dat er een hongerzwerm afkomt...... :doh:

Persoonlijk zou ik mijzelf een zeer slechte imker vinden als mij dat zou gebeuren; bijen van ellende uit de kast omdat er niets te eten is.
Maar de imker kan trots zijn op zijn 60Kg. Maar om zonder blikken of blozen te vertellen dat er eventjes een hongerzwerk afkwam vind ik 'van den zotte'.
Je zorgt er toch voor dat er voldoende voedsel is? Een hond of een kat geef je toch ook te eten?

Het zal wel aan mij liggen, maar die hongerzwerm zegt meer over de imker dan die 60 Kg honing van 2 kasten. :hand:
Euh, die zwerm komt van de derde kast, daar heb ik niks van geslingerd maar was zelf een zwerm van eind mei.
Dat had je zelf ook wel geweten als je mijn bijdrage ietsje grondiger had gelezen.

Verder vind ik mezelf helemaal geen goed imker. Hoe zou dat ook kunnen, ik ben pas bezig sinds vorige zomer en heb het voorbije jaar en vooral deze zomer al enorm bijgeleerd maar vind mezelf nog altijd een sukkelaar als het op imkeren aankomt.
Ik hang dan ook regelmatig aan de lijn met mijn mentor (of "peter" zoals we dat hier noemen).
Mijn excuses omdat ik hier mijn eigen, zij het onbeholpen en amateuristische ervaringen deel.

Of het een hongerzwerm was of niet, dat weet ik zelfs niet, dat was een suggestie van de mentor aangezien de bijen meer dan voldoende ruimte hadden.
Dat ik ze niet bijgevoerd heb was omdat de andere twee kasten zoveel honing binnen haalden.
Geen van beide kasten heb ik overigens zonder honing achterlaten.

Verder toch bedankt voor je opinie die duidelijk op veel doorzicht en een enorm nauwkeurige feitelijke kennis van de situatie gebaseerd is en getuigt van een geweldige empathie en begrip.

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door jvanveldhuisen » vr 27 jul 2012, 22:38

Schussboelie schreef:
jvanveldhuisen schreef:
Schussboelie schreef:Ik heb van twee kasten samen ondertussen al 60 kilo geslingerd.
Mijn derde kast, een natuurlijke zwerm van eind mei uit één van de andere twee kasten, heeft gisteren bij het prachtige weer gezwermd, ik vermoed door voedseltekort!
Knap hoor, 60 kg slingeren van 2 kasten. :clap:
Wat apart zeg, dat er een hongerzwerm afkomt...... :doh:

Persoonlijk zou ik mijzelf een zeer slechte imker vinden als mij dat zou gebeuren; bijen van ellende uit de kast omdat er niets te eten is.
Maar de imker kan trots zijn op zijn 60Kg. Maar om zonder blikken of blozen te vertellen dat er eventjes een hongerzwerk afkwam vind ik 'van den zotte'.
Je zorgt er toch voor dat er voldoende voedsel is? Een hond of een kat geef je toch ook te eten?

Het zal wel aan mij liggen, maar die hongerzwerm zegt meer over de imker dan die 60 Kg honing van 2 kasten. :hand:
Euh, die zwerm komt van de derde kast, daar heb ik niks van geslingerd maar was zelf een zwerm van eind mei.
Dat had je zelf ook wel geweten als je mijn bijdrage ietsje grondiger had gelezen.

Verder vind ik mezelf helemaal geen goed imker. Hoe zou dat ook kunnen, ik ben pas bezig sinds vorige zomer en heb het voorbije jaar en vooral deze zomer al enorm bijgeleerd maar vind mezelf nog altijd een sukkelaar als het op imkeren aankomt.
Ik hang dan ook regelmatig aan de lijn met mijn mentor (of "peter" zoals we dat hier noemen).
Mijn excuses omdat ik hier mijn eigen, zij het onbeholpen en amateuristische ervaringen deel.

Of het een hongerzwerm was of niet, dat weet ik zelfs niet, dat was een suggestie van de mentor aangezien de bijen meer dan voldoende ruimte hadden.
Dat ik ze niet bijgevoerd heb was omdat de andere twee kasten zoveel honing binnen haalden.
Geen van beide kasten heb ik overigens zonder honing achterlaten.

Verder toch bedankt voor je opinie die duidelijk op veel doorzicht en een enorm nauwkeurige feitelijke kennis van de situatie gebaseerd is en getuigt van een geweldige empathie en begrip.
Persoonlijk zie ik het 'houden van bijen' precies zoals andere 'huisdieren'. Daar moet je voor zorgen!
Water en voer geven dus.
Het mooie van Bijen is dat ze, in goede omstandigheden, de eigenaar iets terug kunnen geven in de vorm van honing.
Onverminderd blijft voor mij voorop staan dat deze dieren goed verzorgd moeten worden.
Dus niet alleen kijken hoeveel ze halen, maar ook hoeveel ze nodig hebben!

Uw mentor zou dit als grondbeginsel bijgebracht moeten hebben. Helaas is dit blijkbaar niet gebeurd.

U reageert nogal heftig op mijn reactie. Het was niet mijn bedoeling u persoonlijk te kwetsen. Teruglezend denk ik dat ik iets te scherp heb geschreven waardoor u e.e.a. als kwetsend ervaart. Daarvoor mijn excuus.
Ik hoop echter wel dat de zorg voor de bijen hierdoor geoptimaliseerd is.

Groeten,

Jaap van Veldhuisen

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Schussboelie » vr 27 jul 2012, 23:03

Jaap, bedankt voor de nuancering.
In ieder geval van mijn mentor geen slecht woord, als er iets scheelt aan de overdracht van kennis is het omdat ik te weinig vragen stel.
Verder moet ik helaas ook zeggen dat er vorig jaar in de beginnerscursus ook op geen enkel moment over bijvoeren gesproken werd, enkel in het kader van inwinteren.

In ieder geval, ze krijgen nu allevier elke dag een deel van de geoogste honing terug.
Ze verdienen het en ik krijg die toch nooit weg aangezien ik ze niet verkoop en enkel uitdeel aan vrienden en familie.
De zorg voor de bijen is er dus in ieder geval op verbeterd.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Nicolas Jacob » za 28 jul 2012, 08:14

Schussboelie schreef:Jaap, bedankt voor de nuancering.
In ieder geval van mijn mentor geen slecht woord, als er iets scheelt aan de overdracht van kennis is het omdat ik te weinig vragen stel.
Verder moet ik helaas ook zeggen dat er vorig jaar in de beginnerscursus ook op geen enkel moment over bijvoeren gesproken werd, enkel in het kader van inwinteren.

In ieder geval, ze krijgen nu allevier elke dag een deel van de geoogste honing terug.
Ze verdienen het en ik krijg die toch nooit weg aangezien ik ze niet verkoop en enkel uitdeel aan vrienden en familie.
De zorg voor de bijen is er dus in ieder geval op verbeterd.


Maar nee, gewoon suikerwater geven, je hoeft toch die honing niet terug te geven.

Honing bewaart wel 2 jaar hé !

Ik heb ook nog honing van vorig jaar en gelukkig maar met dit rotjaar

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Jaap v.Popering » za 28 jul 2012, 12:14

Schussboelie schreef:
In ieder geval, ze krijgen nu allevier elke dag een deel van de geoogste honing terug.
.
Om welke reden heb je dan zo veel honing geslingerd :roll:
Enkel om je Bijen wat te pesten ??? :o

Jaap v P

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door jomme » di 14 aug 2012, 13:55

Dat van die hongerzwerm is toch niet zeker?

Waar heb ik ergens gelezen dat een geschepte zwerm regelmatig na zijn zes weken verblijf in de kast terug de vleugels neemt?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Oude Essink » di 14 aug 2012, 18:03

Dag Jomme,
Dat gaat over de z.g. maagdenzwerm (verkeerde naam): de oude moer uit de voorzwerm gaat, bij daartoe geëigende omstandigheden, opnieuw zwermen en geeft zo een tweede nageslacht een kans. Bij goed vliegweer en ruime dracht moet je derhalve een geschepte voorzwerm controleren op doppen.

Afbeelding

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door A.A. Staals » di 14 aug 2012, 19:39

Oude Essink schreef:Dag Jomme,
Dat gaat over de z.g. bruidzwerm (verkeerde naam): de oude moer uit de voorzwerm gaat, bij daartoe geëigende omstandigheden, opnieuw zwermen en geeft zo een tweede nageslacht een kans. Bij goed vliegweer en ruime dracht moet je derhalve een geschepte voorzwerm controleren op doppen.
Bruidzwerm (verkeerde naam). Is maagdezwerm de goeie naam?

ad staals

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Oude Essink » wo 15 aug 2012, 10:04

Hallo Ad,
Dank voor jouw opmerking; ik vergiste mij en moest maagdenzwerm schrijven; maar ook dat is een verkeerde uitdrukking (uit de korventeelt) want het betreft een reeds lang bevruchte moer.
hennie oes

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door A.A. Staals » wo 15 aug 2012, 12:34

Oude Essink schreef:Hallo Ad,
Dank voor jouw opmerking; ik vergiste mij en moest maagdenzwerm schrijven; maar ook dat is een verkeerde uitdrukking (uit de korventeelt) want het betreft een reeds lang bevruchte moer.
hennie oes
Hennie
Gezien de vraag van Jomme waar heb ik gelezen etc., zijn we aanbeland bij een bevruchte moer.
Waarom verkeerde uitdrukking? Deze uitdrukking komt ook voor in" bijenhoude met succes" ,het voorkomen vanzwermen van vegers.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten