geen waswafels, maar lege ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:
geen waswafels, maar lege ramen

Bericht door belrgerbal » zo 09 sep 2012, 22:42

Waarom gerbruiken we eigenlijk waswafels. Ik heb wat lege ramen met zon driehoeklatje ingehangen dit jaar (voor darrenraat) , maar ik vraag me af, waarom zou ik niet alle ramen met driehoeklatje inhangen. De bijen maken toch zelf de raten wel??? wat is mijn denkfout??????????????????????????????

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: geen waswafels, maar lege ramen

Bericht door belrgerbal » zo 09 sep 2012, 22:49

ik zit er over te denken om volgend jaar als test bij 1 kast wat meer lege ramen in te hangen, ben wel benieuwd of dat goed gaat. Ik vind het wonderlijk om te zien hoe snel die darrenramen elke keer zijn volgebouwd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: geen waswafels, maar lege ramen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 sep 2012, 00:37

Beste,

ik gebruik al enkele jaren lege raampjes waar ik dan twee tussenlatjes 'inprop'. Ik krijg dan drie compartimenten. In mijn omgeving zijn veel imkers die dergelijke raampjes gebruiken voor het bouwen van darrenraat en dat vervolgens uitsnijden.
Het is eindelijk uit nood geboren, omdat ik bijv. soms mijn kunstraat op is en ik dan snel toch iets moet.

Ik heb die raampjes gewoon laten hangen en af en toe kom ik zo'n raam tegen. Ze worden prima belegd en zijn erg sterk eens uitgebouwd.. Ik heb vorig jaar ook raathoning gewonnen met van die driehoekige latjes. Werkt ook prima, maar omdat de bijen een heel raam moeten uitbouwen en geen drie compartimenten is het wel wat kwetsbaarder en duurt het ook wat langer. Het beste is wel om de raampjes om en om te hangen, dus onuitgebouwd tussen uitgebouwd raam. Ik ben er over aan het nadenken om in de toekomst het draad helemaal te bannen. Ik vind het rotwerk en ook een beetje milieuvervuiling. koper en inox komt maar in het mileu terecht. Ik ga dan mss. wel twee in plaats van drie compartimenten aanbrengen. Het enige nadeel is dat je iets minder cellen hebt: het hout van de latjes nemen natuurlijk cellen in.

gr
JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: geen waswafels, maar lege ramen

Bericht door Albert Stoter » ma 10 sep 2012, 09:54

belrgerbal schreef:Waarom gerbruiken we eigenlijk waswafels.
Op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Natuurbouw lees je verschillende voor- en nadelen van het níet gebruiken van kunstraat.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: geen waswafels, maar lege ramen

Bericht door dree » ma 10 sep 2012, 10:55

Beste Belrgerbal,

Ik ben deze zomer begonnen met een paar zwermen in einraumbeuten van Mellifera (er is nog geen nederlandse naam voor) Met deze kasten wordt bijna altijd met natuurraat gewerkt. De ramen zijn erg groot (inwendig 28,5 breed 45 hoog). Boven zit een driehoeklatje en dat alleen al heeft feilloos gewerkt. Ik begrijp daarom ook niet waarom er imkers zijn die met een strookje raat bovenin werken.Tijdens de cursus heb ik met de ramen leren werken. Je kunt ze niet zomaar uit de kast liften, maar net als met een TBH de bovenlatten één voor één losschuiven. Met één zwerm ging het niet zo denderend, maar de andere heeft in 3 weken een kathedraal van 7 ramen volgebouwd. Het is ongelofelijk mooi en indrukwekkend om de volgebouwde ramen te zien. Je ziet in elk raam een doorsnede van het hele nest, inclusief de honing. Het werken lijkt op het werken met een TBH, maar het voordeel is dat de ramen meer controle toelaten en je hebt in de winter veel meer honing boven het broednest en volgens mij doe je de bijen er plezier mee.

Wat ik wil zeggen is dat natuurraat zelfs goed gaat met die idioot grote ramen van me. Slingeren is een ander verhaal, maar dat hoeft van mij ook niet. Honingramen in dit formaat in natuurbouw kunnen niet zonder gaaskooi geslingerd worden en sommige imkers gebruiken saté prikkers ipv ijzerdraad om de raat te wapenen. Naar verluidt gaat het dan goed.
Met standaard ramen is het natuurlijk een veel eenvoudiger verhaal.
Je kunt ook op safe spelen door te werken met een broedkamer van natuurbouw en een honingkamer met kunstraat.

Elders op dit forum wordt trouwens nog gewaarschuwd voor de twijfelachtige samenstelling van kunstraat.

groet,

Andreas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten