Bijen in de achtertuin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:
Re: Bijen in de achtertuin

Bericht door edwins » zo 16 sep 2012, 19:28

Als je naast eigenaar van de omliggende gebouwen ook bewoner/gebruiker bent zou het logisch zijn geen beschermde maatregelen te treffen.

Wat nou als je wel eigenaar bent, maar het verhuurt als woonruimte. Dan zou het weer onlogisch zijn en verwacht ik dat je wel maatregelen moet nemen. Een scheiding eigendom/gebruik lijkt me hier op zijn plaats.

FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Bijen in de achtertuin

Bericht door FrAgFo0d » zo 16 sep 2012, 19:51

Ik denk inderdaad dat die regel geldt wanneer je de gebouwen zelf in gebruik hebt.
Verhuur je de boel, dan heb je dus pech.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijen in de achtertuin

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 16 sep 2012, 20:24

Ik weet wel: regels zijn regels. Maar er is ook nog zoiets als gezond verstand. Als je tuin de ruimte biedt en een bijenvolkje zou er goed kunnen staan, zonder direct overlast aan jezelf of je omgeving op te leveren, wat houdt je dan tegen om het eens te proberen? Voordat er een gemeenteambtenaar met een meetlint bij je komt opmeten hoe groot de afstand tot de openbare weg is ....
Probeer het eens!

FrAgFo0d
Berichten:36
Lid geworden op:za 01 sep 2012, 21:58
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Bijen in de achtertuin

Bericht door FrAgFo0d » zo 16 sep 2012, 20:56

Eddy Geurtsen schreef:Ik weet wel: regels zijn regels. Maar er is ook nog zoiets als gezond verstand. Als je tuin de ruimte biedt en een bijenvolkje zou er goed kunnen staan, zonder direct overlast aan jezelf of je omgeving op te leveren, wat houdt je dan tegen om het eens te proberen? Voordat er een gemeenteambtenaar met een meetlint bij je komt opmeten hoe groot de afstand tot de openbare weg is ....
Probeer het eens!
Het bezoek van de ambtenaar komt wanneer de buren gaan klagen.
Deze zullen dat nooit zeggen, maar alles valt of staat met het melden bij je buren en inschatten hoe ze zijn.

Zo zal ik dus nooit bijen in mijn eigen tuin gaan houden. Althans niet met de huidige buren.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Bijen in de achtertuin

Bericht door p.zwartepoorte » zo 16 sep 2012, 21:22

van de zomer had ik 2 apidea bevruchtigs kastje op me schuur staan en de buren begonnen al gelijk te zeiken (heb je al weer bijen in je tuin staan pfffffff) en er komen maar antal bijen uit dat kastje dat je dat niet eens last van hebt maar het idee dat er bijen zijn worden ze al bang daar baal ik wel van want nu moet ik een andere plaats vinden om me brvruchtigskastjes neer te zetten
ik zal toch eerst een rondje maken met de om liggende buren of ze bewaar hebben hebben ze dat niet dan zal ik wel bijen nemen die zwerm traag zijn :wink: bf bij
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijen in de achtertuin

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 16 sep 2012, 22:21

Mijn garagebox staat aan de straat, veertig meter vanaf mijn huis, tegenover een paar huizen van andere straatbewoners. Net als vorig jaar heb ik dit jaar weer een paar Apidea's op het dak gezet, duidelijk zichtbaar voor iedereen. Ik kreeg er wel vragen over, maar geen klachten. De mensen hebben veel belangstelling voor het bijenleven, en als je ze uitlegt wat de functie van zo'n kastje is, leven ze zelfs intensief mee!

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Bijen in de achtertuin

Bericht door p.zwartepoorte » zo 16 sep 2012, 22:33

Eddy dan heb je geluk en goede buren bij mij worden ze al gek als ze 1 bij in de tuin zien dat vind ik echt klote
Maar de laatste keer dat ik geslingert had moesten we weg toen ben ik vergeten de slinger binnen te zetten toen ik terug kwam en de auto uitstapte hoorde ik de bijen dus ik doen de poort los ik schrok er zelf van 100,000 bijen niet normaal die waren op de lucht van de honing af gekomen in de slinger en het de ramen
Was gewoon zwart van de bijen en ik vertelde dat aan de buren wat denk je ik heb niks gemerkt
Dan breek je ook de klomp
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten