Honing oogsten zonder slinger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ron123
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 12:43
Contacteer:

Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door ron123 »

Hallo beste mensen,

Ik heb al even gezocht en wellicht staat het ergens, maar vind het maar!

Vraagje:
Hoe oogst ik honing het beste als ik geen slinger heb?

Alvast bedankt!
Ron
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door alfa vulgaris »

Slinger maken van emmer aan een touwtje?
GerbenSlings
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 22:39
Contacteer:

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door GerbenSlings »

Als er geen kunstraat in de ramen zit, kun je het gebruiken als raathoning. En als je het wel in potjes wilt hebben moet je gewoon een slinger lenen bij iemand van je vereniging, dat lijkt me veel makkelijker dan welke improvisatie-oplossing dan ook...
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door m.kolsters. »

Er is een slinger te koop voor een beetje geld op bijenmarkt, dit kan je hier boven lezen.
Wel niet nieuw maar voor eigen gebruik goed.
Tinus Kolsters
edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door edwins »

Mocht je geen slinger kunnen vinden, dan kun je altijd nog de crush-and-strain methode http://www.backwardsbeekeepers.com/2009 ... rvest.html gebruiken. Een paar emmers, een groot plamuurmes, een zeef en een nachtje laten lopen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door Oude Essink »

Lastig hoor. de gevulde raten uitsnijden en uitpersen; zo ging het vroeger met raten uit de korf; in plaats van een slinger moet je dan een pers hebben. Kun je je niet aansluiten bij een vereniging? deze heeft meestal een gemeenschappelijke slinger voor leden. aansluiten bij een vereniging is overigens voor meer goed!!

Afbeelding
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door jossmits »

Als het hele dunne honing is (bij mij bijvoorbeeld zonnebloemhoning) kun je de raten in kleine stukken snijden en dan in een warme ruimte op een zeef laten uitlekken. Dat gedurende een paar dagen en af en toe de was met honing wat omscheppen. Er wel rekening mee houden dat uiteindelijk vrij veel honing achterblijft op de was. Ik heb deze methode een paar jaar toegepast op raten uit mijn warre-kasten (met latjes), Inmiddels heb ik in de honingkamer van de warre-kasten raampjes, die gewoon geslingerd kunnen worden.

Jos
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door Jaap v.Popering »

ron123 schreef:
Hoe oogst ik honing het beste als ik geen slinger heb?

Ron
Heb je dan geen enkele bekende onder de Imkers ??? Zelf heb ik regelmatig beginnende bijenhouders die geen slinger hebben waar ik even de honing voor slinger .

Jaap v P
edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door edwins »

Oude Essink schreef:Lastig hoor. de gevulde raten uitsnijden en uitpersen; zo ging het vroeger met raten uit de korf; in plaats van een slinger moet je dan een pers hebben.
Hennie, ikzelf heb geen ervaring met deze manier, maar op het filmpje lijkt het redelijk goed te doen (maar goed, dat geldt voor de meeste instructiefilmpjes). Geen pers of slinger nodig. Raten inderdaad uitsnijden, in de emmer fijn snijden/hakken met het plamuurmes en in een net hangen om uit te laten lopen. Raten zijn uiteraard niet meer te gebruiken.

Een beetje off-topic: Het filmpje kwam ik tegen op de site http://www.backwardsbeekeepers.com, een groep Amerikaanse imkers die wat 'natuurlijker' willen imkeren. Ze laten bijv. de bijen eigen raat laten bouwen, inwinteren op eigen honing en gebruiken geen chemische middelen voor (o.a.) varoabestrijding. Ik heb geen idee of deze methode in ons klimaat ook kan werken, ze claimen in ieder geval dat het daar wel werkt. Leuk leesvoer voor de komende winter :-)
ron123
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 12:43
Contacteer:

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door ron123 »

Update en nieuwe vraag:

Met een hele fijne vitrage is het gelukt om de honing te oogsten. Voorzichtig de honingkamers van de raat scheppen met een kaasschaaf en dan lekker wringen in de vitrage :)
Af en toe even geproefd en sommige was wel zoet in het begin, maar ook heel bitter en wrang achterop de tong. Waarschijnlijk de heidehoning denk ik.
Van de 4 raten alles gemengd en het resultaat is denk ik een mix van verschillende bloemen en een heerlijke honing!

Verder nog een vraag. Is het nog verstandig om de raten die ik niet geoogst heb terug te geven? Kan dat nu nog?

En de raten waar ik de honing vanaf geschept heb? Kunnen die dan ook terug of wordt dat een zooitje? En kunnen ze daar nog wel wat mee nu of maak je ze dan alleen maar te onrustig?

Tot horens,

Vriendelijk groet,

Ron
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Marije_en_Bas en 164 gasten