Mierenzuur en koninginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ben
Berichten:2
Lid geworden op:wo 08 aug 2012, 13:07
Contacteer:
Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Ben » ma 24 sep 2012, 20:02

Begin augustus honing geslingerd en beide topvolken zagen er goed uit. Meteen mierenzuur behandeling met dat warme weer in augustus. Korte tijd later geen (open) broed meer in beide volken. Volk niet van slag en gewoon druk met opslaan voer, beetje stuifmeel en nectar; heel netjes. Geen broed. Ruim een maand later zat er weer broed in elke volk en een ook andere jonge (?) ongemerkte en ongeknipte koningin. Hoe is dit mogelijk?

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door FerryB » ma 24 sep 2012, 20:15

Lijkt mij een stille moerwissel.
En je hebt dus duidelijk een dop gemist.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Tieme » di 25 sep 2012, 10:25

Kan best zijn hoor dat je koninginnen de zuuraanval niet overleefd hebben. Ik heb dit ook af en toe.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Oude Essink » di 25 sep 2012, 11:29

Kan best zijn hoor dat je koninginnen de zuuraanval niet overleefd hebben. Ik heb dit ook af en toe.
Is dat bij de aanbevolen dosering?? Wat is "af en toe"" ?? Gaat dat bij oxaalzuur ook zo ? Voor mij is dat de reden om "die zuuraanval" te vermijden en liever Thymovar te gebruiken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Tieme » di 25 sep 2012, 18:59

Hi Hennie, bij mij gebeurde het dit jaar bij 2 kOninginnen (van de 25) en vorig jaar bij 1. Ik ben er nu ook flauw van en overweeg weer terug te gaan naar thymovar. Daarmee had ik nooit problemen.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Gerard Boswinkel » di 25 sep 2012, 21:26

Hoi Tieme,

Welke 'verdamper' en welke concentratie mierenzuur gebruik jij? Ik gebruik Nassenheider horizontal en 60% mierenzuur. Hiermee heb ik nog nooit een koningin verloren en ik gebruik dat ding toch al zo'n 8 jaar.

Het voordeel van mierenzuur is dat dit het enige middel is dat in het gesloten broed werkt. Geen enkel ander bestrijdingsmiddel doet dat. Bij een zware besmetting van je volk, kan het zijn dat de mijten aantallen te langzaam afnemen wanneer je Thymovar gebruikt met als gevolg dat de gezonde winterbijen niet op tijd geboren worden.

Dit jaar heb ik bij één van mijn volken in augustus een hele grote mijtenval geconstateerd tijdens de bestrijding met mierenzuur. De varroalade kleurde helemaal rood. Op dit moment doe ik de tweede bestrijding en als ik het gisterenavond goed gezien heb, heeft het volk zich hersteld. Bij een dergelijke besmetting als hier boven beschreven zou het volk het naar mijn idee de winter niet gehaald hebben.

Tieme: Overdenk je beslissing nog even en kijk welke andere methoden er nog zijn voor het gebruik van mierenzuur.

Groeten...................

Gerard

GerbenSlings
Berichten:21
Lid geworden op:zo 16 sep 2012, 22:39
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door GerbenSlings » di 25 sep 2012, 22:52

Beste imkers,

Mijn 3 volken zitten nu in de 3e week van de Thymovarbehandeling. Normaal gesproken zou ik over een week de thymovarplaatjes verwisselen. Alleen merk ik nu dat bij 2 van m'n 3 volken er vele tientallen mijten per dag blijven vallen. Ik vermoed dat er bij een hoge besmetting als deze nog veel mijten in de nog forse broednesten zitten. Ik zou graag volgend jaar met veel gezonde bijen starten, zodat ik, als het weer opok meewerkt, eindelijk eens meer dan een paar potjes honing zou kunnen oogsten. En sowieso is het natuurlijk fijn om gezonde volken te hebben.
Ik overweeg dus nu over te gaan op mierenzuur. Ik weet van in ieder geval Semar dat hij dit ook overweegt. Ik zou graag wat raad willen over hoe dit aan te pakken. Kan ik op 1 moment de thymovarplaatjes weghalen, en meteen de mierenzuurbehandeling starten, of moet ik de plaatjes al enkele dagen van tevoren weghalen, zodat de volken niet bovenop de thymoldamp ook nog eens eens een mierenzuurdamplading krijgen? En hoeveel keer zal ik dan met mierenzuur behandelen? Gewoon de standaard 3 keer behandeling? Ik zou rond deze tijd van het jaar in ieder geval niet graag hebben dat de moer het loodje legt...
En kan ik daarna er nog weer een thymovarbehandeling achteraan gooien?

Alvast hartelijk dank,

Gerben Slings
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Tieme » wo 26 sep 2012, 09:36

Hi Gerard,

Je hebt gelijk dat ik er nog goed over na moet denken.
Ik ben heel tevreden over de werking van mierenzuur. Vooral vorig jaar heb ik gezien dat er hele horden mijten vielen. Een tweede behandeling een maand later bevestigde dat het de eerste keer goed had gewerkt. Ik werk met de liebig dispenser met 85% mierenzuur, exact volgense de bijgeleverde omschrijving. Wat dat aangaat tevreden dus.

Maar die koninginnen, dat zit me dwars. Ik denk er zeker nog goed over na.

Tieme

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Kroese » wo 26 sep 2012, 11:03

weer die liebig dispencer :(
Ik heb vorig jaar 4 van die dingen geprobeerd.
Ik had volgens de voorschriften het verdampings papier afgescheurd.
Maar toch verdampte hij zo'n 30-50 ML per dag. Dit is veel te veel.
Zo'n 15-20 Ml per dag is al aardig wat, en volgens mij voldoende voor 2 BK's
Dat druppelflesje moet met het tuitje goed op het papier anders denk ik dat hij door het ontluchtingsgaatje te snel leeg gaat lopen. Als de onderhangende druppel contact heeft met het papier, dan heb je een opzuigende werking naargelang de grote van het verdampings oppervlak. Ik zou iedereen die deze dingen gebruikt aanraden om de lont vooral in het begin nog kleiner te hebben dan voorgeschreven. Ik gebruik die dingen niet meer.
Het systeem van de "Nassenheider horizontal" beschreven door Gerard en Albert werken beter om dat deze een hevel systeem hebben.
Maar ik prefereer toch de bierfiltjes met 10Ml 85% per bak, bij 2 bakken leg ik er ook 1 op de bodemlade.
Die leg ik er dan om de 3-4 dagen op en onder. Wel meer werk, maar ik heb de verdamping zo beter onder controle.
Ik heb ook wel de schokmethode gebruikt, maar daar heb ik een slechte ervaring mee.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Ewout » wo 26 sep 2012, 17:30

Mierenzuur komt heel precies, en is daarom gevoelig voor (fatale) fouten... Dat geld voor alle dispensers, de een meer dan de ander. Onderstaande quote komt uit een artikel waar ze er vijf getest hebben (geen nassenheider of liebig).
QUEEN LOSSES
The dispensers FAM-Liebefeld and Wyna-Deluxe caused queen losses during the first treatment (3 and 2 respectively, out of 13 queens). At the same time, they showed the greatest treatment success. This indicates that under present conditions - 3 to 4 C above long-established temperature averages - the evaporation area selected was too large. A correction of user guides for the FAM-Liebefeld-dispenser has been made according to this now knowledge. During the second treatment, again at above-average temperatures, the evaporation area of the FAM dispenser was slightly reduced for 2 days before being extended to the proposed area. By this means, queen losses were avoided and the good treatment success maintained. The one dispensers without queen losses was the Apidea. Experience over several years has shown that now and then queen losses must be expected when using formic acid, irrespective of the dispenser.
Five formic acid dispensers for long term treatments in comparison via
http://www.agroscope.admin.ch/imkerei/0 ... ml?lang=en

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten