Mierenzuur en koninginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:
Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door dineke » wo 26 sep 2012, 18:34

Hoi Hennie Kroese,

Als je de liebig dispenser gebruikt, kun je het officiële filtreerpapier het beste weggooien, want ja, dan komt er veel te veel uit het flesje.
Mijn bijen kwamen massaal de kast uit gelopen toen ik dat gebruikte. Na zo'n 4 uur was er al 50 ml uit het flesje gelopen!
Het gaat wel goed als je een sponsdoekje gebruikt (bij de schoonmaakartikelen in iedere supermarkt, meestal geel). Dat moet dan nog wel op maat geknipt worden. Probeer maar eens uit buiten de bijenkast, met water.

Groetjes, Dineke.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 26 sep 2012, 21:14

Hoi Ewout,

Het mooie van de Nassenheiderverdamper is dat je met de keuze van de vertikale lont de hoeveelheid mierenzuur die op het doekje dat op de ramen ligt, kunt bepalen. Hierdoor verdampt er per dag altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid mierenzuur nagenoeg onafhankelijk van de buitentemperatuur. Verder kun je doordat het verdampingsoppervlak groot is, veel groter dan de 225 cm² bij de Liebig dispenser, ook bij lagere temperaturen nog behandelen met mierenzuur zonder dat de koningin gevaar loopt.

Groeten................

Gerard

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door alfa vulgaris » do 27 sep 2012, 03:24

Kroese schreef:weer die liebig dispencer :(
Ik heb vorig jaar 4 van die dingen geprobeerd.
Net toen er ook gefilmd werd natuurlijk :think: en volgens de WUR was de LD het enige goede doseerapparaat :oops:

Ik heb volken in houten kasten hiermee behandeld met de maximale temp tussen de 20 en 25 graden,maar kon de voorgeschreven hoeveelheid verdampend mierenzuur enkel halen op 1BK met 100% verdamperoppervlak :?:
Ik heb dan wel het (nieuwe) lage model gebruikt.

3 dagen verdampen met de voorgeschreven hoeveelheid heeft de koningin overleeft.
Bij de helft van de voorgeschreven hoeveelheid verdampend mierenzuur vielen er ook aardig wat mijten.

Teleurstellend dat onder die condities ik geen goed resultaat kon krijgen.
Merkwaardig dat de ervaringen zo uiteenlopen,maar dat zal het verschil tussen de kunststof en houten behuizing wel zijn.

Zit in de Engelse handleiding ook nog een interessante afwijking :lol:

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door BBBeez » do 27 sep 2012, 14:17

Kroese schreef:weer die liebig dispencer :(
Ik heb vorig jaar 4 van die dingen geprobeerd.
Ik had volgens de voorschriften het verdampings papier afgescheurd.
Maar toch verdampte hij zo'n 30-50 ML per dag. Dit is veel te veel.
Volgens de handleiding moet je juist voor een volk op twee bakken in 3 dagen 100 ml 85% verdampen. 30 ml per dag is dus zeker geen probleem. Ik werk nu 4 jaar met de Liebig Dispenser maar ik heb nooit problemen met een te snelle verdamping gehad. Wel met een te langzame verdamping als het later in het seizoen wat koeler is. Dan gebruik ik 100 ml verdeeld over twee Liebig dispensers met het volle bijgevoegde papiertje of de Nassenheider horizontaal. Die laatste is ook een hele goede verdamper, vooral bij lagere buitentemperaturen, maar heeft als nadeel dat de behandelduur wat langer is en hij heeft geen handige afsluitbare flesjes.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door Albert Stoter » do 27 sep 2012, 14:26

BBBeez schreef: ... de Nassenheider horizontaal ... heeft geen handige afsluitbare flesjes.
De verbeterde versie (de Nassenheider Professional) heeft die inmiddels wel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten