wilgen knotten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Brian
Berichten:11
Lid geworden op:do 20 sep 2012, 13:20
Locatie:Dendermonde
Contacteer:
wilgen knotten

Bericht door Brian » zo 14 okt 2012, 11:41

Deze winter wil men wilgen knotten op zo een 20 meter van mijn bijenkasten.
Kan dit problemen geven met mijn volken ? Kettingzagen maken uiteraard veel lawaai en ik heb gelezen dat dit een negatief effect kan geven op de bijen.
Uitstellen die werken of op welke manier zoveel mogelijk last verhinderen ?
Of moet ik er niet zo hard aan tillen ?

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: wilgen knotten

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 14 okt 2012, 12:05

Inderdaad, niet zo zwaar aan tillen. Een deel van mijn volken staat op minder dan tien meter vanaf een drukke provinciale weg. Dat dreunt ook nog wel eens en er is geregeld lawaai.
Alleen toen ik eens een keer aan het tegels leggen was, direct achter de kasten, en toen ik die aanklopte met een grote rubberen hamer...., ja, toen deden de dames wel even moeilijk!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wilgen knotten

Bericht door Oude Essink » zo 14 okt 2012, 17:38

niet zo zwaar aan tillen, bijen horen het lawaai niet. zij reageren alleen op trillingen; 20 mtr. lijkt mij geen punt; als je er toch bang voor bent: sluit tijdens de werkzaamheden de vliegopening even af.

hennie oes

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: wilgen knotten

Bericht door Primus » zo 14 okt 2012, 19:56

Alleen als de grond hard bevroren is zou ik opletten dat er bv. geen hout gekloven wordt met een kliefhamer of bijl, dat zou teveel trillingen meebrengen en de bijen uit wintertros kunnen halen. Als er geen vorst is kan dat geen kwaad, de bijen zitten dan niet in een dichte wintertros. Dus... gewoon laten knotten en misschien een beetje uitleg over bovenstaande aan de knotters mededelen met een potje honing en je kan gerust zijn :be2:

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: wilgen knotten

Bericht door dineke » ma 15 okt 2012, 17:07

Hoi Brian,

Vanmorgen had mijn buurvrouw een paar mannen opgetrommeld om haar uit de hand gelopen haagbomen af te zagen, met een apparaat met benzinemotor.
Ik wist niks van die plannen, dus had ik mijn bijen niet dichtgezet: met het lekkere zonnetje waren ze enthousiast aan het vliegen. En ik hield mijn hart vast, want haar dichtstbijzijnde haagboom staat op zo'n 2,5 meter van de bijenkast!!
Maar alles is goed gegaan. Ze hebben geen last gehad van mijn bijen. :whistle:

Groetjes, Dineke.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten