Wel of juist niet behandelen in December

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:
Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door jossmits » za 01 dec 2012, 17:48

Wllem
Het is een uitgave van het engelse ministerie van landbouw (ministry of agriculture, forestry and food), Het is geschreven door S Martin en het heet: Varroa Jacobsoni: monitoring and forecasting mite populations within honey bee colonies in Britain.
Het is ca 10 pagina's groot met de uitkomsten zoals ik hierboven heb aangegeven.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Jaap v.Popering » za 01 dec 2012, 19:15

jossmits schreef:Jaap,

Wat ik in 2011 en 2012 gedaan heb is het volgende. Over beide jaren samen bij 10 kasten de laatste week van juli de natuurlijke varroaval geteld. het gemiddelde per dag per kast vermenigvuldigd met 30. Vervolgens deze kasten behandeld met apivar. Vanaf die behandeldatum alle varroaval gedurende 10 weken geteld. Dat is dus de varroaval als gevolg van de behandeling. In alle gevallen kwam de varroval als gevolg van de behandeling redelijk overeen met de theoretische (30 keer de dagelijkse val van de laatste week van juli). In de meeste gevallen bleef de val als gevolg van de behandeling zelfs wat achter op de theoretische; ik ga er echter van uit dat ik met de behandeling hoogstens 95 % van de varroa aanwezig in het volk te pakken krijg.
Ik behandel ook nooit in de winter (ik ben ook van de oude stempel). Ik behandel alleen in augustus /september meestal met apivar of apiguard.


Jos
Eerst wil ik je er op wijzen dat dit een zeer oude uitgave moet zijn ik citeer even uit je volgende reaktie ; Varroa Jacobsoni: monitoring and forecasting mite populations within honey bee colonies in Britain enz "

Ik meen dat In het jaar 2000 is deze naam veranderd is in Varroa destructor.

Ik kan nergens uit halen wat het voordeel van je tellen geweest is , enkel dat je in de winter niet behandeld , wanneer je in augustus met ; apivar "( wat in Nederland niet toegestaan is )behandeld zal dit in de winter dan ook geen noodzaak zijn . Volgens mij is er niemand die mij een getal ( van gevallen mijten ) kan noemen waar de kritische grens ligt . Het is volgens mij enkel proberen om op het randje van de afgrond te balanceren , ik bedoel elk volk heeft mijten en wanneer je kiest voor bestrijden of er dan....weinig,... veel of.... heel veel in zitten , die weinig worden er na een bepaalde tijd ook heel veel .

Zelf zou ik ook best een formule willen hebben van ........ ( mijten ) x ........( virussen ) = :whistle:

Jaap v P

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door jossmits » zo 02 dec 2012, 09:13

Jaap,

Ik weet niet precies hoe oud die publicatie is. Ik neem aan tamleijk oud. Ik heb een franse samenvatting die ik al tenminste een jaar of tien heb. Ik denk evenwel dat de waarden die er in staan nog geldig zijn. Die waarden geven alleen de verhouding weer tussen de varroa die je op de lade vindt en die zich in het volk bevinden, die verhouding zal in de loop der tijd niet veranderd zijn.
Ik gebruik deze getallen niet om de behandeling uit te voeren. Het is zoals je zegt als je goed behandelt hoef je geen winterbehandeling uit te voeren.
Ik ben vorig jaar begonnen weer eens begonnen te tellen om twee redenen.
Ten eerste zag ik dat in nederland veel imkers (kunst)zwermen met oxaalzuur behandelden. Dat lijkt mij een wat overdreven behandeling omdat zwermen normaal m.i. weinig varroa bevatten. De behandeling is wel effectief maar niet efficient, Je kunt beter het volk behandelen dat achterblijft, daar zit bijna alle varroa. Ik heb dus bij een aantal (kunst) zwermen de dagelijkse varroaval geteld en het was wat ik vermoedde: op basis van mijn telling bevatten deze zwermen maximaal tussen de 100 en 150 varroa, bevestigd door de behandeling in augustus met apivar. Wat mij betreft dus geen behandeling van (kunst) zwermen met wat dan ook. Ikwacht wel tot augustus en behandel dan alle volken.
Dit heb ik dit jaar herhaald opnieuw met een aantal zwermen met hetzelfde resultaat.
De tweede reden waarom ik tel is dat een van de zwermen van vorig jaar afkomstig was van een wild volk uit een holle boom. Dat volk gaf dezelfde resultaten bij de natuurlijke varroaval.Tot medio augustus 2011 een val van 5 per week wat neerkomt volgens die formule van Martin op maximaal 50 levende varroa in het volk.
Ik heb toen besloten om dit volk niet te behandelen tegen varroa. Ik wilde eens zien wat er zou gebeuren. De natuurlijke varroa val bij dit volk bleef de hele winter tussen de 2 en 5 per week. Dit tot maart. Daarna begon het op te lopen tot eind juli een 35 varroa per dag!!.Eerst was ik van plan om opnieuw niet te behandelen om te zien wat er zou gebeuren. (dit volk heeft evenveel honing geleverd als de wel behandelde volken). Ik heb uiteindelijk wel behandeld en na de behandeling de varroa geteld om ook te zien of bij zo'n hoge varroaval die formule van Martin een beetje klopt. Wat zo was.
Ik heb nu een paar jaar achter elkaar met Apivar behandeld, dat in frankrijk wel is toegelaten en inderdaad behoorlijk effectief is. Ik denk dat een behandeling met apiguard hetzelfde resultaat geeft. Volgens het jaarlijkse onderzoek van de Franse bijengezondheidsorganisatie is apivar wel wat effectiever dan apiguard, maar apiguard werkt volgens dat jaarlijkse onderzoek ook best redelijk goed. Persoonlijk vind ik dat in een opzicht apiguard zelfs wat beter werkt. Vooral aan het begin van de behandeling is de mijtenval bij apiguard hoger dan bij apivar. Aan het eind van de behandeling is apivar wat effectiever, maar ik zou liever zien dat het in augustus al wat effectiever zou zijn.

Jos

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door apiario » zo 02 dec 2012, 09:50

Beste mensen,

De boven genoemde mensen hebben nog al wat beleefd in de winter. Zelfs een aangespoelde kast met bijen. Ik neig het met hun eens te zijn.
Tot twee maal toe hebben mijn kasten uren in de winternacht buiten gelegen in regen en wind. (eerst dacht ik dat zijn de witte wieven geweest....LOL). Nadien heb ik meerdere imkers gesproken met omgevallen kasten, maar geen greintje last. De mijne hadden een normale dracht en prima volken in het voorjaar.

Ja en wat mot je dan als iemand het kleedje niet eens op durft te tillen.

Afbeelding
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 dec 2012, 10:03

Bertus,

wat is hier gebeurd??

Gr.
JP
JP

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door apiario » zo 02 dec 2012, 11:25

Niks bijzonders hoor. Gewoon s,nachts door een windvlaag gevloerd. De volgende ochtend weer recht gezet. Maar het is alweer een tijdje geleden. (is wel eens vaker gebeurd)
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door A.A. Staals » zo 02 dec 2012, 11:46

Jaap v.Popering schreef: Om het aantal mijten te weten wat in je volk zit zou veel belangrijker zijn dan het aantal te wat er uit gevallen is .
Jaap v P

Het is inderdaad niet belangrijk wat er gevallen is, maar wat er nog inzit. Door "nu" te bestrijden als ze broedloos zijn pak je de meeste nog aanwezige mijten. Mijn ervaring is dat er meestal nog tientallen vallen en met uitschieters naar honderden. Voor de overleving zal het niet zo belangrijk zijn, maar hoe minder in het voorjaar hoe beter. Darrenbroed snijden is dan ook overbodig. Volken met nu nog veel mijten krijgen problemen vroeg in de zomer.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 dec 2012, 19:02

jossmits schreef:

Franse bijengezondheidsorganisatie is apivar wel wat effectiever dan apiguard, maar apiguard werkt volgens dat jaarlijkse onderzoek ook best redelijk goed. Persoonlijk vind ik dat in een opzicht apiguard zelfs wat beter werkt.

Jos
Jos

Het gebruik en effectiviteit van apivar en apiquard " is natuurlijk een wereld van verschil . Apivar dood de mijten en apiquard werkt op basis van Thymol een stof die de cyclus van de mijt verstoord , en duurt daarom dan ook 6 weken , wanneer die effectief zou zijn zou een behandeling van 15 dagen ( de tijd dat broed gesloten is ) voldoende zijn.



Apiario.

Ik citeer ; Ja en wat mot je dan als iemand het kleedje niet eens op durft te tillen."

Door wie zouden de tegenwoordige bijenhouders dit geleerd worden ?? :think: Ik denk door de Bijenteeltleraren en/of hun begeleiders . :o

Enkele weken terug hoorde ik een net geslaagde cursist tegen haar begeleider zeggen dat zij erg nieuwsgierig naar haar volk was , maar het is haar stellig afgeraden om het dekkleedje ook maar even op te tillen .


Jaap v P

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Noord » zo 02 dec 2012, 20:00

Was vast een erg oude bijenleraar,
Tegenwoordig weten we beter ,maar je moet natuurlijk ze niet onnodig storen,
dit geld ook voor de zomer alle werkzaamheden kosten dan ook honing en s'winters bijen.

groet noord,

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 dec 2012, 20:30

Noord schreef:Was vast een erg oude bijenleraar,
Tegenwoordig weten we beter ,maar je moet natuurlijk ze niet onnodig storen,
,
Deze begeleider was jonger dan ik ben :oops:

Het was op dezelfde dag dat ik zo'n twintig volken even de dekplank gelicht en op voedsel en Grote gecontroleerd heb . Ik ben het zeker met je eens dat dit geen wekelijkse of zelfs maandelijkse praktijk moet zijn in de winter .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 169 gasten