Wel of juist niet behandelen in December

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:
Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Noord » zo 02 dec 2012, 20:37

Precies jaap,
Als je in de bijen gaat werken doe dat met een plan en rommel er niet zomaar wat in,
Weet waar je met bezig bent.

Groet noord,

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door A.A. Staals » zo 02 dec 2012, 21:01

Noord schreef:Precies jaap,
Als je in de bijen gaat werken doe dat met een plan en rommel er niet zomaar wat in,
Weet waar je met bezig bent.

Groet noord,
En om te weten waar je mee bezig bent moet je wel eens wat "rommelen". :o Anders blijf je aan het napraten.

ad staals

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door jossmits » zo 02 dec 2012, 21:56

Jaap,
De werking van apivar en apiguard is inderdaad heel verschillend.
Volgens de handleidingen van Apivar (strips) moet dat 10 weken in het volk en de apiguard (bakjes) 8 weken.
Verder doodt de apiguard vooral in het begin veel meer dan apivar Bijvoorbeeld na 4 weken heeft apiguard 80% van de varroa gedood en apivar pas 70%.
Jos

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door jossmits » ma 03 dec 2012, 10:00

Nog een aanvulling op mijn reactie hierboven. De percentages die ik daar noem heb ik uit het jaarlijkse onderzoek dat in frankrijk ieder jaar wordt gedaan naar de effectiviteit van de verschillende toegelaten middelen. Dat onderzoek wordt ieder jaar gedaan met ongeveer 350 volken.
Een paar andere interessante cijfers nog daaruit . Het gemiddeld aantal varroa per volk was in 2011 2232, in 2010 1128 en in 2009 1649.
In 2009 was het aantal volken met minder dan 500 varroa ongeveer 35 % van het totaal, in 2010 40% en in 2011 ongeveer 14 %.
Het aantal volken met meer dan 4000 varroa per volk was in 2009 ongeveer 14 % van het totaal, in 2010 ongeveer 5% van het totaal en in 2011 opnieuw ongeveer 14% van het totaal. Er waren in 2011 ook nog enkele volken met meer dan 10000 varroa!
Opvallend volgens het onderzoek is dat deze verschillen ook per bijenstand waren. De verschillen zijn dus niet te verklaren door de manier van imnkeren.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Jaap v.Popering » ma 03 dec 2012, 21:39

jossmits schreef:Nog een aanvulling op mijn reactie hierboven. De percentages die ik daar noem heb ik uit het jaarlijkse onderzoek dat in frankrijk ieder jaar wordt gedaan naar de effectiviteit van de verschillende toegelaten middelen.

Opvallend volgens het onderzoek is dat deze verschillen ook per bijenstand waren. De verschillen zijn dus niet te verklaren door de manier van imnkeren.

Jos
Weet je toevallig ook of er verschillen geconstateerd zijn tussen , Noord en Zuid Frankrijk .?? Ik bedoel dat in de bestrijdingsmiddelen wereld vaak tijdens een behandeling temperaturen en luchtvochtigheid van grote invloed kunnen zijn op de mate van effectiviteit bij een of andere bestrijding .??

Het volgende is eigenlijk hetzelfde , Is er verschil geconstateerd tussen brestijdingen in verschillende kasttypes ik bedoel . dubbelwandige kasten ( simplex ) , enkelwandige ( Spaarkast ) en Kunststof ( segeberger ).

Jaap v P

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door jossmits » di 04 dec 2012, 08:43

Hallo Jaap,
Nee, die verschillen worden niet gemeld. Ik weet niet of er naar gekeken wordt. Ik vermoed het haast niet. Het aantal van ongeveer 350 kasten van het totaal onderzoek is dar denk ik te klein voor. Met die 350 kasten moeten ook al 5 voor verschillende produkten (apivar, apistan, apiguard, thymovar en apivarlife) de effectiviteit worden vastgesteld. De 350 kasten zijn wel over heel frankrijk verdeeld, dus in principe zou naar jouw vraag wel gekeken kunnen worden.
En je hebt ook zeker gelijk dat het weer een flinke invloed op de effectiviteit kan hebben. Dat is de reden dat ik liever niet bijvoorbeeld apiguard gebruik. je zit daar dat het niet te koud of te warm mag zijn. Als ik dat dit jaar gebruikt zou hebben, dan had ik een groot probleem gehad. De tweede helft van augustus was hier erg heet, te heet voor apiguard of thymovar.
Of het verder veel uitmaakt in de prakrijk van het gebruik hier weet ik niet. Ik begin eerste helft van augustus met de behandeling. De meeste fransen beginnen later, eind augustus of begin september. Verder weet ik dat in dit departement (dordogne) dit jaar en ook in 2011 50% apivar en 50% apiguard is gebruikt.
Dit onderzoek wordt al een aantal jaren gedaan. Sommige van die onderzoeken zijn te downloaden (niet die van 2011). Ze zijn wel in het Frans. Als je wilt kan ik je de link geven om ze te vinden.
Jos

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door BBBeez » di 04 dec 2012, 10:06

FerryB schreef:Ik weet dat er al veel over gezegd is en nu weer de nieuwsbrief die adviseert om toch juist wel te behandelen.

Bij mijn volken (4) is er de afgelopen 6 weken niet 1 mijt gevallen.
Ik had me dan ook voorgenomen om geen winterbehandeling te gaan doen.

Maar na het lezen van de nieuwsbrief over Oxaaldruppelen in December begin ik toch weer te twijfelen.

Ik heb mijn volken eind september na het invoeren nog 1 maal behandeld met Hive Clean.
Na die behandeling vielen er per volk ongeveer 3 mijten.
Om nog even terug te komen op de vraag van FerryB:
Als er in de afgelopen 6 weken geen mijt gevallen is dan hoef je geen winterbehandeling te doen. De grens wel/niet behandeling ligt bij een val van 1 mijt per dag.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door petro » wo 05 dec 2012, 00:28

Daar ben ik het dus beslist niet mee eens,in een eerder bericht van mij heb ik al aangegeven geen mijt te hebben gezien op bij of lade.Dat ging niet over een 6 weken maar over enige maanden.Dus heb ik niet behandeld,nu zijn me volken
flink besmet en vallen er veel mijten.
Petro
BBBeez schreef:
FerryB schreef:Ik weet dat er al veel over gezegd is en nu weer de nieuwsbrief die adviseert om toch juist wel te behandelen.

Bij mijn volken (4) is er de afgelopen 6 weken niet 1 mijt gevallen.
Ik had me dan ook voorgenomen om geen winterbehandeling te gaan doen.

Maar na het lezen van de nieuwsbrief over Oxaaldruppelen in December begin ik toch weer te twijfelen.

Ik heb mijn volken eind september na het invoeren nog 1 maal behandeld met Hive Clean.
Na die behandeling vielen er per volk ongeveer 3 mijten.
Om nog even terug te komen op de vraag van FerryB:
Als er in de afgelopen 6 weken geen mijt gevallen is dan hoef je geen winterbehandeling te doen. De grens wel/niet behandeling ligt bij een val van 1 mijt per dag.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Dirk C » wo 05 dec 2012, 21:22

Hoi,

Het is trouwens niet omdat je geen mijt ziet liggen dat er geen vallen.
Als je onderlegger droog onder je bak zit kan er al lang een oorworm of zo mee aan de haal zijn.
Ik stel mij vaak vragen bij al die tellingen.

Misschien een vraagje aan de andere forummers: Hoe gebruiken jullie je onderleggers.
Wie smeert deze in met een of andere substantie om te voorkomen dat de dode mijten opgepeuzeld of geroofd worden?

Groeten
Dirk

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door BBBeez » do 06 dec 2012, 13:32

Ik heb de lades alleen tijdens het tellen onder de roosters liggen, dan heb je ook veel minder last van mieren, oorwormen etc. Ik tel dan elke week en bereken een gemiddelde mijtenval

@Petro als je eerst geen mijtenval had en nu de volken vol zitten dan zijn de gevallen mijten tijdens de telling opgegeten of is het rooster misschien verstopt. Dat laatste gebeurt wel eens bij het verenigen. Wie weet heb je te maken met een enorme herinvasie van mijten die meegelift zijn uit volken in de buurt die door varroa ingestort zijn.

De correlatie tussen natuurlijke mijtenval en het aantal mijten in een volk zijn door verschillende bijenonderzoeksinstituten onderzocht en bevestigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 143 gasten