Honing oogsten zonder slinger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door petro » di 04 dec 2012, 12:24

Ik zal ter plekke neervallen maar ik zie hem niet!
Petro
m.kolsters. schreef:Er is een slinger te koop voor een beetje geld op bijenmarkt, dit kan je hier boven lezen.
Wel niet nieuw maar voor eigen gebruik goed.

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: Honing oogsten zonder slinger?

Bericht door kbrnld » di 04 dec 2012, 12:28

Even aanhaken op de emmer aan een touwtje, wat goed werkt is een afsluitbare plastic bak dat je aan een touw van anderhalve meter hangt en vervolgens rondslingert. Ikzelf leg tussen de bodem van de bak en de ontzegelde raat een roestvrijstalen taartrooster zodat de honing eruit kan. maar dat is natuurlijk op te lossen met andere zaken.

Wat je in feite doet is ervoor zorgen dat de centrifugale kracht groot genoeg is om de honing uit de raat te slingeren. Hiervoor kan je kiezen uit een grotere cirkel maken of sneller draaien. Een honingslinger kiest de tweede oplossing en een emmer of bak aan een touw de eerste oplossing.

Wel even een waarschuwing, let erop dat je nooit richting mensen of ramen slingert om ongelukjes door losschietende touwen te voorkomen. Zelf werk ik met bagagebanden die je om een koffer doet. De banden zitten kruislings over de bak met deksel vast met vastklikkende gespen, dan kan je snel vast- en losmaken.

Het werkt wel ok, maar al naar gelang de grote van je bak kun je dan een of twee ramen per keer aan een kant leegslingeren. Het is dus alleen aan te raden bij kleine hoeveelheden of heel veel vrije tijd.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten