observaties

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:
observaties

Bericht door dree » do 23 aug 2012, 14:31

Sinds juli heb ik drie volken in de achtertuin en ik zit er dagelijks erg veel naar te kijken. Er ontgaat mij daardoor weinig. Daarbij zie ik soms gedragingen die ik niet ken van de cursus. Bijvoorbeeld:

-onder de kasten kruipen wat bijen rond. Soms zit er een bij tussen die met het achterlijf over de grond sleept of een bij die kleine sprongetjes maakt. Ik neem aan dat het zieke of stervende bijen zijn. Zolang het niet veel voorkomt maak ik me maar geen zorgen. Tot nu toe heb ik één bij gezien met misvormde vleugels en één met een te kort achterlijf. Ik weet dat dit duidt op een ziekte die voor komt dankzij de varroa. Is één zo'n observatie al alarm, of gaat het niet zo'n vaart?

-bij een ander volk viel mij op dat er bijen vrij doelloos als mieren over de kast lopen. Het zijn er maar een stuk of 10, maar bij andere volken zie ik dat nooit. In dit zelfde volk bewegen de bijen opvallend trager. Het is trouwens een kwakkelend volkje. Eind juli hebben ze redcellen aangemaakt. Inmiddels moet er een nieuwe moer zijn(met weinig kansen neem ik aan), aan het slome gedrag is niets veranderd.

-onder de kasten zitten meestal een stuk of wat bijen, soms tegen het varroa rooster. Wat doen ze daar?

-vandaag worden uit een kast een stuk of 8 onvolgroeide darren gegooid. Ze zijn nog beige/ lichtbruin, één was er licht grijs. Is dit een normale darrenslacht of was er gewoon iets mis met ze en werden ze daarom verwijderd?

-dagelijks tussen 16.00 en 18.00 zie ik veel drukte voor de kasten met oriënterende jonge bijen. De volken wisselen elkaar af. Het duurt een half uur per volk. Is deze tijd het gewone speelkwartier voor de jeugd?

Groet,

Andreas

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: observaties

Bericht door jjmvaningen » zo 23 dec 2012, 17:39

en andreas,
hoe is het met je volken vergaan?
groet, jacques

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: observaties

Bericht door dree » wo 26 dec 2012, 21:53

Dag Jacques,

Het volk met de redcellen heeft het niet gered. Ik vermoed dat er een werkster aan de leg is geraakt. Ik vond een week na de geschatte uittel datum een moer die de kast uit was gewerkt en het volk werd darrenbroedig. Van de andere twee weet ik weer meer als het voorjaar aanbreekt. Inmiddels zijn mijn vragen van 23 augustus merendeels beantwoord. Tot mijn verbazing werd er gisteren door bijen uit een kast gevlogen. Naar het toilet, neem ik aan. Ook lagen er heel wat dode bijen rond de kasten en op het rooster, waaronder zelfs wat darren. Eerst schrok ik, maar ik troostte mijzelf met de gedachte dat het wel meeviel met de aantallen, in verhouding tot het hele volk. Wat zal deze rare natte winter onze bijen brengen?

Groet,

Andreas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten