Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:
Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door p.zwartepoorte » za 29 dec 2012, 21:10

Ik was benieuwt na de topic van oxaalzuur druppelen te lezen dat er wel eens weer broed aanwezig kon zijn dus ik ben op zoek gegaan na me vraag over bij welke temperatuur gaat de koningin weer aan de leg na de winter niks kunnen vinden ook niet op bijen Wikipedia alleen dat ze na de kortste dag weer een klein broednest maakt
Wie van de oude rotten weten het :D
Wat is de temperatuur ???
Gr Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door Jaap v.Popering » za 29 dec 2012, 22:35


Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door Albert Stoter » zo 30 dec 2012, 12:45

Het is niet een kwestie van alleen de temperatuur. Het gaat om temperatuur is samenhang met de tijd in het jaar.

Bijvoorbeeld: een kouderprik rond nul graden in het najaar kan er voor zorgen dat de moeren stoppen met leggen (tot ergens voorbij de kortste dag).

Bij een zelfde kouderprik eind januari gaan de moeren die op dat moment aan de leg zijn (de meeste) waarschijnlijk gewoon door met leggen.

Als het rond de kortste dag vriest dan zal de moer het leggen pas later weer herstarten. Bij het voortduren van dezelfde lage temperaturen zal de moer op een gegeven moment echter toch weer starten met het leggen van eitjes ongeacht die lage temperaturen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door semar » zo 30 dec 2012, 12:54

Paul,

Daar is geen echt antwoord op mogelijk,
Het hangt niet alleen af van de temparatuur, ook de groote van het volk,
het ras, en het micro klimaat spelen allemaal een rol.
Net als Jaap ben ik nog van de generatie die leerden dat ´s winters kijken een doodzonde was.
Dat was ook wat lastiger omdat ik toen vilten dekkleedjes had die natuurlijk muurvast zaten,
ik gluurde wel door de voergaten die ik erin had.
Naar mijn indruk, had de oude straatbij kleinere volken, en starte heel geleidelijk in het voorjaar,
je moet wel begrijpen dat (in ieder geval in mijn herrinering), er toen een wel veel duidelijker verschil in de seizoenen was dan nu.

Nu we ´s winter `mogen`kijken en doen, merk ik wel dat áls er al een broedloze periode is, dat maar heel kort is een week of 2-3,
dat geld naturlijk wel voor de bijen die ik heb (buckfast) gecombineerd met het micro klimaat hier bij mij in de grote stad (altijd warmer dan het weerbericht, en al vroeg dracht).
in de winter gebeuren hier wel eens ongelukjes door de kinderen (ik sta op een schooltuin), of men vind een los volk in een struik in het omligende park met oud&nieuw etc.
bijna altijd vind ik broed in die volken. die het meestal ook wel redden.

De beweringen van vroeger dat moeren altijd stopten en de lengte van deze broedstop,
was gebaseerd op het bijenhouden van vroeger,met een bij die in mijn beleving niet meer bestaat,
ik zou dat dan in de huidige situatie dan ook niet wilen beweren.
De hollandse straatbij van nu heeft grotere volken en stopt niet meer zo snel als de óude´bij,
daar kon het wel voorkomen dat er in oktober geen broed meer was,
dat maak ik heb ik op deze plek met de huidige straatbij niet meer meeegemaakt.
en bij mijn huidige buckie´s al helemaal niet.
Ik zou me er niet zo bezorgd over maken, Ik heb zelf er nooit een vast patroon in kunnen vinden. :think:´



vriendelijke groet
Semar(Dominique)

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door p.zwartepoorte » zo 30 dec 2012, 13:16

Hoi bedankt voor jullie info
Ik lees overal dat ze in winter geen broed hadden door dat er een koude prik zo als jullie dat zeggen( koude periode )maar dat is gewoon heel ff dat ze geen broed hebben En ik heb segerbergers met buckfast daar zal ook wel mee spelen. Een van me volken de grootste hebben niet echt op een tros gezeten dus daarvan uit kan je wel zeggen dat ze broed hebben alle tijd de 2 andere hebben netjes op een tros gezeten die hebben dan een klein broednestje gehad
Weer wat geleerd van de oude rotten Hahah
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 dec 2012, 13:47

semar schreef:
Net als Jaap ben ik nog van de generatie die leerden dat ´s winters kijken een doodzonde was.
Dat was ook wat lastiger omdat ik toen vilten dekkleedjes had die natuurlijk muurvast zaten,


, Ik heb zelf er nooit een vast patroon in kunnen vinden. :think:´

(Dominique)
Mag het ook een stukje van oude versleten vloerbedekking geweest zijn :wink:

Ook ik heb nog nooit een vast patroon in de Bijenwereld kunnen ontdekken . In grote lijnen wel natuurlijk ,maar de fijne draden ontbreken .

Jaap v P

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door Luuk » zo 30 dec 2012, 17:12

Jaap v.Popering schreef:Kijk hier eens .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... lit=+vorst

Prachtig Jaap!

De moerasimker
Berichten:86
Lid geworden op:wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie:Weerribben
Contacteer:

Re: Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door De moerasimker » zo 30 dec 2012, 22:46

Toen wij hier begonnen met imkeren half jaren 80 en keurig de curcus volgden beginner en gevorderd imker werdt er aangenomen dat er van 1 december tot half januari geen broed in de volken aanwezig was had te maken met de daglengte werdt verteld,
Tegenwoordig met al die bijen rassen en verschillende en betere kasten zal er vaak broed in de volken aanwezig zijn om verschillende reden,
volken die we nu in en uitwinteren zijn ook groter als toen de buckfast bij was toen ook al een ras wat grote volken gaf bij het uitwinteren en stond bekent in die tijdt als door broeder in de winter, waarschijnlijk door de inbreng van ligustica bloed tegenwoordig zijn er ook carnica lijnen die groot overwinteren dus die hebben ook broed in de winter CT 1075 en winterbach als voorbeeld.
Misschien kan iemand anders dit aanvullen en of verbeteren.

Groet Gerard,

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door jossmits » ma 31 dec 2012, 11:22

Ik heb ook geleerd dat het (opnieuw) gaan leggen van de koningin vooral te maken heeft met de daglengte. Dat lijkt me ook logisch want anders zou ze pas vanaf half februari gaan leggen. Immers normaal gesproken is het in januari en de eerste helft februari kouder dan in december.
Ik denk dat het stoppen van het leggen in de winter te absoluut wordt gezien. Ik geloof niet dat bij mijn roetzwarte bijen de koningin echt stopt. Dat weet ik niet zeker want ik open nooit in de winter mijn kasten, maar ik zie de hele winter door op de varroalade tussen de mul en andere rommel ook verse wasschubben. Dat zal niet zijn om de honing te verzegelen! Ik beschouw het voorkomen van die wassschubben een teken dat alles nog prima voor elkaar is in de kast.

groeten,

Jos

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: Bij welke temperatuur gaat moer leggen

Bericht door dree » wo 02 jan 2013, 20:10

Kun je aan de kleur van de mul zien of er broed is?

Op de plank kijk zie ik duidelijk twee soorten mul:
Een ovaal met bruine mul, deze zit bij het vlieggat.
Daar omheen zijn de banen mul lichtgeel, de kleur van nieuwe was.
De grens tussen bruine en gele mul is vrij scherp.
Na de oxaalzuurbehandeling vielen de meeste mijten in de bruine mul.

Groet,

Andreas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 138 gasten