bloemenstrook

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:
Re: bloemenstrook

Bericht door dree » di 12 feb 2013, 21:14

Bedankt voor de informatie.

De situatie is inmiddels veranderd. Er zal nu maar één keer worden gemaaid, in september. Het waterschap zal daar ontheffing voor geven. Het grootste struikelblok waren de maaiers, want die houden niet zo van uitzonderingen. Dat geeft weer meer mogelijkheden wat betreft bloeien en zaad schieten. De grote uitdaging nu is hoe ik de bodem open krijg om te zaaien.
Ik zal een deel met het het tübinger mengsel inzaaien, en daarnaast kattenstaart, wilgenroosje, smeerwortel, wederik, akkerdistel enz. Adviezen blijven welkom.
Deze zomer zal de zeevang een stuk kleuriger worden!

Groet,

Andreas

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: bloemenstrook

Bericht door p.zwartepoorte » di 12 feb 2013, 22:09

ik zou ook komkommerkruid zaaien een goede dracht plant dat hebben er meer al gezegt :wink:
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bloemenstrook

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 13 feb 2013, 00:12

Het veldje moet wel een behoorlijk veld zijn als je er honing van wilt oogsten. Zeker een halve hectare.
Ik ben het nog nooit tegengekomen... een groot areaal komkommerkruid. Jammer want het is een prachtig kruid.
Een buckfastteler bij de vereniging De Wouden, waar ik eerst bij zat, heeft wel eens op een areaal met Bernagie gestaan. Het schijnt een hele lichte honing te zijn.

Ooit heb ik een veldje van 5 m bij 2 m geteeld. Ik had het veel te dicht gezaaid. Het worden enorme planten. Maar ze zijn goed uit te dunnen of te verplanten. Ik heb de bladeren toen gekookt, als een gekookte spinazie. Maar ik kan me herinneren dat die komkommerkruidspinazie niet echt lekker is. Bovendien zijn de (oude) bladeren harig en hebben dikke nerven. Maar mss. moet je het pureren?

Niettemin moet ik komend jaar ook maar eens weer wat zaaien...en de terreineigenaar overtuigen om een stuk land om te ploegen...genoeg land, maar alles is gras en ruigte.

gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bloemenstrook

Bericht door Jaap v.Popering » wo 13 feb 2013, 09:26

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ooit heb ik een veldje van 5 m bij 2 m geteeld. Ik had het veel te dicht gezaaid.
Het is altijd aan te raden om even uit te zoeken hoe dik men moet zaaien . minder dan 1/2 gram per vierkante meter .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: bloemenstrook

Bericht door semar » wo 13 feb 2013, 09:51

als het vlakbij de zee is, mischien zulte of leden van de distelfamilie (maria distel) of lamsoor?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: bloemenstrook

Bericht door p.zwartepoorte » wo 13 feb 2013, 10:03

Komkommerkruid ga ik volgende maand voor zaaien binnen in potjes dan tegen die tijd dat ze na buiten kunnen kan ik ze neer zetten waar ik ze wil en dan ook op goede afstand en in rijen
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

johannes
Berichten:45
Lid geworden op:zo 19 aug 2007, 08:50
Imker sinds:1989
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica+Buckfast
Locatie:z.o. Drenthe
Contacteer:

Re: bloemenstrook

Bericht door johannes » wo 13 feb 2013, 14:47

Komkommerkruid en korenbloemen zaai ik in de eerste helft van april op rijen van 40 cm afstand om en om.
Want de korenbloemen hebben enig steun nodig. In de rij uitdunnen op ca 15 cm dus dun zaaien.
Als je zaden wilt verzamelen kun je stroken worteldoek tussen rijen leggen ,dit wordt vaak met rust gelaten
door de groenling.
Phaselia zaai ik op rijen van 25 cm ,op die manier kan ik het onkruid 'n beetje de baas blijven.

Johannes

Martin E
Berichten:9
Lid geworden op:vr 04 jan 2013, 21:06
Imker sinds:2012
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: bloemenstrook

Bericht door Martin E » zo 17 feb 2013, 14:42

Wat het inzaaien betreft: je hebt nog 2 maanden om de inzaaistrook af te dekken met antiworteldoek, dan gaat het gras eronder geheid dood en heb je een zwarte strook om in te zaaien. Maar ik weet niet of dat mag van de beheerder. Anders zou je het moeten frezen en dan blijft het gras toch in grote aanwezig als concurrent voor het ingezaaide mengsel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 150 gasten