Aanschaf bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door edwins »

szx2js schreef:Advies: geen rosebeehive! Je kunt niets uitwisselen met andere NL-imkers en ook waarschijnlijk geen raampjes of kunstraat kopen.
Sluit je aan bij het Nederlandse gebruik: spaarkast van hout of piepschuim (Segeberger). Mocht je een "einraumbeute" willen aanschaffen, dan is Dadant US inderdaad de beste kast! De piepschuim variant heet een Frankenbeute! D.m.v. het scheidingsbord is de broedruimte flexibel aan te passen naar de capaciteiten van het volk/koningin.
Hoi szx2js,
zoals je in mijn post kunt zien wil ik een spaarkast-variant van de rosehive maken. Het principe van de rosehive spreekt me aan, maar ik voorzie problemen als ik ramen wil uitwisselen met anderen.

Dus om uitwisselbaar te blijven met andere imkers, wat me als beginner erg aanspreekt, maak ik qua maatvoering een variant op de spaarkast. Ik maak 2 randen, 1 van 19cm hoog met ruimte om de ramen in te hangen en nog 1 extra rand van een cm of 4 om met deze 2 randen samen de standaard broedkamer hoogte te bereiken. Zo kan ik in het begin standaard broedramen gebruiken en na een jaar of wat de extra rand als bijv. verhoger/voederrand gebruiken. Dan snij ik de raampjes op 19cm hoogte en wordt het allemaal minder zwaar om te tillen.

De 2e reden is dat ik dan 1 maat ramen en randen heb, en dat is wat oa Tinus ook adviseert. Honingramen die geslingerd zijn kun je het volgend seizoen gebruiken om snel een volk op te zetten.
De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door De moerasimker »

en waarom geen segerberger kast met spaarkast (simplex) ramen ligt en overal uitwisselbaar met andere imkers ,
lichter kan niet.

groet gerard,
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo,
Ik moet Tinus gelijk geven.
Imkeren met één formaat raam is eenvoudiger.
Dus kan je beter het broedkamerraam zowel voor de honingkamer als voor de broedkamer gebruiken.

Een uitzondering is er:

Als je in een omgeving zit bijvoorbeeld alleen weiland en een klein dorp dan is de lage honingkamer veel eerder vol dan een broedkamer.
In het voorjaar.

Als je kasten koopt koop je gewoon 4 broedkamers/per kast.
En als later blijkt dat je lage honingkamers nodig hebt kan je ze alsnog aanschaffen.

Dirk
dertiende
edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door edwins »

De moerasimker schreef:en waarom geen segerberger kast met spaarkast (simplex) ramen ligt en overal uitwisselbaar met andere imkers ,
lichter kan niet.

groet gerard,
Zelf maken komt stukken voordeliger uit dan segeberger.
Ik koop lengtes vuren in en ben zo 5 euro per broedrand kwijt.
Kost me wel wat tijd om ze te frezen en monteren, maar dat reken ik onder 'hobby'

Op deze manier heb ik 5 broedranden voor de prijs van 1 kunststof.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Ewout »

Dirk Blanken schreef:Als je in een omgeving zit bijvoorbeeld alleen weiland en een klein dorp dan is de lage honingkamer veel eerder vol dan een broedkamer.
Valt er ook wat voor te zeggen om dat gewoon wat sluitblokken aan de zijkant te doen?

Spaarkast broedraam = 673cm2
Spaarkast honingraam = 432cm2
673/432 = 0,64

dus 6 broedramen staat gelijk aan 10 honingramen. Of is er veel verschil in opslag als ze de hoogte in moeten ipv de breedte?
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door jossmits »

Ik sluit me bij het advies van Tinus aan. Zelf heb ik ervaring met spaarkasten (met gewone honingkamers) Dadant Blatt (omdat ik sinds 12 jaar in Frankrijk woon en met Warre (omdat ik niet tevreden was met Dadant. Je zou als je met 1 formaat ramen wilt werken ook Warre kunnen nemen en in plaats van de latten, dat is de standaard bij Warre raampjes kunnen nemen. Je hebt dan ook maar 1 formaat raampjes. het voordeel van warre zou kunnen zijn dat de raampjes iets kleiner zijn dan van de spaarkast. Nadeel is de uitwisselbaarheid met andere imkers.

Jos
Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door KJvS »

Ik zie dat er al heel veel waardevolle tips voor een beginnend imker binnen komen. Als ik ze allemaal zo lees dan Lijken mij broedkamers i.p.v. honinkamers een goed begin. Ik heb ook al mooie bouwtekeningen van spaarkasten. Kan ik ook nog besparen door zelf te bouwen.
Kees-Jan
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Ewout »

Reken wel op een flinke gewichtstoename. Een volle honingkamer bevat volgens mij zo'n 15 kilo aan enkel honing bij een broedkamer gaat dat richting de 25.
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Eddy Geurtsen »

Juist vanwege dat grote gewicht zijn er veel (oudere) imkers die vanwege dat grote gewicht alleen maar werken met honingkamers. Ik vind een volle honingkamer al zwaar genoeg, ik mag er niet aan denken als ik met volle broedkamers aan het tillen moet.
dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door dineke »

Hoi KJvS,

Ik imker pas 1 jaar, dus weinig ervaring, maar dat beetje wil ik toch wel met je delen :) .

Als je 1 volkje hebt is het toch vaak handig om een tweede (complete) kast te hebben, dus bodem - 2 broedkamers - 1 honingkamer - dak.
Voorbeeld 1: de tweede honingkamer heb ik vorig jaar gebruikt, na de honingoogst, als rand om de liebig-dispenser voor mierenzuur in te zetten, en later het voerbakje. De eerste honingkamer stond op dat moment te wachten tot ik kon slingeren (bij een andere imker, zelf heb ik geen slinger).
Voorbeeld 2: nu in het vroege voorjaar is het goed om de bodem te wisselen en schoon te maken, vanwege ziektebestrijding. Moet je wel een tweede bodem hebben, om dat te kunnen doen.
De tweede kast kun je het volgende jaar weer gebruiken als je in april/mei een veger maakt (die dan hopelijk uitgroeit tot een tweede groot volk).

En ja het kost wel wat, die eerste aanschaf. De Segerbergers van het Ielgat schijnen heel goed te zijn (heb ik zelf nog geen ervaring mee). Segerbergers zijn in ieder geval veel lichter dan de houten spaarkasten (en goedkoper), maar schijnen wat minder lang mee te gaan. Elders hier op het forum staan de nodige discussies over Segebergers.

Werken met alleen broedkamers lijkt heel erg handig, maar dan moet je wel aan body-building doen :? , want gevuld met honing (of voer) zijn ze loeizwaar.

Je heb al wel gezien: zowat iedere imker heeft zijn eigen voorkeur. Succes met het bepalen van de jouwe!

Groetjes, Dineke.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten